آموزش‌های مهارتی شاخص اصلی توسعه است

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: برای دستیابی به توسعه پایدار در کشور باید به آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی به عنوان یکی از شاخص اصلی پیشرفت توجه کرد.

به گزارش روز شنبه دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران اظهار داشت: پس‌از سال‌ها انتظار، با دستور رییس سازمان برنامه و بودجه انتزاع دفتر بخشی دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش های عمومی سازمان برنامه و بودجه و الحاق آن به دفتر بخشی آموزش عالی و همچنین تخصیص‌های بودجه ای مشابه با سایر دانشگاه‌ها در راستای حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای ابلاغ شد.

وی افزود: اگر امروز اشکالاتی به نظام آموزش عالی کشور وارد است جز این نیست که در سال های اخیر مسیر روشنی برای دانشجویان مشخص نشده و دانشجویان و خانواده ها به صرف علاقه به آموزش و ساختارهای آموزشی جذب دانشگاه ها شده اند.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: طبیعی است طبق رویکرد بیان شده و این مدل ساماندهی آموزش عالی، با انبوه متقاضیان برای کنکور و تعداد زیاد فارغ التحصیلان بیکار مواجه می شویم، چرا که در این صورت فقط ارتباط کمی بین اشتغال و آموزش شکل گرفته است.

لزوم تبدیل شدن آموزش های فنی و حرفه ای به گفتمان همگانی

صالحی عمران با بیان اینکه توجه به آموزش های فنی و حرفه ای باید به یک گفتمان همگانی و ملی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: هر فردی در آینده به یک شغل نیاز دارد و مسیر دستیابی به شغل داشتن، مهارت و آموزش های مهارتی است.

وی ادامه داد:  این نوع آموزش ها به دلیل وجود کارگاه ها، آزمایشگاه ها و لزوم تأمین مواد مصرفی  گران قیمت، ساز و کارهای مختص به خود و سرمایه گذاری های متناسب را طلب کرده و آموزش های فنی و حرفه ای پر هزینه است.

 رییس دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: آموزش های مهارتی نقش مهمی در دسترسی فارغ التحصیلان به اشتغال و درآمد پایدار دارد و تجربیات بین المللی هم نشان داده اگر بخواهیم در یک موضوع نتیجه مناسبی دریافت کنیم بایستی سرمایه گذاری متناسب با آن را انجام دهیم و با عنایت به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای فرصت تکمیل مهارت ها را برای جوانان فراهم می کند و قطعاً در بازار کار هم تأثیر بسزایی دارد بنابراین باید توجه ویژه ای از سوی دولت برای تحقق اهداف آن صورت پذیرد.

صالحی عمران یادآور شد: در سال های اخیر شاخص ها و الزامات هزینه ای دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به انبوه مجموعه های کارگاهی و آزمایشگاهی به درستی سنجیده نشده بود و در مقایسه جداول بودجه ای این دانشگاه را با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی درمی یابیم که بسیار پایین بوده و مطلوب نیست و این نشان دهنده آن است که مبانی درستی برای محاسبه هزینه های لازم برای آموزش های فنی و حرفه ای صورت نگرفته است.

وی همچنین اظهار داشت: دفتر بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای بعد از انتزاع از آموزش و پرورش کماکان در دفتر بخشی آموزش های عمومی سازمان برنامه و بودجه قرار داشت و مبانی محاسباتی و تنظیم بودجه این دانشگاه بر مبنای دانش آموزی محاسبه می شد، لذا این موضوع با رییس سازمان برنامه و بودجه طرح مسئاله شد و کارگروه های مشترکی برای ساماندهی این امر در طرفین شکل گرفت.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: با الحاق دانشگاه فنی و حرفه ای به دفتر بخشی آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه، شاخص های تنظیم هزینه ای آن از جمله سرانه یارانه غذایی و تغذیه دانشجویی، رفاهی، ورزشی با دفتر قبلی متفاوت بوده و با مبانی جدید سنجیده می شود.

صالحی عمران تصریح کرد: جوانان را باید تشویق کنیم در دانشکده ها و آموزشکده های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شده و مهارت و حرفه های مورد نیاز برای ورود به مشاغل را پیدا کنند و از این طریق نیاز توسعه ای کشور هموار تر شود.

وی همچنین گفت: اگر سرمایه گذاری مطلوبی بر آموزش های عالی فنی و حرفه ای صورت پذیرد، آموزش های کیفی را به همراه خواهد داشت و آموزش های کیفی مهارتی منجر به اشتغال می شود و وقتی مهارتی به طور دقیق به افراد منتقل شود راه ورود به بازار کار را تسریع می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha