قطعه بندی فرآورده‌‎ خام دامی در کردستان ممنوع شد

سنندج - ایرنا - مسوول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه قطعه بندی فرآورده‌های خام دامی در محل خرید خطر شیوع ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد، گفت: این اقدام در تمام مراکز عرضه این استان ممنوع است.

محمد طاهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ممنوعیت قطعه بندی مرغ در کردستان از مرداد سال جاری شده و هم اکنون نیز تشدید شده است اظهار داشت: طبق اعلام سازمان دامپزشکی هم اکنون هرگونه قطعه بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیسل، طعم دار کردن فراورده‌ها در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی، واحدهای صنفی به دلیل انتقال عوامل بیماریزا و آلودگی های متقاطع ممنوع است.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی دال بر انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان گزارش نشده است اضافه کرد: ممنوعیت قطعه به این معنا نیست که امکان دارد فرآورده به خودی خود آلوده باشد بلکه ممکن است در شرایط محیطی از انسان به ابزار یا افرآورده گوشتی و پرتئینی منتقل شده باشد.

وی اضافه کرد: در این راستا مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و واحدهای صنفی صرفا مجاز به عرضه  فرآورده‌های خام دامی به صورت بسته بندی شده در کشتارگاه های صنعتی و یا مراکز قطعه بندی و بسته بندی مجاز هستند. 

مسوول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی کردستان یادآور شد: کشتارگاه های صنعتی طیور و مراکز قطعه بندی و بسته بندی مجاز، متعهد به تامین نیاز واقعی جامعه از نظر تولید و عرضه فرآورده های خام دامی بسته بندی شده و شناسنامه دار هستند.

طاهری گفت: توصیه و تاکید دامپزشکی بر خرید تخم مرغ  بصورت  تخم مرغ شناسنامه دار و بسته بندی شده در مراکز و فروشگاه های مجاز و عرضه ماهی بسته بندی شده در مراکز عرضه و واحدهای صنفی است.

وی گفت: در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و واحدهای صنفی، هرگونه فرآوری و طعم دار کردن گوشت قرمز ممنوع بوده و چرخ کردن گوشت فقط بنا به درخواست متقاضی و در حضور مشتری با رعایت ضوابط بهداشتی، مجاز می باشد.

مسوول روابط عمومی دامپزشکی کردستان اضافه کرد: هم اکنون نظارت‌ها و کنترل‌های بهداشتی (بهداشت فردی و محیطی ) در اماکن دامی و مراکز تولید، بسته بندی و عرضه فرآورده های خام دامی و واحدهای صنفی تشدید شده است.

وی یادآور شد: کشتارگاه های دام و طیور و واحدهای بسته بندی ملزم به رعایت مستمر کلیه ضوابط بهداشت فردی، محیطی و فرآیند تولید بوده و بایستی امکانات و تمهیدات لازم برای مقابله با کووید ۱۹انجام دهند.

وی گفت: همچنین از روز گذشته طرح نظارتی نوروز دامپزشکی با ۷۰۰ گروه روز بازرسی و ۷۰ گروه روز نظارتی در سطح استان آغاز شده و اولویت در نظارت مستمر و منظم بر کشتارگاه های دام و طیور در سطح استان و گُماردن نیروهای فنی و خُبره جهت نظارت مداوم بر کشتار دام و طیور است.

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی مراتب را از طریق سامانه پیغام گیر۱۵۱۲ این اداره کل اطلاع دهند.

تاکنون ۱۱۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۷۸ نفر از این افراد به بیماری کووید ۱۹، قطعی است تاکنون ۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس در شهرهای سقز و مریوان جان باخته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha