عطوان: طرح ایران برای برون رفت از بحران ادلب سازنده است

تهران-ایرنا-«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» در سرمقاله شماره امروز ( دوشنبه ) این روزنامه الکترونیکی، طرح پیشنهادی اخیر «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در گفت و گو با «رجب طیب اردوغان» همتای ترک وی، برای برون رفت از بحران ادلب سوریه را سازنده خواند.

عطوان گفت: بر اساس این طرح پیشنهادی، روحانیخواستار برگزاری نشست سه جانبه ایران – سوریهترکیه در تهران یا مسکو به منظور بررسی تمامی مسائل اختلاف برانگیز و دستیابی به راه حل های دائمی جهت پایان دادن به درگیری های نظامی شد اما اردوغان تا کنون به این طرح پاسخ نداده است و چه بسا منتظر دستاوردهای حاصل از دیدارش با رییس جمهوری روسیه در اواخر این هفته است .

وی افزود: دولت سوریه سقوط نخواهد کرد و بشار اسد رییس جمهوری سوریه هم اکنون در سطح داخلی و منطقه ای در وضعیت قوی تری نسبت به همتای ترک خود قرار دارد.

سردبیر رای الیوم گفت: رجب طیب اردوغان هم اکنون در انزوا بسر می برد و از همه سو از سوی دشمنانش احاطه شده است و با وضعیت داخلی در حال انفجار مواجه است و همان گونه که بسیاری مرحله بعدی را پیش بینی می کنند، چه بسا با رسیدن جنازه های سربازان ترکیه و سوریه به طور همزمان شدت انفجار وضعیت یاد شده افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: میان افرادی که از سرزمین و کرامت و تمامیت ارضی خود دفاع می کنند با کسانی که به سرزمین دیگران یورش برده اند، تفاوت فاحشی وجود دارد.

بر اساس این گزارش، جنگ در ادلب از بد به سمت بدتر و از مرحله خطرناک به سوی خطرناک تر پیش می رود. مهلتی که اردوغان برای عقب نشینی ارتش سوریه به آن سوی نقاط استقرار پست های بازرسی ترکیه در حومه ادلب داده، سپیده دم امروز به پایان رسید بدون آنکه ارتش سوریه هیچ گونه اهمیتی به آن بدهد و حتی یک متر از مناطق تحت اختیار خود عقب نشینی نکرد. مساحت مناطق یاد شده ۶۰۰ کیلومتر مربع است که چهار شهر و ده ها روستا و شهرک را در برمی گیرد.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب در ادامه این سوال را مطرح کرد که «اردوغان بر اساس کدام حق و یا چه قانونی از ارتش سوریه خواست تا از سرزمین های خودشان عقب نشینی کنند؟»

عطوان از سرنگون شدن دو جنگنده سوری مدل « اس ۲۴ » از سوی ارتش سوریه به عنوان برجسته ترین تحول شکل گرفته در صحنه سوریه نام برده و خاطرنشان کرد: آنکارا در واکنش به سرنگون شدن سه پهپاد ترکیه بوسیله پدافند هوایی سوریه و کشته شدن ده ها سرباز ترکیه و ورود نیروهای «حزب الله » به میدان های نبرد در ادلب چنین اقدامی انجام داد.

ورود رزمندگان حزب الله به صحنه نبرد در ادلب انسان را به یاد ورود سرنوشت ساز آنها در منطقه « القصیر» به نفع ارتش سوریه  و بیرون راندن گروه های تروریستی و در راس آنها گروه تروریستی جبهه النصره از این منطقه می اندازد.

اردوغان دیروز یکشنبه آغاز عملیات «سپر بهار » را اعلام کرد و طی آن بیش از ۱۵ هزار سرباز و تقریبا سه هزار و ۵۰۰ زره پوش را بسیج کرد و موشک های دوش پرتاب ضد هوایی ساخت ترکیه مشابه موشک های آمریکایی استینگر را در اختیار گروه های تروریستی به ویژه گروه جبهه النصره قرار داد . این موشک ها نه تنها جنگنده های سوریه بلکه روسیه را نیز در معرض تهدید قرار می دهند و بر همین اساس مسکو معقتد است که آنکارا با این اقدام تمامی خط قرمزها را پشت سر گذاشته است.

به گفته عطوان، اردوغان خواستار رویارویی با روسیه در سرزمین سوریه نیست زیرا به خوبی می داند که در آن پیروز نخواهد شد. در همین رابطه روسیه اگر مجبور شود از نظر تاکتیکی به بمب اتم متوسل خواهد شد .

در همین رابطه یکی از کارشناسان روسیه دیروز هشدار داد که روسیه از صحنه عملیات به دور است و نمی تواند هزاران سرباز و زره پوش را به میدان آورد اما می تواند صدها جنگنده مدرن را به پایگاه هوایی حمیمیم واقع در نزدیکی لاذقیه و کشتی های نظامی بفرستد تا بدین ترتیب این نقطه ضعف نظامی را جبران کند.

اردوغان گفته که از  پوتین خواسته تا دور باقی بماند و به نیروهای ترکیه اجازه پیشروی بدهد و به عبارت دیگر با ارتش سوریه در یک سنگر قرار نگیرد و بی طرف باقی بماند اما به هیچ وجه نگفت که پاسخ رییس جمهوری روسیه به این درخواست چه بود . به طور حتم پوتین به طور کامل با این درخواست مخالفت کرده است زیرا اگر چنین کاری انجام دهد در واقع نتیجه حاصل از پنج سال تلاش و نبرد و تلفات نظامی و انسانی خود را  از بین برده است که در نتیجه آن توانست معادلات را در سوریه به نفع خود رقم بزند.

در واقع روسیه اگر بخواهد به درخواست ترکیه پاسخ مثبت دهد علاوه بر نتیجه یاد شده جایگاه و موقعیت خود را در منطقه خاورمیانه و دستاوردهای سیاسی و راهبردی خویش را از دست خواهد داد . جایگاه و موقعیتی که به سختی و با پرداخت هزینه گزاف در صحنه سوریه کسب کرد .

از سوی دیگر هم اکنون تشخیص نیروهای ترکیه در ادلب از عناصر گروه های تروریستی کار سخت و دشواری است زیرا هر دو در یک سنگر در مقابل روس ها و سوری ها می جنگند . چه بسا کشته شدن ۳۴ سرباز ترکیه در حمله هوایی شکل گرفته علیه یکی از مواضع ترک ها در حومه ادلب را بتوان به عنوان اولین پیام هشدار روس ها به ترک ها تلقی کرد . در واقع روسیه با این اقدام خود اعتراضش را نسبت به نقض روشن تفاهم نامه های سوچی و آستانه و اعلام جنگ از سوی ترکیه علیه ادلب نشان داد.

نکته جالب توجه اینکه اردوغان در ارتباط با کشته شدن ده ها تن از نیروهایش روس ها را مورد ملامت و اتهام قرار نداد بلکه سوریه را مورد سرزنش و اتهام قرار داد با آنکه فرماندهان روسیه خود اذعان کرده اند که در آن حمله هوایی مرگبار شرکت داشته اند. اردوغان چه بسا با این کار نمی خواهد روس ها را تحریک کند و امیدوار است به منظور بیرون آمدن از این دام با آنها به تفاهم برسد. البته باید به این واقعیت اذعان داشت که برون رفت ترکیه از باتلاق سوریه بنابر شرایط آنکارا تحقق نخواهد یافت بلکه بر اساس شرایط روس ها شکل خواهد گرفت که همچنان از نظر نظامی و سیاسی در سوریه دست برتر به شمار می روند.

بر پایه همین گزارش، اردوغان خواستار استفاده از موشک های پاتریوت آمریکا جهت محافظت از جان نیروهایش در ادلب شده است زیرا در صورت گسترش یافتن دامنه نبرد نمی تواند از موشک های « اس ۴۰۰ » علیه جنگنده های روسیه استفاده کند. این در حالی است که جنبش « انصارالله » یمن توانست افسانه این موشک ها را به طور توهین آمیزی در هم بشکند. آیا با توجه به این واقعیت شکل گرفته این امر برای سوری ها و حزب الله تا چه رسد به روس ها کار سخت و دشواری است؟

عطوان ادامه داد: اردوغان به حمله به سوریه از دروازه ادلب و انجام عملیات « سپر بهار » می خواهد نسخه حمله آمریکا به عراق را در سوریه پیاده کند . به ویژِه با توجه به اینکه اردوغان تهدیدهایش مبنی بر سرنگونی بشار اسد و دولت متبوعش را از سر گرفته است اما اردوغان فراموش کرده که ارتش سوریه بسیار قوی تر از ارتش عراق است و در عین حال مورد حمایت ابرقدرتی همچون روسیه قرار دارد . ارتش سوریه توانست ۸۰ درصد سرزمین خود را باز پس بگیرد و ۹ سال مقاومت و ایستادگی کرد در حالی که ارتش آمریکا در عراق نتوانست بیش از چند سال دوام بیاورد و طی آن سه هزار و ۵۰۰ کشته و ۳۰ هزار زخمی داد و شش تریلیون دلار هزینه صرف کرد.  

به اعتقاد سردبیر روزنامه رای الیوم، اردوغان اشتباه می کند اگر تصور کند می تواند در ادلب به آنچه که ظرف ۹ سال گذشته نتوانست به آن تحقق ببخشد، جامه عمل بپوشاند در حالی که گروه های تروریستی ظرف ۹ سال گذشته به دروازه های دمشق رسیدند و از سوی ۶۵ کشور جهان حمایت می شدند و صدها میلیارد دلار آمریکایی و دلارهای نفتی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و تسلیحات اروپایی در اختیار داشتند.  

۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha