۱۷ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 2254
کد خبر: 83663416
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

سفیر فلسطین در بوسنی: معامله قرن یک ننگ بزرگ برای بشریت است

بلگراد - ایرنا - سفیر فلسطین در بوسنی و هرزگوین در میز گرد «بررسی طرح معامله قرن و آینده فلسطین» که در «سارایوو» برگزار شد، طی سخنانی با رد کامل طرح "دونالد ترامپ" تاکید کرد که طرح معامله قرن یک ننگ بزرگ برای بشریت است و هرگز مورد قبول فلسطینیان نخواهد بود.

« رازق ناموره » در این میز گرد که دیشب (چهارشنبه شب) با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در سالن اجتماعات موسسه علمی و پژوهشی «ابن سینا» در سارایوو برگزار شد، افزود: چنین طرحی یعنی مشروعیت بخشیدن به اشغالگری و تمامی جنایات رژِیم صهیونیستی است و فلسطینی ها و هیچگاه این طرح را نخواهیم پذیرفت.

ناموره عنوان کرد: انتظار ما از کشورهای جهان حمایت از موضع فلسطین و کنار گذاشتن تفاوت سلیقه ها و ایجاد وحدت در مقابله با این طرح است. 

سفیر فلسطین با تحسین تماس تلفنی دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین اضافه کرد: فلسطین در این شرایط بیش از هر زمان دیگر نیاز به وحدت جهان اسلام و حمایت جمهوری اسلامی ایران دارد. 

«محمود حیدری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین نیز در این میز گرد با یادآوری تقارن این نشست با چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: به رغم همه تهدیدات، فشارها و تحریم ها علیه جمهوری اسلامی و ترور شخصیت هایی چون شهید سپهبد «قاسم سلیمانی»، حمایت از آرمان فلسطین همچنان در صدر اهداف انقلاب اسلامی قرار دارد. 

وی  نقض برجام و طرح موسوم به معامله قرن را دو نمونه روشن از تعارض رویکرد دولت آمریکا با قوانین بین المللی و نقض قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد و افزود: ترامپ از یک سو به خوبی چهره واقعی آمریکا را به عنوان پدرخوانده صهیونیسم به جهانیان نشان داد و از دیگر سو با ارائه این طرح شیطانی، موجبات وحدت همه جریانات فلسطینی و آگاهی افزون تر مسلمانان و عدالت طلبان در سراسر جهان را فراهم کرد.

سفیر ایران با تبیین راه حل جمهوری اسلامی برای حل عادلانه و دمکراتیک مسئله فلسطین اضافه کرد: با وحدت گروه های مختلف فلسطینی، یکپارچگی کشورهای اسلامی و تقویت جبهه مقاومت طرح معامله قرن محکوم به شکست است. 

«زلاتکو دیزداروویچ» سفیر اسبق بوسنی  و هرزگوین در کرواسی و اردن نیز در این میزگرد گفت: طرح معامله قرن یکی از اقدامات فاجعه آور ترامپ است.

وی افزود: ترامپ با شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالی و حمایت از طرح «بنیامین نتانیاهو» در بدست گرفتن مناطقی از کرانه باختری رود اردن، خروج از برجام و سایر توافقات بین المللی و اقدماتی نظیر ترور سپهبد سلیمانی، مسیر تغییر نظام بین الملل به سمت هرج و مرج و قانون جنگل را دنبال می کند.

دیزداروویچ در ادامه سخنانش اضافه کرد: طرح ترامپ به معنای گسترش سرزمینی اشغالگران، نقض حاکمیت ملی کشورهای عربی و ایجاد یک نظام بین المللی نوین مبتنی بر وحشی گری است.

«کاظم ذوقی بارانی» مدیر موسسه علمی و پژوهشی ابن سینا نیز در این گردهمایی با اشاره به تاریخچه اشغال فلسطین گفت: تمامی اقدامات رژیم صهیونیستی از سال 1948 تاکنون، غصب سرزمین های فلسطینی با حمایت دولت های غربی بوده و سازمان ملل نیز از ابتدا، ابزاری برای تحقق این زیاده خواهی و سپس تداوم آن بوده است .

وی افزود: طرح ترامپ ناقض اصول و بنیادهای حقوقی سازمان ملل و خلاف قطعنامه های متعدد بوده و هدف از این طرح، بلعیدن تمام فلسطین است.

ذوقی بارانی اضافه کرد: بهترین راه و راه اصلی، تشکیل ملت- دولت فلسطین با نظامی فراگیر و با نظرخواهی از مجموع تمام فلسطینی ها خواهد بود.

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha