۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 83691247
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واکاوی دغدغه‌های وکالت

شهرکرد- ایرنا- حقوق (Law) به مجموعه‌ای از قوانین گفته می‌شود که در نهادهای اجتماعی و دولتی جهت تنظیم و تعدیل رفتار اجرا می‎شود و یک حقوقدان در این زمینه به دنبال پیگیری این حقوق است.

شغل وکالت یکی از حساس‌ترین حرفه‌هایی است که به طور مستقیم با مردم در ارتباط است و به نوعی از طرف "موکول" پیگیر امور حقوقی افراد است.

داشتن وکیل امروزه در برخی از کشورها به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گرفته است و مانند پزشک خانواده، هر کس به دنبال داشتن یک وکیل برای پیگیری امور حقوقی خود است.

تنها ۵ درصد پرونده‌های تشکیل شده در دادگستری چهارمحال وبختیاری به وکیل مراجعه می‌کنند

رییس کانون وکلای دادگستری چهارمحال وبختیاری  با  اشاره به عضویت  ۲۶۵ وکیل در استان در کانون وکلای استان گفت: تنها در ۵ درصد پرونده‌های تشکیل شده در دادگستری استان به وکیل مراجعه می‌کنند.

تقی مبینی دهکردی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پایین بودن استقبال مردم از گرفتن وکیل برای پرونده‌ها در دادگستری استان، باعث افزایش جمعیت مردمی در دادگاه‌ها، به نتیجه نرسیدن مطلوب نتیجه دادرسی‌ها، بیکاری جامعه وکلا به خصوص وکلای جوان در استان می‌شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در استان ۳۰ کارآموز وکالت در حال گذراندن دوره کارورزی و آموزش هستند که از این تعداد ۲۰ نفر عضو کانون وکلای استان و ۱۰ نفر به عنوان میهمان هستند.

مبینی، به جوان بودن کانون وکلای استان اشاره کرد و گفت: کانون وکلای استان پیش از این زیر مجموعه کانون وکلای اصفهان بود که از ۳۰ مهرماه سال ۱۳۹۱ به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرد.

مبینی افزود:یک سوم اعضای کانون وکلای فعال در استان را بانوان تشکیل می‌دهند که استقبال از فعالیت وکلای جوان در استان کمرنگ است.

وی با تاکید بر اینکه کانون وکلای استان و کشور به طور کامل از تشکیلات قوه قضائیه مستقل است، افزود:هیچ بودجه و اعتبار دولتی به این کانون‌ها داده نمی‌شود و شفاف‌ترین روند رسیدگی مالی، مالیاتی و علمی در این کانون‌ها اجرا می‌شود.   

رییس کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: با گذشت ۸ دهه از فعالیت کانون وکلای دادگستری، تاکنون هیچگونه تخلف و یا شکایت از اعضای هیات مدیره کانون و یا رییس کانون مشاهده و ثبت نشده است.

وی اظهار داشت: کانون وکلای دادگستری استان در راستای فعالیت‌های مختلف از جمله بحث‌های علمی و ارائه آموزش به کارآموزان فعالیت می‌کند که با تشکیل کمیسیون تصمیم گیری، تعداد کارآموزان با حضور رییس کل دادگستری استان و رییس شعبه اول دادگاه انقلاب مرکز استان و رییس کانون وکلای استان تعداد کارآموزان برای استان و شهرستان‌ها مشخص می‌شود.

به گفته وی، اعضای این کمیسیون با توجه به تعداد پرونده‌های تشکیل شده در دادگستری سراسر استان و با توجه به حجم مراجعه‌ کنندگان ،  تعداد کارآموزان و پذیرش این قشر را تعیین می‌کنند.

مبینی، سهمیه امسال جذب کارآموز وکلا در استان را  ۱۴ نفر، سال گذشته ۱۲ نفر و سال ۹۱ را ۴۰ نفر عنوان کرد و گفت:این تعداد براساس نیازسنجی و حجم مراجعه‌کنندگان به دادگستری تعیین می‌شود.

وی، با تاکید بر اینکه ۶۵ درصد وکلای که تاکنون پذیرفته شدند، بیکارند، افزود: این تعداد وکیل در طی سال‌های گذشته کمترین مراجعه کننده را داشته‌اند و این امر باعث شده این افراد برای تمدید پروانه فعالیت خود نیز که به ۲۰ میلیون ریال هزینه نیاز دارد، با مشکل مواجه شوند.

وی اظهار داشت: ۳۰ تا  ۳۵ درصد همکاران عضو این کانون به طور میانگین سالانه چند فقره پرونده را بررسی می‌کنند که بیشترین پرونده اختصاص داده شده به کانون وکلا، مختص وکلای است که کار وکالت بانک‌ها و مووسسات را برعهده گرفته‌اند،می‌باشد.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان در حوزه وکلا اجرایی نشده و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد

رییس کانون وکلای دادگستری چهارمحال وبختیاری با اشاره به تصویب قانون منع بکارگیری بازنشستگان افزود: این قانونی در حوزه وکالت به گونه‌ای اجرا می‌شود، که برطبق قوانین وکالت کانون‌ها مکلف هستند چنانچه کارمندان بخش حقوقی ادارت دولتی با داشتن دانشنامه لیسانس و ۳۰ سال سابقه کار بازنشسته شوند، می‌توانند بدون شرکت در آزمون وکالت در دوره‌های کارورزی شرکت و پس از گذراندن یک دوره آموزشی ۹ ماهه به عنوان دوره کارورزی پروانه کارآموزی و وکالت دریافت کنند.

مبینی افزود: در بخش دیگر نیز این قانون کانون‌ها را مکلف کرده است که قاضی که بازنشسته شده و یا بیش از ۵ سال سابقه کار قضاوت داشته باشد، نیز  می‌توانند با مراجعه به کانون وکلا، بدون آزمون و بدون طی دوره کارآموزی، پروانه وکالت دریافت کنند.

وی به بازنگری قانون بکارگیری بازنشستگان در کانون وکلا به عنوان یک مطالبه به حق جامعه وکلا اشاره و تاکید کرد:با رفع این مشکل می‌توان زمینه جذب جوانان و دانش‌آموختگان دانشگاهی رشته حقوق را افزایش داد.

مبینی اظهار داشت:از مجموع وکلای استان ۱۰ وکیل یا قاضی بازنشسته و یا نیروی حقوقی ادارات هستند که جذب این افراد و تقاضای آنها در استان رو به افزایش است.

گذراندن ۱۸ ماه دوره کارورزی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی الزامی است 

رییس کانون وکلای استان چهارمحال وبختیاری با اشاره به جذب سالانه تعدادی فارغ‌التحصیل جدید برای وکالت افزود: گذراندن دوره کارورزی برای این قشر الزامی است.

مبینی گفت: برگزاری سمینارهای علمی و دوره‌های آموزشی حقوق و همایش‌های مختلف در راستای ارائه خدمات آموزشی به جامعه هدف در اولویت معاونت علمی این کانون قرار دارد.

وی اظهارداشت:دوره‌های آموزشی برای دانش آموختگان دانشگاهی که جذب کانون وکالت شدند، هیچ هزینه‌ای بر دوش دولت گذاشته نمی‌شود. 

مبینی اظهار داشت:در سالجاری وضعیت و فعالیت ۲ نفر از وکلای استان که علیه آنها گزارش و شکایت آمده بود، بررسی شد که هم‌اکنون در دادگاه برای این افراد تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کانون وکلای استان یکی از کانون‌های برتر و پاک در خصوص جلوگیری از بروز تخلفات از سوی مدیران و همچنین وکلای استان است، گفت: این امر به دلیل نظارت مستمر بر فعالیت کانون‌ها رخ داده است.

هر خانواده یک وکیل، خلای که نیازمند تصویب قانون جدید است

رییس کانون وکلای دادگستری چهارمحال وبختیاری به خلا قانونی در خصوص اجرای طرح هر خانواده یک وکیل تاکید کرد و گفت: با اجرای این طرح از مراجعه و شلوغ شدن دادگستری و دادسراها کاسته می‌شود.

وی اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای از جمله اروپایی و آمریکایی، وکیل گرفتن اجباری است در حالی که که گرفتن وکیل در ایران اختیاری است که این امر باعث شلوغ شدن دادگاه‌ها می‌شود و حتی در برخی پرونده‌ها ممکن است منجر به صدور دیرهنگام رای می‌شود.

مبینی با تاکید بر اینکه دادگاه‌های بی‌طرف هستند و قاضی نمی‌تواند به ارباب رجوع بگوید، چگونه بنویسد که رای به نفع شما باشد، افزود: بکار نگرفتن وکلا از سوی نمایندگان مجلس به عنوان یک ضعف است که این آمادگی از سوی وکلا وجود دارد که در قانون‌گذاری برای کشور و برنامه‌ریزی از ظرفیت وکلا به صورت  رایگان استفاده شود.

وی اظهار داشت:گاهی در کشور نوشتن لوایح بدون مشورت با اهل فن است که این آمادگی از سوی وکلا وجود دارد تا در خصوص طرح و لایحه‌هایی که به مجلس ارائه می‌شود، مشاوره‌های حقوقی به صورت رایگان ارائه شود.

فرار مالیاتی در قشر وکیل صفر است

عضو هیات مدیره کانون وکلای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فرار مالیاتی در بین قشر وکیل با توجه به دستورالعمل‌های موجود صفر است.

بابک بهرامی دهکردی در گفت و گو با ایرنا افزود: هم‌اکنون ۳ قشر از جامعه به خصوص وکلا، مورد سوء‌ظن در خصوص پرداخت نکردن مالیات و فرار مالیاتی هستند، که فرار مالیاتی از سوی وکلای دادگستری امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: وکیل دادگستری زمانی‌ که وکالت‌نامه را که از موکل گرفته است، برای الصاق تمبر، باید مالیات را پرداخت کند.

بهرامی اظهار داشت : براساس ماده ۱۰۳ قانون مالیات‌های مستقیم، منظم‌ترین قشر در پرداخت مالیات وکلا هستند به گونه‌ای که اگر وکیل مالیات ندهد، داگستری نمی‌تواند وکالت این شخص را بپذیرد.

بهرامی افزود: در کشور یک عده‌ای استقلال این نهاد را قبول ندارند و وانمود می‌کنند که وکلا مالیات نمی‌دهند در حالی‌که یک وکیل باید در مرحله نخست قرارداد مالیات را پرداخت کند.

تخلفات مالی بین وکیل و موکل بیشترین آمار تخلفات وکلا در استان را دارد

بازرس هیات مدیره کانون وکلای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بیشترین تعداد تخلفات از سوی وکلا در حوزه تخلفات مالی بین وکیل و موکل است.

مسعود کبیری افزود: یکی از مهمترین ارکانی که در قانون برای کانون وکلا پیش‌بینی شده است نهاد بازرسی است که این نهاد به ۲ شکل داخلی و بیرونی به فعالیت وکلا نظارت دارد.

وی گفت:در بخش داخلی با تعیین هیات مدیره و معرفی اعضای کمیسیون بازرسی، نظارت بر عملکرد کانون، اداره کانون فعالیت‌های هیات مدیره، امور مالی و جاری کانون و نظارت بر عملکرد  وکلا انجام می‌شود.

کبیری، به برخی گزارش احتمال تخلف و جرم از سوی وکلا اشاره کرد و گفت: برای رسیدگی به این تخلفات بازرسی ورود پیدا می‌کند تا در صورت وجود تخلف وکیل ، او را به دادگاه انتظامی معرفی کند.

وی به بحث گزارش‌های بیرونی به عنوان یکی دیگر از وظایف این نهاد تاکید کرد و گفت: بازرسی کانون وکلا به بازرسی در حوزه مووسسات حقوقی نیز ورود پیدا می‌کند.

استقلال کانون وکلا از اساسی‌ترین  مباحث کانون وکلاست

نایب رییس کانون وکلای دادگستری چهارمحال و بختیاری گفت: اساسی‌ترین مباحث کانون وکلای در سال‌های اخیر بحث استقلال نهاد وکالت و کانون وکلاست.

ابراهیم اکبریان افزود: کانون وکلا به عنوان یکی از مردمی‌ترین نهادهای موجود در کشور، رسالت بزرگی را در ایجاد عدالت اجتماعی در بین آحاد جامعه بر عهده دارد.

وی گفت: یکی از مسائل مهم حوزه وکالت، استقلال کانون وکلا از نهادهای دولتی است که یکی از مواردی است که در بحث خصوصی‌سازی دنبال می‌شود.

اکبریان اظهار داشت: در بحث سیستم نظارتی نیز کانون‌های وکلا یکی از شفاف‌ترین و حساس‌ترین نهادهای موجود است.

اکبریان افزود: افرادی می‌توانند در این حوزه مشغول فعالیت شوند که پس از قبولی در آزمون وکالت، صلاحیت این افراد از سوی مراجع ذی‌ربط و قضایی تایید شود.

وی، با اشاره به فعالیت کانون وکلا و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و محروم افزود: کانون وکلای استان در رسالت کمک مشاوره و وکالت رایگان برای گروه‌های خاص دارد و از سال ۱۳۹۱ تاکنون یکهزار و ۳۴۲ مورد وکالت تسخیری و ۸۸۱ وکلات معاضدتی انجام داده است.

اکبریان اظهار داشت:در این مدت با توجه به اینکه ۲ نهاد معاضدتی دیگر در جامعه برای محرومان از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی ایفای نقش می‌کنند و بر اساس تفاهم‌نامه با این نهادها، تاکنون ۱۶۴ وکالت رایگان برای جامعه هدف بهزیستی و ۹۳ وکالت معاضدتی رایگان برای مددجویان کمیته امداد انجام داده شده است.

دوسوم وکلای عضو کانون وکلای استان چهارمحال و بختیاری بیکار هستندرییس کمیسیون کارآموزی کانون وکلای استان چهارمحال و بختیاری گفت: دو سوم اعضای کانون وکلای استان در طول سال بیکارند و حتی یک پرونده برای رسیدگی ندارند.

مهرداد محمدی در گفت و گو با ایرنا افزود: برای فعالیت و جذب وکلای جدید در این کانون ظرفیت وکالت و جذب وکالت مطرح است که باید این ۲ اصل با هم تفکیک شود.

وی اظهار داشت: برای جذب کارآموز و وکیل جدید با توجه به بندهای قانونی، رییس کل دادگستری، رییس دادگاه انقلاب و رییس کانون وکلای استان براساس آیتم‌های مختلف از جمله ورودی پرونده و همچنین استقبال مردم از وکیل تعداد ظریفت پذیرش هر کانون را تعیین می‌کنند.

به گفته وی، تعداد وکلا در هر حوزه و کانون براساس میزان پرونده‌های ورودی، وکلای شاغل در کانون و براساس برآورد عملکرد وکلا تعیین می‌شود.

محمدی ،به ترویج فرهنگ استفاده از وکیل در پرونده‌های دادگستری تاکید کرد و گفت: برای ترویج این فرهنگ، سیاست‌های مانند وکیل خانواده در دستورکار نمایندگان مجلس آینده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه کانون وکلا یک نهاد مستقل است و هیچ بودجه دولتی ندارد افزود: دوره‌های کارورزی انجام شده در استان از محل درآمد کانون از محل پرداخت پروانه وکالت و خود کارآموزان تامین می‌شود و هیچ بار مالی برای دولت ندارد.

محمدی ، با انتقاد از اینکه ظرفیت جذب دانشجوی حقوق در دانشگاه‌های مختلف زیاد است، افزود: جذب نیروی حقوق در حوزه حقوقی ادارات و همچنین دادگستری کم است و همه دنبال جذب وکیل در کانون وکلا هستند.

رییس کمیسون کارآموزی کانون وکلای استان چهارمحال و بختیاری گفت: جذب دانشجوی حقوق بدون توجه به بحث اشتغال در جامعه بالا رفته است.

به گزارش ایرنا، هفتم اسفندماه به عنوان روز وکیل نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha