مشارکت حداکثری در یازدهمین دوره انتخابات مجلسشورای اسلامی یکی از نمادها و شاخصهای مقبولیت، محبوبیت و مشروعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، هر چهار سال کشور میزبان شکوه حضور مردم و پذیرای رای شهروندان در انتخابات است، پس باید تبلیغات داوطلبان به گونهای باشد که مردم را هر بار مشتاقتر از بار قبل به پای صندوق رای بکشاند.
وقتی داوطلبی وعدهای را در دوره تبلیغاتی خود مطرح و در دروه انتخابش عملیاتی کند، اعتماد مردم نسبت به نظام و شخص انتخاب شده بیش از پیش میشود و نتیجه تقویت اعتماد تقویت سرمایه اجتماعی است، تقویت سرمایه اجتماعی موجب کاهش و حتی از بین رفتن نافرمانیهای مدنی میشود و نکته مهم در کارزار تبلیغات امروز این است که داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر اساس توانمندیها و حوزه اختیارات یک نماینده مجلس وعده دهند تا با عملیاتی شده وعده لذت تعیین سرنوشت با حضور پای صندوق رای را به مردم به چشاند.
اکنون در کارزار انتخاباتی فردی میتواند به بهارستان راه پیدا کند که به دور از شعار زدگی، بزرگنمایی، مبالغه و وعدههای دروغین با تبلیغات اغناکننده و منطقی افکار عمومی را به خود جلب کند.
۱۵۸ نفر برای نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان ثبت نام کرده بودند و شورای نگهبان با درخواست انتقال سه نفر از نامزدهای انتخاباتی به حوزههای انتخابیه استان سمنان موافقت کرد، طبق آخرین اطلاعات، با انصراف ۷ نفر، در نهایت اکنون ۷۸ نفر برای چهار کرسی نمایندگی مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی رقابت می کنند.
میانگین مشارکت مردم استان سمنان در دورههای پیشین انتخابات ۷۶.۵ درصد و در ۱۰ دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷۰.۲ درصد است.
تبلیغات مخرب آفت انسجام ملی
زهرا کرکهآبادی جوان سمنانی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: ما همه در ایران و زیر چتر ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران زندگی میکنیم و تخریب رقیبان در کارزار انتخاباتی وحدت و انسجام ملی و سرمایهاجتماعی را زیرسوال میبرد.
وی ادامه داد: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید با تکیه بر تواناییها و معرفی شخصت و برنامه خود فرصت انتخاب به مردم بدهند و با تخریب رقیب خود تنها مردم را به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بدبین میکنند.
وی بیان کرد: داوطلبی که رقیب خود را تخریب میکند از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده و تخریب داوطلب در واقع به معنای زیرسوال بردن عملکرد دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و ضرورت دارد مسوولان مرتبط با چنین تبلیغات مخربی برخورد جدی کنند.
این جوان سمنانی اظهار داشت: بدون شک فردی که با تخریب رقیب خود پا بر روی اصول شرعی و عرفی میگذارد دغدغه مردم ندارد دغدغه او رسیدن به کرسی قدرت است و رای دهندگان باید هوشیار باشند.
رفتار داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی رصد میشود
دبیر هیات بازرسی بر انتخابات استان سمنان گفت: رفتار داوطلبان توسط هیات بازرسی پیش، حین و پس از انتخابات مجلس یازدهم رصد میشود.
قاسم شریفی تصریح کرد: مجریان انتخابات، حافظ رای مردم هستند واین هیات در صورت مشاهده هر گونه تخلف، نسبت به ارائه گزارش آن تخلف اقدام می کند تا از بروز هرگونه قانونشکنی جلوگیری شود.
دبیر هیات بازرسی بر انتخابات استان سمنان یادآور شد: تاکنون، این هیات در استان ۱۲ جلسه و هیاتهای بازرسی شهرستانها نیز ۶۱ جلسه با بیش از ۲۸۰ مصوبه برگزار کردند.
تبلیغات انتخاباتی همسو با تقویت وحدت ملی باشد
جامعشناس و کارشناس رسانه استان سمنان گفت: انتخابات عرصهای است که در ایران این عرصه از ۲ بعد ملی و کلان، رقابتی و سیاسی مورد اهمیت و توجه است.
سید محمد شاهچراغ در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: انتخابات از بعد کلان میدانی برای تقویت وحدت، انسجام ملی، نمایش حضور و استمرار حمایت مردم از انقلاب اسلامی و فرآیندی برای نمایش اقتدار جمهوری اسلامی در عرصه بین الملی است.
وی ادامه داد: در بعد خرد و رقابتی انتخابات میدانی برای افرادی است که از خود می بینند و احساس تکلیف میکند و تا بخشی از بار مسوولیتها را به دوش بگیرند.
وی بیان کرد: انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در واقع گردش نخبگان بر اساس تکلیف است و نه کسب قدرت.
کارشناس رسانه در سمنان اظهار داشت: گردش نخبگان در انتخابات در نظام جمهوری اسلامی بر اساس تکلیف است و نه کسب قدرت و داوطلبانی که وارد عرصه رقابت میشوند در زمان تبلیغات و رقابت با دیگر داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید مراقب رفتارشان باشند تا رفتارشان تقویت کننده اتحاد، انسجام و همدلی در کشور باشد.
وی اضافه کرد: رفتار داوطلبان در عرصه تبلیغات انتخاباتی باید موجب نمایش اقتدار ملی و جذب حداکثری مشارکت مردم در انتخابات باشد و با این ایده تبلیغ تخریبی و مخربانه جایگاهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ندارد.
وی افزود: در تمام کشورها و جوامع انتخابات فرآیندی برای حضور گروههای تازه سیاسی و اجتماعی به عرصه مدیریت کلان سیاسی است و به بیانی دیگر انتخابات میدانی برای گسترش اشتراکها و مشارکت سیاسی نیروهای تازه نفس است.
شاهچراغ یادآور شد: گردش نخبگان با برگزاری انتخابات موثر در آینده سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور و زمینه ساز ترقی ایران عزیز است.
حقگرایی به جای شرط گرایی مدنظر رایدهندگان باشد
نماینده ولی فقیه در سپاه قائم (عج) استان سمنان گفت: نماینده اصلح برای مجلس شورای اسلامی فردی است که تکلیفگرا باشد و برای رسیدن به قدرت به کارزار انتخاباتی نیامده و به هر شیوهای متوسل نشود.
حجتالاسلام والمسلمین سید محسن حسینی دیباجی در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: اولین شرط مورد نظر رای دهنده در انتخابات مجلسشورای اسلامی خدامحوری باشد.
وی ادامه داد: مجلس عصاره ملت است و مردم باید هوشیار باشند با انتخاب نماینده اصلح به تقویت جایگاه ولایت فقیه کمک کنند.
وی بیان کرد: مردم در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به دنبال حق گرایی به جای شرط گرایی باشند و به دور از قومیتگرایی و بر اساس شناخت نماینده اصلح را انتخاب کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه قائم(عج) استان سمنان تصریح کرد: رای دادن براساس قومیتگرایی و دوستی، ناپسند و تفکری عوامانه است.
وی با تاکید بر تحقیق در انتخاب نماینده اصلح، خاطرنشان کرد: مردم برای انتخاب نماینده اصلح باید بدانند کدام داوطلب برحق و گره گشای مشکلات مردم است.
حسینی دیباجی خاطرنشان کرد: داوطلبی که برای کسب آرای مردم با هر شیوه و روش نامشروعی دست به تبلیغات میزند بدون شک دغدغه مردم و حل مشکلات جامعه را ندارد.
وی اظهار داشت: سفرهداری و خرید رای از جمله اقدامهای نامشروعی است که برخی داوطلبان برای رسیدن به کرسی بهارستان دست به این کارهای ناپسند میزنند.
حسینی دیباجی اضافه کرد: مقام معظم رهبری ملاکهایی را برای انتخاب نماینده اصلح مطرح کردند و لازم است رای دهندگان این مقوله مهم را در زمان رای دادن مورد توجه قرار دهند.
وی بیان کرد: انقلابی بودن، شجاعبودن، مومن بودن، طرفدار حق و عدالت بودن، متعهد و متخصص بودن از جمله معیارهای انتخاب نماینده اصلح است.
نماینده ولی فقیه در سپاه قائم(عج) استان سمنان تصریح کرد: داوطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی که مومن باشد در انجام کارها، خدا را ناظر بر کارهای خود میداند و از انجام کارهایی که در محضر خداوند قابل قبول نیست پرهیز میکند.
حسینی دیباجی اضافه کرد: ایران کشوری فقیر نیست و ثروتمند است، ایران دومین کشور صادرکننده بزرگ گاز و چهارمین کشور صادرکننده بزرگ نفت در جهان است و ذخایر منابع خدادادی کشور چندین برابر سهم و جمعیت است.
وی اضافه کرد: مشکلات کشور به دلیل سوء مدیریت و نبود مدیران شجاع و نترس است و مردم باید با انتخاب نماینده اصلح در رفع مشکلات کمک کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه قائم(عج) استان سمنان گفت: شورای نگهبان کف صلاحیتها را تایید کرده و به زبانی دیگر برخی داوطلبان با نمره ۱۰ و برخی با نمره ۲۰ تایید صلاحیت شدند و مردم باید با تحقیق و هوشیاری نماینده اصلح را انتخاب کنند.
تخریب رقیبان نمره منفی در تبلیغات داوطلبان است
مدرس حوزه و دانشگاه و امام جمعه موقت شهمیرزاد گفت: تبلیغاتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی موثر است که واضح، روشن کننده و از بین برنده نکات مبهم باشد.
حجت الاسلام محمدجواد روشنبین در گفت و گو با ایرنا، افزود: در دوره تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی به معرفی شخصیت و توانمندیهای خود بپردازند.
وی ادامه داد: صداقت در بیان به دور از شعارزدگی و بزرگنمایی در تبلیغات اصل مهمی است که باید مورد توجه اکید داوطلبان نمایندگی مجلسشورای اسلامی قرار بگیرد.
وی بیان کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره تبلیغات خود براساس توانمندیها وعده دهند و برای جلب آرای مردم متوسل به وعدههای جذاب و غیرواقعی نشوند.
امام جمعه موقت شهمیرزاد تاکید کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در دوره تبلیغات برای نشان دادن توانمندیهای خود به بیان ناتوانی رقیبان خود نپردازند و براساس اخلاق و نشانههای یک انسان مومن دست به تبلیغات بزنند.
وی اضافه کرد: تبلیغاتی ارزشمند است که داوطلب با بیان تواناییهای خود به دور از تخریب دیگران زمینهساز فضای رقابتی انتخاباتی سالم شود.
روشنبین اظهار داشت: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید به گونهای برخورد کنند که سرمایهاجتماعی را زیر سوال نبرند.
وی تصریح کرد: مردم با پرسش از داوطلب درباره برنامهها، توانمندیها و رویکردش و بررسی پاسخها با معیارهای یک نماینده اصلح، داوطلب اصلح را انتخاب کنند.
امام جمعه موقت شهمیرزاد خاطرنشان کرد: رسانه با بیان معیارهای نماینده اصلح و فضاسازی انتخاباتی نقشی مهم در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخاب نماینده اصلح دارد.
مدرس حوزه و دانشگاه در استان سمنان خاطرنشان کرد: هزینههای گزاف و اسراف یک شاخص مهم در انتخاب نماینده اصلح است، چرا که نماینده مجلس باید حافظ اموال مردم باشد و وقتی در دوره تبلیغات راحت خرج میکند بدون شک دغدغه مردم را ندارد.
وی اضافه کرد: مردم باید هوشیار باشند و بدانند افرادی که در دوره تبلیغات سفرهداری میکنند، این کارشان برای رضای خدای نیست، نباید تحت تاثیر چنین اقدامهایی قرار بگیرند و باید در انتخاب چنین نمایندهای کمی تامل کنند.
وی ابراز داشت: مردمداری شاخص مهم دیگری است که رای دهندگان باید مورد توجه قرار دهند، چرا که مردمداری موقتی و صرفا در دوره انتخابات یک زنگ خطر و هشدار در انتخاب است.
تبلیغات نابجا سرمایه اجتماعی را زیرسوال میبرد
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: تبلیغات در محتوا به معنای بزرگنمایی مسایل و اثرگذاری در مخاطب است.
مصطفی مرادی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: در جامعه اسلامی انتظار میرود داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی بر پایه اخلاقمداری و اصول دینی و اعتقادی به دور از بزرگنمایی و مبالغه باشد.
وی ادامه داد: داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در کشور اسلامی باید بر اساس ارزشگذاری و بیان حقایق و واقعیتها به دور از بداخلاقی باشد.
وی بیان کرد: تبیلغاتی در جامعه اسلامی موثر است که بر اساس موازین شرعی و عرفی به دور از شعارزدگی مبتنی بر برنامههای دواطلب نمایندگی مجلس شورای اسلامی باشد.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان خاطر نشان کرد: هر گونه وعدههای غیرواقعی به مردم اعتماد و سرمایه اجتماعی را تحت تاثیر قرار میدهد و داوطلبان باید این مهم را مدنظر قرار دهند.
وی ادامه داد: شاخصه اعتماد در سرمایهاجتماعی مقوله مهمی است که بخشی از این شاخص در تبلیغات انتخاباتی ساخته میشود و مردم براساس تبلیغات به داوطلب رای میدهند و هرچقدر بداخلاقی، مبالغه و بیدقتی در اعلام برنامهها و رویکرد داوطلب رخ دهد سرمایهاجتماعی تحت تاثیر قرار می گیرد.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان گفت: در قانون عرف و مسوولیتها تعیین شده و هر داوطلب نمایندگی مجلس باید بر اساس وظیفهها و حوزه کاری خود وعده دهد.
بدون شک انتخابات در واقع گردش نخبگان برای توسعه و پیشرفت کشور است و مردم با مشارکت حداکثری در انتخابات از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حمایت و پشتیبانی میکنند و فرد اصلح را برای سهیم شدن در توسعه کشور انتخاب میکنند و تبلیغات واقعی به دور از مبالغه و شعارزدگی موجب انتخاب درست میشود و اطلاعرسانی به مردم درباره معیارهای نماینده اصلح کمک کننده است.