پیشگیری از سرایت بیماری، مهمتر از درمان

تهران- ایرنا- فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان فیروزگر گفت: کنترل و پیشگیری از سرایت بیماری کرونا به دیگران در زمان همه گیری این بیماری سهم ما پزشکان است و حتی از درمان بیماران مهمتر است؛ چرا که مبتلایان در صورت نداشتن بیماری زمینه ای با چند روز در خانه ماندن بهبود می یابند.

دکتر سیاوش منصوری روز یکشنبه در خصوص سهم پزشکان در مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: سهم من پزشک، ارایه خدمت به بیماران است. کسانی که بیماری همراه دارند، مانند بیماران دیابتی، قلبی و سایر بیماری های خود ایمنی باید سعی کنند با افراد به ویژه افراد مبتلا تماس نداشته باشند.

وی بیان کرد: در چند روز گذشته تعدادی از همکاران پزشک ما گرفتار این ویروس شده اند و برخی از آنها نیز به دلیل داشتن بیماری همراه فوت کرده اند. به هر جهت کار اصلی یک پزشک در این بحران توضیح این مطلب است که چطور این بحران را کنترل و پیشگیری کنیم و چطور کاری کنیم که این ویروس را به دیگران سرایت ندهیم. این دو کار مهمتر از این است که یک بیمار را درمان کنیم.

منصوری ادامه داد: در اپیدمیولوژی ارزش کنترل، پایش و پیگیری فرد بیمار و قرنطینه اطرافیانش، خیلی بالاتر از درمان آن است چرا که این بیماری را اگر درمان نکنیم و چند روز در خانه بمانیم، فرد مبتلا بهبود می یابد. البته مستلزم این است که دارای بیماری همراه نباشد، ولی اگر مردم با این بیماری بد رفتار کنند و به دستورالعمل های بهداشتی توجه نکنند، این ویروس فاجعه ایجاد می کند.

وی گفت: مردم باید ایزولیشن را رعایت کنند، حتی المقدور بیرون نیایند، نباید مردم برای جمع آوری موادغذایی افراط کنند اگر دو تا سه هفته این امر را رعایت کنند، این ویروس برچیده خواهد شد.

این متخصص افزود: اگر بخواهیم ویروس کرونا را کنترل کنیم، باید بر این اساس عمل کنیم که خط سیر فرد بیمار را بررسی و افرادی را که پیش از زمان مثبت اعلام شدن ویروس در فرد با آن رابطه داشته اند، تست و قرنطینه کنیم.

وی یادآور شد: متاسفانه در ابتدای شیوع این ویروس در کشور این روند وجود نداشت اما الان کادر درمانی ما متوجه شده و این کار در کشور در حال انجام است.

بی تفاوتی مردم، وقوع فاجعه ای بزرگ را رقم خواهد زد 

منصوری اظهار داشت: اینکه ما هزار بیمار را درمان کنیم، خیلی خوب است اما کافی نیست. باید اطرافیان و افرادی را که با او در تماس بوده اند، پیدا کنیم و آنها را قرنطینه و نشاندار کنیم و بدانیم در کجا هستند و آنها را از ارتباط با دیگران بازداریم وگرنه این ویروس با توجه به اینکه مردم ما با آن بی تفاوت برخورد می کنند، نه تنها کنترل نخواهد شد بلکه یک فاجعه در ایران ایجاد خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه نمی خواهم موجب ناامیدی مردم شوم، گفت: اگر بخواهیم تلاش کنیم این ویروس باعث همه گیری بیشتر نشود و موجب از دست دادن بخش مهمی از کادر پزشکی ما نشود، باید دستورات بهداشتی و درمانی از سوی مردم رعایت شود، باید این زنجیره واگیر را از بین ببریم و این مساله فقط باید رعایت مردم محقق می شود.

منصوری در بخش دیگری با اشاره به اینکه ارایه خدمت به بیمار از وظایف ما پزشکان است، افزود: با توجه به اینکه بنده خود نیز بیماری قلبی دارم اما تا امروز نیز سعی کرده ام که بیماران خود را درمان کنم، وجدان من پزشک این را ایجاب نمی کند که به بیماران خدمات ارایه ندهم.

وی بیان کرد: در کنار شیوع این ویروس در کشور و لزوم رسیدگی به بیماران مبتلا، بیماران روتین خود را داریم که باید داروهای خود را به صورت منظم و درست از سوی پزشک دریافت کنند که اگر انجام نشود، دچار بیمارهای مختص به خودشان به غیر از کرونا می شوند، بنابراین سهم من در بحران کرونا به عنوان پزشک ارایه خدمت به بیماران است و نمی توانم کار خود را تعطیل کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha