طرح پرستاری و مراقبت در منزل از بیماران بزودی اجرا می‌شود

تهران-ایرنا- مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت از تهیه بسته‌های استاندارد خدمتی قیمت گذاری شده برای حداقل دو بیماری برای استفاده از خدمات پرستاری و مراقبت در منزل تا پایان سال خبر داد.

عبدالخالق کشاورزی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره برنامه ابلاغ استانداردهای مربوط به دو بیماری برای استفاده از خدمات پرستاری و مراقبت در منزل افزود: در هفته‌های  جاری در جلساتی با حضور معاون درمان و معاون پرستاری وزارت بهداشت، تعیین بسته‌های استانداردهای خدمات مراقبت از بیماران سکته مغزی و به علاوه مراقبت از بیماران پس از  ترخیص از آی سی یو در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم حداکثر تا پایان سال جاری، بسته‌های خدمتی مشخص با تعرفه معین جهت ارائه خدمت به بیماران نیازمند به مراقبت در منزل ابلاغ شود.

وی ادامه داد: جلسات کارشناسی تعیین وزن خدمات و به علاوه تهیه بسته‌های خدمتی گلوبال جهت انجام پروسیژرهای شایع به صورت روزانه در حال برگزاری بوده و پس از اطمینان از رعایت حقوق بیمار و استانداردهای موجود با مشورت همه صاحبان فرایند نهایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها و تعرفه‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: امروزه تخت‌های بیمارستانی بسیار زیادی در سراسر کشور به ارائه خدماتی در حوزه سلامت می‌پردازند که با تقویت سازوکارهای علمی و اجرایی انجام خدمات مراقبت در منزل، در آینده نزدیک امیدواریم این خدمات در قالب شناسه‌های خدمتی استاندارد توسط افراد صاحب صلاحیت در منزل ارائه شود تا ضمن رعایت حقوق بیماران و کاهش هزینه‌های سلامت، زمینه ارائه خدمت به سایر بیماران نیازمند و ایجاد زمینه اشتغال بسیاری از فارغ التحصیلان رشته‌های پرستاری و پیراپزشکی فراهم شود.

وی بیان کرد: تنها راه ایجاد تغییرات موثر، همکاری گروهی بسیار نزدیک و بهره بردن از تجربه و پتانسیل انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد فعال و حمایت همه اجزای سازمانی درگیر در فرایندها است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آنچه معاون پرستاری وزارت بهداشت گفته، قرار است بیماری‌هایی شامل بیماران دچار نارسایی قلبی پیشرفته، سکته‌های مغزی، سرطان‌ها و نوزادان نیازمند فوتوتراپی تحت پوشش طرح پرستاری و مراقبت در منزل قرار گرفته و از آنها در منزل مراقبت شود. طرحی که به گواه کارشناسان می‌تواند هزینه‌ها را هم برای بیماران و هم نظام سلامت کاهش داده و از طرفی باعث حرکت خدمات پرستاری به بطن جامعه شود.

سید سجاد رضوی رییس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت روز گذشته (یکشنبه) درباره تاخیر در تصویب پوشش بیمه‌ای طرح پرستاری و مراقبت در منزل به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: استانداردها و راهنماهای بالینی این طرح هنوز آماده نیست و این در شرایطی است که سازمان‌های بیمه گر کاملا با اجرای طرح پرستاری و مراقبت در منزل موافق هستند اما باید استانداردهای آن کاملا مشخص شود. این استانداردها باید توسط معاونت درمان و با همکاری سازمان نظام پرستاری برای طرح پرستاری و مراقبت در منزل تدوین شود. شورای عالی بیمه سلامت و در واقع سازمان‌های بیمه گر کاملا با اجرای این طرح موافق هستند، زیرا هم به نفع بیمار، هم به نفع سازمان‌های بیمه گر و هم به نفع حوزه درمان است.

رضوی بیان کرد: در این طرح، بیماری که در حال حاضر در بیمارستان بستری شده و امکان مراقبت از او در منزل وجود دارد، می‌تواند به منزل رفته و با هزینه کمتری تحت مراقبت پرستار قرار بگیرد. حرکت به سمت مراقبت در منزل مورد تاکید وزیر بهداشت نیز هست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha