تعامل برنامه‌ریزان آموزشی با دانش‌آموزان اساسی است

تهران-ایرنا- دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: ضرورت تعامل برنامه ریزان آموزشی با دانش آموزان که مخاطبان اصلی هستند امری مهم و اساسی است و فرصت بسیار خوبی را برای جلوگیری از آسیب پذیری و بهره گیری از تنوع، به روز بودن و پاسخگویی به نیازها فراهم می کند.

به گزارش روز سه شنبه اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی، حسین تاریخی اظهار داشت: اتفاقات اخیری که در کشور افتاده و به خصوص تاثیراتی که در فضای آموزشی کشور گذاشته موجب می شود در حوزه های فعالیت تربیتی و آموزشی تاملات دقیق تر و جدی داشته باشیم. بدون شک این موضوع موجب تعاملات خیلی خوب برخی از جامعه فرهنگیان با دانش آموزان شد. استفاده از بستر فضای مجازی ، تلفنی و.. خیلی به این ارتباط دوسویه کمک کرد. این ارتباط لزوما در مخاطب حس خوبی را ایجاد خواهد کرد که معلم همواره همراه و پشتیبان دانش آموزان است، از طرف دیگر می توان روی این موضوع تامل کرد که کتب درسی قابلیت این نوع اتفاقات پیش بینی نشده را داشتند یا خواهند داشت.

وی با بیان اینکه برخی از کتب و تالیفات از بعد ارتباطی با زندگی عادی، عمومی و حتی روز مره نوجوانان هیچ رابطه ای ندارد و عملا رویکرد آموزشی در برخی از دروس کامل یک طرفه و مابه ازای اجتماعی آن در موقعیت ها در اختیار نوجوان وجود ندارد، افزود: حتی در برخی از کتب نیاز جدی به آینده نگری و آرمان خواهی، نیاز به رفع نیازها در چند سال آینده،‌ نیاز به اینکه محدود در زمان نشویم، وجود دارد؛ ضمن اینکه از سرعت تحولات نیز عقب نمانیم.

به گفته دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان، آن چیزی که سند تحول نیز به آن تاکید دارد "یادگیرنده" است ، به طوری که در برخی از بندهای برنامه درسی ملی توانایی انتخاب و ارتباط تعاملی با محیط یادگیری مهم دانسته و اینکه او به جای اجبار و تابعیت محیط بتواند اراده و انگیزه لازم را برای تربیت پذیری و افزایش شایستگی های فردی داشته باشد، بسیار مهم است.

تاریخی ادامه داد: همان طور که در آن برنامه هم اشاره شده، فعالیت  های درسی باید به نقش فعال، داوطلبانه و آگاهانه دانش آموز در فرایند یادگیری و تربیت پذیری توجه کند و زمینه تقویت و توسعه روحیه پرسشگری، پژوهشگری، خلاقیت وکارآفرینی را در دانش آموز فراهم سازد. این عبارت بسیار مهمی است، یعنی سه بخش یادگیرنده، یاد دهنده و کتاب هر سه در تعامل با یکدیگر می بایست این مهم را به نتیجه مطلوب برسانند.

وی خاطرنشان کرد: نوجوان و دانش آموز امروز جامعه که مخاطب اصلی تربیت و آموزش است، باید در آنچه قرار است سرنوشت خود با آن در آینده رقم بخورد، مشارکت و تعامل و نقش فعال و اثرگذاری داشته باشد، نیازها را استخراج، نظام مسئله تولید کند، رتبه بندی و ارزش گذاری کند، به عنوان حلقه مکمل سبک های بهتر یادگیری را  از دید خود معرفی و ارائه کند، به عنوان دیده بان برتر ارزشیابی و بررسی خوبی از کارها داشته باشد و بدون شک در تالیف کتب نقش سازنده و مشارکت گسترده و پرنشاطی داشته باشد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان یادآورشد: اگر به فکر رفع نیازها و به روز بودن تالیفات درسی هستیم باید از این پیشنهاد استقبال کنیم و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی باید درصدد ارتباط با گروه نخبگانی دانش آموزان باشد و در یک ارتباط دوسویه محتوای مورد نظر خود را در ارتباط با دانش آموزان تولید، نشر و ارزشیابی کند. قطعا این امر هم رشد فردی و گروهی دارد و هم در کل موجب تقویت نظام آموزشی یک طرفه و غیر تعاملی خواهد شد. این نگاه به مخاطب حس اعتماد سازی، مشارکت فعالانه و مشورت جمعی را خواهد داد و در فرآیند یادگیری آن را با انگیزه و وابسته تر خواهد کرد.

تاریخی با بیان اینکه به نظر می رسد تولید علم باید از همین سنین پایین گفتمان سازی و ریل گذاری شود، گفت: نقش آفرینی در تالیفات قطعا می تواند در این عرصه نیز تاثیرات جدی و بسزایی داشته باشد. اینکه دانش آموز را به عنوان یک عنصر فعال در عرصه تربیتی آموزشی، دینی خود فرض کنیم آن چیزی است که فلسفه سند نیز به آن تاکید دارد و باید این گفتمان مورد نظر رهبری را از همین سال های ابتدایی جوانی آغاز کنیم.

وی افزود: تشکل های دانش آموزی بهترین وسیله و راه ارتباطی برای تسهیل این امر هستند. به طور نمونه یکی از اصلی ترین اقدامات دانش آموزان عضو انجمن های اسلامی دانش آموزان در قالب سطوح ملی طرح  و بررسی کتاب های درسی است. دانش آموزان با اقدامات شبکه ای که در قالب مدارس مرتبط و گروه همسالان دارند، نظرات خود را پیرامون کتاب جمع بندی و به بحث و بررسی می گذارند.

تاریخی عنوان کرد: تا به حال کتاب های مختلف درسی به خصوص کتاب های پایه نظری توسط بچه ها در قالب کارگروه های مختلف بحث و بررسی و ارزشیابی شده است که بدون شک این امر نشانه اشرافیت و اطلاع خوبی است که دانش آموزان نسبت به محیط پیرامونی خود دارند. دانش آموزان قطعا به آن چیزی که فرامی گیرند باید حساسیت داشته باشند و اینکه ما این فرصت خود ارزشیابی را به جامعه هدف بدهیم، قطعا تاثیرات مثبت و بسزایی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: تشکل های دانش آموزی با بهره مندی از ظرفیت نخبگانی و زبده یابی که دارند جمعیت قابل توجه و شبکه ای موثری را در ساختارهای چابک و چالاکشون در اختیار دارند که می توانند در کمترین زمان ممکن رفت و برگشت های لازم را بابت موضوعات مختلف داشته باشند. بعضا مجموعه هایی مثل اتحادیه تجربه های خوبی هم در این نمونه داشته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha