سیدمصطفی آذرکیش امروز - شنبه - در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره جبران عقب ماندگیهای آموزشی دانشآموزان اظهار داشت: با توجه به اینکه تعطیلات اضطراری در کشور پیش میآید، ماده ۹۶ آیین نامه اجرایی مدارس عنوان کرده که مدیران واحدهای آموزشی در این مواقع باید چه روشهایی را برای جبران عقب ماندگی آموزشی لحاظ کنند.
وی افزود: از جمله راهکارهای جبران عقب ماندگی آموزشی دانشآموزان در تعطیلات، تشکیل کلاسهای جبرانی در نوبت مخالف است، یعنی اگر نوبت صبح کلاسها تشکیل میشود، ساعات بعد از ظهر و روزهای پنج شنبه برای دانشآموزان کلاسهای جبرانی برگزار شود.
مدیر کل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه یادآور شد: آموزش و پرورش روشهایی را برای جبران آموزشی تعطیلات در اختیار مدیران واحدهای آموزشی قرار داده که به عنوان تعطیلات اضطراری شناخته میشود.
آذرکیش ادامه داد: هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش مانند سایر واحدهای آموزشی در این ایام از ظرفیتهای کشور بهره مند میشود.
وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم در راهکار ۶ به تنوع بخشی به محیطهای یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی اشاره شده که در این خصوص می توان محیطهای یادگیری را تغییر داد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه یادآور شد: دربرنامه درسی ملی محیط یادگیری را مدرسه اعلام کرده اما در این میان محیط های صنعتی، فرهنگی و ورزشی هم می تواند جز محیطهای یادگیری باشد. همچنین در این میان نقش محیط خانواده در نظام تعلیم و تربیت اهمیت بسیاری دارد.
آذرکیش با اشاره به آغاز جبران بخشی از برنامه درسی دانشآموزان در تلویزیون اظهار داشت: برنامههای آموزشی فنی و حرفهای و کاردانش پیشتر در شبکه آموزش و در حال حاضر در شبکه ۴ صدا و سیما نمایش داده میشود.
وی عنوان کرد: برای آموزش از راه دور شبکه مجازی در ایام تعطیلات، دروس عمومی شایستگیهای غیرفنی و دروس پایه در هفته های اول آموزش داده شد که برای همه هنرجویان در همه رشتهها مشترک بود.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه افزود: درحال حاضر در شبکه تلویزیون ۴باکس آموزشی به رشته فنی و حرفهای و کاردانش تعلق گرفته که از ساعت ۱۱ تا ۱۴ هر کدام ۴ باکس نیم ساعته برنامه پخش میشود.
آذرکیش با بیان اینکه برخی از رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش از روز شنبه در تلویزیون آموزش داده شد، گفت: شروع دروس تخصصی با رشتههای حسابداری و کامپیوتر آغاز شده است و ادامه بحث آموزش با توجه به شرایطی خواهد بود که در کل کشور حاکم میشود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر اولویت آموزش با دروس مشترک است، خاطرنشان کرد: اگر پس از تعطیلات نوروز شرایط کشور وضعیت دیگری را داشته باشد، متناسب با آن برنامهها را به دانش آموزان اعلام میکنیم.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه درباره انواع دروس رشتههای فنی و حرفه ای و کاردانش اظهار داشت: یکی از عنواین دروس عمومی است که شامل ۲۲ کتاب مشترک بین شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش میشود.
آذرکیش افزود: شایستگیهای غیر فنی نیز در این حوزه وجود دارد که شامل ۵ درس الزامات محیط کار، مدیریت تولید، کاربرد فناوریهای نوین، کارگاه نوآوری و کارآفرینی و اخلاق حرفه ای مشترک بین فنی و حرفهای کاردانش میشود. این شایستگیها به صورت پودمانی هر کدام دارای ۵ فصل مشترک هستند.
وی ادامه داد: ۶ کتاب دروس پایه هم که شامل ریاضی ۱، ۲، ۳، فیزیک، شیمی و زیست شناسی میشود. استانداردهای شغلی مهارتی ویژه هم که ۵۴۰ عنوان غیرتکراری است برای این رشتهها وجود دارد.
مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه ادامه داد: ۲۴۶ کتاب هم برای شایستگیهای فنی وجود دارد که ویژه شاخه تحصیلی فنی و حرفهای است و هر رشته تقریبا ۶ کتاب به صورت پودمانی دارد. همچنین حدود ۸۲ کتاب هم مختص دانش فنی پایه و دانش فنی تخصصی شاخه فنی و حرفهای است که در هر رشته دو کتاب دانش فنی پایه در پایه دهم و دانش فنی تخصصی در پایه دوازدهم دارد.
آذرکیش افزود: یک سری کتاب تحت عنوان ارتباط موثر برای رشته خدمات، طراحی و زبان بصری برای زمینه هنر، نقشه کشی فنی و رایانهای برای زمینه صنعت، آب خاک کشاورزی برای زمینه کشاورزی نیز در حوزه کاردانش و فنی و حرفهای وجود دارد که این کتابها مشترک در چهار زمینه در شاخه فنی و حرفه ای در پایه دهم تدریس میشود.
وی خاطرنشان کرد که اولویت شرایط کشور و امکان پوشش بیشتر هدفگذاری برای آموزش از راه دور با این تقسیم بندیها صورت گرفت.
آذرکیش گفت: دروس تخصصی غیرکارگاهی مانند حسابداری و کامپیوتر که امکان ارائه محتوا در تلویزیون را دارند نیز آموزش داده میشود، آموزش بقیه دروس هم به شرایط کشور پس از تعطیلات عید نوروز بستگی دارد.
نظر شما