تبلیغ یک هفته‌ای با چاشنی وعده

بیرجند - ایرنا - شتاب نامزدها در فرصت یک هفته‌ای برای معرفی و تبلیغ خود سبب شده تا از روش‌های سنتی و نوین تبلیغات بهره بگیرند و برای جلب آرای مردم در استان خراسان جنوبی به شعارها و وعده‌های گوناگون روی آورند.

 این روزها که بازار تبلیغات انتخاباتی در فضای حقیقی و مجازی داغ شده نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم در چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی تلاش دارند برای رسیدن به بهارستان از هم سبقت بگیرند اما برای انتخاب اصلح باید دید کدام یک از این دیدگاه‌ها و شعارهای انتخاباتی در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و استان به واقعیت نزدیک‌تر است.

نکته دیگر مانند بسیاری از انتخابات گذشته جای خالی برنامه مدون و مشخص نامزدها در هیاهوی تبلیغات است تا قشرهای مختلف مردم با مطالعه و ارزیابی آن برنامه‌ها به گزینه مطلوب خود برسند.

از ساعت صفر پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه که زنگ آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صدا درآمد، شهرها و روستاهای استان مرزی خراسان جنوبی چهره متفاوتی به خود گرفته است و در جای جای این استان پهناور می‌توان تصاویر نامزدها را دید هرچند کاهش تبلیغات محیطی و افزایش تبلیغات در فضای مجازی کاملا در این روزها محسوس بوده است.

چهره‌هایی که در نبود لیست‌ها می‌‎خواهند نماینده مردم در مجلس یازدهم شوند شعارها و وعده‌های ریز و درشتی را مطرح کرده‌اند و هر کدام با شگردها و ژست‌های مختلف تلاش دارند تصویر و مفهوم خاصی را به اذهان مردم متبادر کنند تا به آنان رای داده شود.

نامزدهایی که خود را صدای مردم دانسته یا از مبارزه با فساد و تبعیض می‌گویند؛ می‌خواهند مسایل اقتصادی و وضعیت معیشتی را بهبود بخشند یا نماینده نسل جوان و دانشگاهی که برای تحول آمده‌اند، حتی شنیده‌ها حکایت از دادن وعده ایجاد استان جدید در دل خراسان جنوبی دارد.

اغلب نامزدهای چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی علاوه بر راه‌اندازی ستاد انتخاباتی و تبلیغات محیطی و حضور پررنگ در فضای مجازی عمدتا به دیدارهای چهره به چهره با مردم و گروه‌های مختلف می‌پردازند و از رایزنی و گفت و گوهای معمول این ایام هم برای رای بیشتر غافل نمی‌شوند.

آنچه در این دوره از انتخابات مورد انتظار بوده خلاقیت و تنوع روش‌های تبلیغات با توجه به افزایش تعداد رقبا است اما با گذشت ۶ روز از فرصت نامزدها برای معرفی خود، راهبردها و اهداف شان، می‌توان نمودهای ضد تبلیغ، یکنواختی روش‌های تبلیغاتی و راه‌های متفاوت تخریب برخی نامزدها را در فضای انتخاباتی استان مشاهده کرد.

برخی نامزدهای انتخابات در حوزه‌های انتخابیه خراسان جنوبی با شرکت در مناظره‌ها سعی کرده‌اند به برخی سووالات و ابهامات پاسخ دهند هرچند در این مناظره‌ها نیز دیده شده از مسایلی سخن می‌گویند که در حیطه اختیارات یک نماینده نیست یا رنگ و بوی تخریب دارد.

ارایه لیست اهداف و برنامه‌های نامزدها را بیشتر در صفحات فضای مجازی می‌توان دید که اغلب به بخش‌های مختلف تقسیم بندی  و به صورت فهرست ارایه شده است. ایجاد کانال‌های تلگرامی توسط حامیان نامزدها و رقابت در افزایش مخاطب این کانال‌ها نیز به شیوه جدید تبلیغات در این دوره از انتخابات تبدیل شده که آمار شماره‌های اضافه شده به هر کانال را مبنایی برای احتمال برنده شدن می‌دانند.

وعده‌ها در ذهن مردم ثبت و ضبط می‌شود

استاندار خراسان جنوبی شبی که فردای آن آغاز تبلیغات رسمی نامزدها بود، با بیان اینکه وعده‌هایی که نامزدهای انتخابات در زمان تبلیغات می‌دهند، در اذهان مردم ثبت و ضبط می‌شود گفت: نامزدهای انتخابات براساس برنامه‌هایی که دارند، قول‌هایی به مردم می‌دهند که مطالبه ایجاد می‌کند لذا باید این نکته را در نظر داشته باشند که از دادن وعده‌های غیرقانونی که در چارچوب وظایف نماینده نیست، خودداری کنند.

محمدصادق معتمدیان روز گذشته (دوشنبه) نیز در نشست عوامل اجرایی و نظارتی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان به نامزدهای انتخابات توصیه کرد تا با پرهیز از وعده‌های فراقانونی برای کشور هزینه ایجاد نکنند.

وی افزود: در عین حال که باید در هر لحظه مراقب اجرای درست قانون باشیم، نباید با بسته عمل کردن و رفتارهای سلیقه‌ای، مانع مشارکت حداکثری مردم شویم زیرا هر قدر فضا رقابتی‌تر باشد انتخابات نیز پرشورتر خواهد بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نباید برای به دست آوردن چند رای، سیاه نمایی کرده و منافع شخصی و گروهی را بر مصالح ملی ترجیح داد.

وی ادامه داد: برخی که شناخت کافی نسبت به قانون ندارند، وعده‌هایی می‌دهند که مطالبات غیرقانونی ایجاد کرده و جامعه را متشنج می‌کند بنابراین نباید فضایی ایجاد شود که مسئولان سال‌ها درگیر وعده‌ها، گسست‌های قومی و شکاف‌های اجتماعی ناشی از عملکرد برخی نامزدها باشند.

وی با تاکید بر نقش فضای مجازی در ایجاد شور و نشاط انتخاباتی تصریح کرد: به موازات رقابت سالم، باید حرمت و شخصیت افراد حفظ شود و تبلیغ جای خود را با تخریب عوض نکند.

برخی از شهروندان که در فضای مجازی مجالی می‌یابند تا نسبت به اظهارات نامزدها واکنش نشان دهند از اینکه عده‌ای برخی مسایل را فارغ از اختیارات و وظایف یک نماینده مجلس وعده می‌دهند، ابراز ناخرسندی می‌کنند.

مسوول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت نقش شبکه‌های اجتماعی در انتخابات گفت: این روزها شاهد حضور پررنگ کاندیداها در بستر فضای مجازی هستیم.

سعید کسرایی نیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاندیداها در صفحات مختلف مجازی تلاش دارند با مردم به صورت مستقیم صحبت کنند که معمولا با طرح شعارها و برنامه‌ها و جملات تبلیغاتی همراه است.

وی به تلاش این نامزدها در اغنای مخاطبان مجازی خود اشاره و اظهار داشت: برخی با  تغییر در ساختارها یا حمله به عملکرد دیگران سعی دارند خود را بیشتر در معرض دید مخاطبان قرار دهند.

این فعال فضای مجازی موفقیت نامزدها در تبلیغات فضای مجازی و حقیقی را مشروط به اغنای مخاطبان دانست و گفت: یکی از مزیت‌های فضای مجازی در دسترس بودن کاربران است زیرا در این فضا می‌توانند طرح سوال یا تحلیل کنند.

کاربران به دنبال برنامه‌های محتوامحور و چندرسانه‌ای هستند

وی با بیان اینکه کاربران در فضای مجازی به دنبال برنامه‌های محتوامحور و چندرسانه‌ای هستند گفت: قطعا کسانی در این فضای رقابتی موفق خواهند بود که حس خوب و اعتماد را در بستر شبکه‌های اجتماعی منتقل کنند.

کسرایی نیا تصریح کرد: نوع واکنش مردم در تکرار وعده‌‎های بی‌اساس نامزدها نقش مهمی دارد لذا هرچه مخاطبان وعده‌ها را با نقدهای خود به چالش بکشند و بدانند چه مواردی در اختیارات یک نماینده است اینگونه از انتشار وعده‌های بی‌اساس می‌توان جلوگیری کرد.

 وی افزود: برخی نامزدها با دادن شعارهای نمایشی و ایجاد فضای صرفا هیجانی در حقیقت مخاطب را گول می‌زنند یا مسیر ذهنی او را عوض می‌کنند تا به هدف خود برسند اما مهمترین عامل واکنش مردم است.

مسؤول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در خراسان جنوبی افزود: اگر مردم نسبت به برخی وعده‌های بی‌اساس و دروغ واکنش منفی دهند بقیه کاندیداهایی که رصد می‌کنند از پرداختن به این نوع موضوعات خودداری خواهند کرد.

وی با بیان اینکه عرصه رقابت انتخابات هرچه به روزهای آخر نزدیک شود هیجان بیشتری به خود می‌گیرد گفت: نامزدها در روزهای پایانی برای جلب آرای مردم بیشتر تلاش می‌کنند اما آنچه در ۷۲ ساعت ابتدایی دیده و مشاهده شده برخی کانیدادها تصمیم به ماندن نگرفته‌اند.

کسرایی نیا بیان کرد: از همین رو تعداد زیاد کاندیداها، هزینه‌های بالای تبلیغات، عدم تخصص در استفاده از فضای مجازی و نداشتن برنامه و دلیل اقناع کننده باعث شده که برخی کاندیداها در فضای مجازی و حقیقی به چشم نیایند.

وی با بیان اینکه در چند روز آینده واکنش‌های جدی‌تر و چالش‌های جدیدتر را شاهد خواهیم بود گفت: نقش فعالان فضای مجازی و خبرنگاران در چنین فضایی بسیار پررنگ است و باید تلاش کنند با طرح سوالات کلیدی به ایجاد فضای رقابتی سالم برای تشخیص بهتر مردم و انتخاب آگاهانه کمک کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرجند هم توجه به کارکردهای اصلی مجلس را متذکر شد و به خبرنگار ایرنا گفت: براساس قانون اساسی صلاحیت ذاتی مجلس شورای اسلامی قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین است لذا کاندیداهایی برای ورود به مجلس باید نامزد شوند که در راستای این دو هدف اساسی بتوانند کاری را انجام دهند.

دکتر حسین فرزانه پور افزود: افرادی که نامزد انتخابات مجلس می‌شوند باید به مسایل کشور و نیازهای حوزه‌های انتخابیه خود اشراف داشته باشند و به عبارتی بتوانند در این حوزه تحلیل سیاسی کنند.

وی تعهد و تخصص را از دیگر ویژگی‌های یک نماینده مجلس برشمرد و گفت: قوی بودن و امانت‌داری از ویژگی‌های اساسی نماینده مجلس است و کسانی که در معرض انتخاب مردم قرار می‌گیرند باید اقتدار داشته و بتوانند رو در روی مسایل بیاستند.

وی بیان کرد: وظیفه نمایندگی اقتضا می‌کند گاهی از اهرم‌های نظارتی خود نیز استفاده کنند و لازمه این است که شجاعت و اقتدار لازم را برای اثبات ادعای خود داشته باشد لذا نماینده نباید محافظه‌کار و ترسو باشد بلکه باید بتواند قوانین را پیگیری و نظارت کند و از مسؤولان مربوطه در جایی که مشکل وجود دارد سوال کند.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به شاخصه تخصص برای انتخاب فرد اصلح گفت: نه اینکه شخص در همه زمینه‌ها تخصص داشته باشد بلکه باید در حوزه مسایل حقوقی، سیاسی، پزشکی، اجتماعی و اقتصادی دستی در کار داشته باشد زیرا وقتی به نمایندگی انتخاب شدند باید در کمیسیون‌های مختلف مجلس مسایل را به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار دهند.

 وی افزود: شخص مناسب نمایندگی نباید به سادگی تطمیع شود و تهدید در او کارساز نباشد و بتواند خود را وقف امانتی که به او سپرده شده کند.
 

فرزانه پور تاکید کرد: اگر مردم و انتخاب کنندگان به وظیفه یک نماینده و صلاحیت‌‎هایی که قانون در نظر گرفته توجه کنند، هیچ زمانی محو وعده‌های انتخاباتی نخواهند شد چرا که وظیفه نماینده وضع قانون و نظارت بر حسن اجرای آن است.

وی دخالت در امور سایر قوا را ناپسند برای نمایندگان دانست و گفت: شخص کاندیدا باید اصل تفکیک قوا را در ساختار رسمی کشور به رسمیت بشاسند و از دادن وعدهایی اجرایی به مردم پرهیز کند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه بیرجند برخی وعده‌ها از جمله ساختن راه، دانشگاه و غیره را جمله مصادیق دخالت در کار قوه مجریه برشمرد و افزود: نماینده باید قانون وضع کند و اگر اشراف کامل به مسایل و مشکلات جامعه داشته باشد قوه مجریه مطالبات مردم را اجرا می کند و نیازی به دخالت نماینده نیست.

وی یادآور شد: مردم باید بدانند نماینده مجلس ممکن است بتواند خواسته‌ها و مطالبات مردم را به مرکز و سازمان و وزارت خانه‌ها منتقل کند اما اینکه در حوزه اجرایی کاری انجام دهد جزو صلاحیت‌های نماینده نیست.

وعده‌های نامتعارف نوعی عوام‌فریبی است

وی دادن وعده‌های نامتعارف را نوعی عوام‌فریبی دانست و گفت: برای اینکه مردم محو چنین وعده‌هایی نشود باید دانش سیاسی و تحلیل خود را بالا ببرند.

فرزانه پور بر ضرورت مراجعه مردم به متخصصان امور سیاسی و اجتماعی برای انتخاب شخص اصلح تاکید کرد و گفت: برخی کاندیداها که وعده دروغ می‌دهند و ادعا می‌کنند هرگونه مطالبه مردم را می‌توانیم برآورده کنیم فریب است و مردم باید در این خصوص هوشیار عمل کنند.

وی اظهار داشت: کاندیداهایی که خود را در معرض انتخاب قرار داده‌اند باید مشخص کنند آیا برای مسایل کلان کشور در حوزه سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ برنامه یا راه حلی دارند و اینها را مردم می‌توانند در جلسات پرسش و پاسخ از نامزدها سوال کنند.

وی با اشاره به گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و ورود به گام دوم گفت: باید تاکنون این تجربه برای مردم حاصل شده باشد و فریب وعده‌ها و سراب‌هایی که برخی برای سوء‌استفاده از احساسات مردم و وضعیت نامناسب اقتصادی می‌دهند را نخورند.

مدرس دانشگاه تاکید کرد: نباید افرادی به مجلس راه پیدا کنند که به دنبال منافع خود یا گروه‌های منتسب به خود هستند بلکه باید منافع کل مردم ایران را مد نظر داشته باشند.

وی با اشاره به وضعیت فضای تبلیغاتی در استان گفت: هنوز فرصت تبلیغات به پایان نرسیده و به نظر می‌رسد در روزهای آخر شور بیشتری پیدا کند ولی هرچه به زمان پایانی نزدیک می‌شویم مرزهای اخلاق هم درنوردیده می‌شود.

عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه شئونات یک تبلیغات صحیح از طرف برخی طرفداران یا ستادهای کاندیداها رعایت نمی‌شود افزود: اسراف، تخریب‌های فراوان، تهمت، تهدید و دروغ‌هایی به خورد مردم داده می‌شود که در شأن نامزدها نبوده و باید آنان در این خصوص  طرفداران خود را برحذر دارند.

وی اظهار داشت: نامزد مجلس باید سعه صدر داشته و در تبلیغات توانایی‌های خود را مطرح کند نه اینکه با تخریب دیگران و حیثیت و پایگاه شخصیتی رقیب خود رای جمع کند.

فرزانه پور با بیان اینکه در حال حاضر جنب و جوش زیادی در حوزه تبلیغات انتخاباتی استان مشاهده نمی‌کنیم گفت: آنطور که ظواهر نشان می‌دهند بیشتر نامزدها در مساجد و محلات سخنرانی می‌کنند و عکس، پوستر و بنر زیادی مشاهده نمی‌شود که شاید ناشی از هزینه‌های بالای تبلیغات هم باشد.

وی با اشاره به تلاش بیشتر نامزدها از طریق تبلیغات در فضای مجازی اضافه کرد: در خراسان جنوبی با توجه به اینکه مردم مومن و قانع هستند زیاد شاهد عدول از مرزهای اخلاقی نیستیم ولی کمابیش می‌بینیم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برخی تخریب‌ها را شروع کرده و می‌خواهند با بالارفتن از دوش دیگران خود را بزرگ جلوه دهند.

وی گفت: انتظار می‌رود کاندیداها بیشتر خود را معرفی و به طرفداران خود به صورت رسمی و غیر رسمی در فضای مجازی اعلام کنند که نباید برای رای آوری خود رقبای امروز و رفقای فردا تخریب شوند.

تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور از ساعت صفر بامداد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز شد که مهلت تبلیغات برابر قانون یک هفته است و ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای پایان می‌یابد.

۱۲۷ داوطلب در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کردند که در نهایت با اعلام اسامی نامزدها توسط شورای نگهبان، ۷۰ نفر شامل ۶۵ مرد و ۵ زن در این استان تایید صلاحیت شدند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اعلام کرد: از آغاز مهلت تعیین شده برای تبلیغات نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون، ۱۰ نفر انصراف خود را از ادامه رقابت اعلام کرده‌اند.

با انصراف این افراد، آمار نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان خراسان جنوبی اکنون به ۶۰ نفر رسیده است.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی دارد که چهار نماینده با رای مردم از این استان به مجلس یازدهم راه می‌یابند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha