۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۸:۰۳
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83678344
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اقدامات مشکوک تشکیلات خودگردان فلسطین بعد از معامله قرن

دتهران-ایرنا- تشکیلات خودگردان فلسطین مخالفت شدید و قاطع خود را با طرح ضدفلسطینی معامله قرن اعلام کرده اما دیدارهایی که به تازگی میان برخی از مقامات این تشکیلات و جنبش فتح با صهیونیست ها انجام شده، ابهامات و سوالاتی را ایجاد کرده و با واکنش تند گروه های مختلف فلسطینی ها روبه رو شده است.

به گزارش ایرنا، طرح موسوم به معامله قرن «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا با مخالفت گسترده گروه های مختلف فلسطینی و بسیاری از کشورهای منطقه و جهان روبه رو شده است. به عقیده کارشناسان، این طرح به وضوح حق و حقوق قانونی مردم فلسطین را نادیده گرفته است. «محمود عباس» رییس تشکیلات خودگردان فلسطین و سایر مقامات جنبش فتح با انتقاد شدید از این طرح، مخالفت قاطع خود را با آن اعلام کردند. تا جایی که یکپارچگی فلسطینی ها در مخالفت با این طرح، آن ها را بیش از هر زمان به هم نزدیک و متحدتر کرد. اما گزارش ها و خبرها رسیده حاکی از برخی تحرکات مشکوک از سوی تشکیلات خودگردان و مقامات فتح است. در حالی که انتقاد از معامله قرن از سوی فتح و سازمان آزادی بخش فلسطین همچنان ادامه دارد، این مقامات با اسرائیلی ها گاهی در تل آویو و گاهی در رام الله دیدار می کنند.

در همین راستا خبرگزاری رسمی فلسطین «وفا» از برگزاری دو نشست میان دو طرف طی ۴۸ ساعت گذشته خبر داد. در این دیدارها، شماری از مسئولان تشکیلات خودگران، جنبش فتح و سازمان آزادی بخش فلسطین با جمعی از روزنامه نگاران اسرائیلی در رام الله دیدار کردند.

طبق اعلام منابع مطلع، یکی از این دیدارها روز گذشته (یکشنبه) در رام الله صورت گرفت که اسرائیلی ها بعد از آن، به همراه «محمود الهباش» مشاور دینی عباس در یکی از رستوران های فاخر رام الله ناهار خوردند. علاوه بر الهباش، «محمد المدنی» عضو کمیته مرکزی فتح و «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان نیز در این دیدار حضور داشتند.

به نوشته وفا، الهباش بدون هیچ شرمی درباره این دیدار گفت: با خبرنگاران اسرائیلی در چارچوب تلاش رهبری فلسطین برای مقابله با توطئه معامله قرن و اعلام دیدگاه مان درباره صلح عادلانه و فراگیر که حقوق مشروع ملت مان را تامین کند،  دیدار کردیم.  

طبق این گزارش، ابوردینه نیز درباره این دیدار گفت: ما آماده امضای توافقنامه صلح با دشمن طی دو هفته هستیم، به شرطی که اسرائیل با برپایی کشور فلسطین به پایتختی قدس موافقت کند. ما با کابینه اسرائیل که همه فرصت های صلح را نابود کرده، تعامل می کنیم.

روز جمعه نیز شماری از شخصیت های فلسطینی با اسرائیلی ها در تل آویو در محدوده اراضی اشغالی ۱۹۴۸ دیدار کردند. این دیدار هم به بهانه مقابله با معامله قرن و توضیح دیدگاه فلسطینی ها درباره صلح بود. در این دیدار نیز «فتحی ابومغلی»  از وزیران سابق فلسطین، «حسین الاعرج» رئیس دفتر تشکیلات خودگردان، «منیف طریش» عضو شهرداری شهر البیره و شماری دیگر حضور داشتند.

این دیدارها در حالی صورت می گیرد که اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در کنار فلسطین مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کردند.

طرحی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سه شنبه هشتم بهمن (بیست و هشتم ژانویه) برای حل و فصل قضیه فلسطین موسوم به معامله قرن مطرح کرده، شهر قدس شرقی را از اراضی فلسطین مستثنا کرده و به جای آن پیشنهاد تشکیل پایتخت فلسطین را در یکی از روستاهای نزدیک قدس اشغالی مطرح کرده است.

در این طرح حق بازگشت آوارگان به وطن مادری خود سلب و بر اسکان دایم آنان در کشورهایی مانند سوریه، اردن و لبنان تاکید شده است.  

«جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» با انتقاد شدید از این دیدارها، خواستار انحلال کمیته تماس با اسرائیلی ها شد و اعلام کرد: ادامه این دیدارها که تحت نظارت مستقیم تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس انجام می شود، خنجر زدن به مردم فلسطین است.  

این جبهه در بیانیه ای تاکید کرد: دیدارهای انجام شده نشانگر عدم جدیت سازمان آزادی بخش فلسطین در اجرای تصمیماتش درباره قطع تدریجی ارتباط با اشغالگران و توقف همکاری های امنتیی است.

«فوزی برهوم» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز حاضران در این دیدارها را افرادی مبتلا به ویروس خطرناک عادی سازی روابط با صهیونیست ها خواند و خواستار تحریم آنها شد.

«محمود نواجعه» هماهنگ کننده کمیته مرکزی جنبش تحریم علیه اسرائیل نیز دیدار مقامات فلسطینی با صهیونیست ها را محکوم کرد.

در همین راستا، صدها دانشجوی فلسطینی امروز در تجمعی «دیدارها برای عادی سازی روابط با صهیونیست ها» را محکوم کردند.

«طارق خضیر»  از دانشجویان حاضر در این تجمع اعتراض آمیز در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: مردم فلسطین در مخالفت با عادی سازی روابط با اسرائیل متحد هستند.

وی افزود: روند صلح مرده و ما باید طبق این اصل عمل کنیم و رهبران فلسطین هم باید این مسئله را بدانند.

این در حالی است که صبح امروز افرادی ناشناس به دنبال دیدار محمود الهباش قاضی القضات فلسطین با هیات اسرائیلی در رستوران، مواد محترقه به داخل رستوران پرتاب کردند.

در همین چارچوب منابع مطلع فاش کردند که به مقام های امنیتی در شهر الخلیل کرانه باختری دستور داده شده که مانع برگزاری هرگونه تظاهراتی در منطقه باب الزوایه علیه معامله قرن شوند. منطقه ای که در آن «محمد الحداد» در اعتراض به معامله قرن شهید شد. مقامات امنیتی تشکیلات خودگردان نیز این دستور را از روز جمعه اجرا کردند و مانع وقوع درگیری ها در باب الزاویه شده اند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha