۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۴۳
کد خبر: 83724969
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

کرونا در فرانسه؛ از تشدید محدودیت‌های اجتماعی تا اعلام شرایط اضطرار

تهران_ ایرنا _ در پی افزایش شمار مبتلایان به کرونا در فرانسه به بیش از ۱۶ هزار نفر و جان باختن ۶۷۴ نفر، دولت این کشور علاوه بر اجرای قرنطینه و تشدید محدودیت های اجتماعی، شرایط اضطرار اعلام کرد.

به گفته «ژروم سالومون» مدیرکل بهداشت عمومی فرانسه، تعداد بیماران مبتلا به کرونا در این کشور تاکنون به ۱۶هزار و ۱۸نفر رسیده است.

شدت ابتلا در فرانسه به حدی است که تاکنون از بین جامعه پزشکی هم شمار زیادی از پرستاران و پزشکان به کرونا مبتلا شده و در این میان یک پزشک جان خود را از دست داده است.

هم‌اینک فرانسه با کمبود ماسک و محلول ضد عفونی کننده مواجه است؛ اگر چه دولت نسبت به تامین نیازها اطمینان داده است.

بنا به اعلام رسانه‌های فرانسه، در روزهای گذشته شمار گسترده‌ای از کادر درمانی در بیمارستان‌ها و مطب‌ها به دلیل عدم دسترسی به ماسک مناسب به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

شکایت جامعه پزشکی فرانسه از دولت این کشور، هم‌اکنون در کمیسیون ویژه دیوان دادگستری جمهوری قرار دارد و این مرجع عالی قرار است ابتدای هفته آینده درباره پذیرش این شکایت و صلاحیت خود اظهار نظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از ثبت شکایت صدها پزشک،‌ پرستار و کادر درمانی و بهداشتی از دولت، «اولیویه وران» وزیر بهداشت فرانسه در یک نشست خبری به کمبود شدید ماسک اعتراف کرد.

او درباره وضعیت ذخیره ماسک گفت: حدود ۱۰سال پیش و همزمان با نخستین هشدارهای جدی، دولت تصمیم گرفت ذخیره استراتژیک ۱میلیارد ماسک جراحی و ۶۰۰ میلیون ماسک FFP۲ داشته باشد.

وزیر بهداشت فرانسه، بدون اشاره به دلیل نبود این ذخیره افزود: نه‌ تنها این تصمیم در سال‌های بعد اجرایی نشد، بلکه ذخیره دولت در سال‌های بعد کم و کم‌تر شد؛ به شکلی که در زمان آغاز بحران کرونا دولت تنها ۱۱۷ میلیون ماسک جراحی داشت و هیچ ذخیره ماسک FFP۲‌ در کار نبود.

با وجود آنکه وزیر بهداشت فرانسه تلاش کرد تا با اعلام خبر خرید ۲۵۰ میلیون ماسک از تلاش دولت برای جبران کمبود این کالای استراتژیک خبر دهد، اما نگرانی و خشم بسیاری از شهروندان از عملکرد طبقه حاکم فرانسه در شبکه‌های اجتماعی و همینطور رسانه‌های این کشور به چشم می‌آید.

به سبب آمار رو به افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا، پارلمان فرانسه با تصویب «حالت اضطرار بهداشتی»، به دولت این کشور اختیار داد برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا تصمیمات فوق‌العاده اتخاذ کند.

به گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، پارلمان به دولت اختیارات لازم را برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن اعطا کرد. این قانون بدین منظور برای محدود ساختن آزادی رفت و آمد افراد، آزادی اجتماعات و آزادی تجارت و تولید اختیارات وسیعی به دولت می‌دهد.

اپیدمی کرونا در فرانسه روندی شتابان و صعودی به خود گرفته و شمار مبتلایان و قربانیان کرونا هر روز بیش از پیش در حال افزایش است و ساختار بیمارستانی در برخی مناطق این کشور که با شیوع ناگهانی و گسترده ویروس مواجه شده، برای پذیرش بیمارانی که نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند، از جمله «آلزاس و لورِن» به حالت اشباع رسیده است.

جامعه پزشکی به دنبال قرنطینه کامل 

برخی از پزشکان و سندیکاهای کادر درمانی فرانسه خواستار قرنطینه کامل این کشور و تشدید موازین اضطراری بهداشتی برای مبارزه مثر با بیماری کووید ١٩ شده‌اند. 

مجلس ملی و سنای فرانسه که به دلیل بحران بهداشتی تنها با حضور نمایندگان محدود از هر یک از گروه‌های پارلمانی برگزار شده بود، قانون ویژه مبارزه با شیوه ویروس کرونا را یکشنبه شب در پی چهار روز بحث و بررسی بصورت قطعی تصویب کردند.

این قانون امکان ایجاد فوری وضعیت اضطراری بهداشتی در فرانسه را برای دو ماه فراهم می‌کند و در بردارنده موازین شدید و محدود کننده آزادی‌های فردی و عمومی عمومی است.

نمایندگان مجلس ملی فرانسه شب گذشته با ٥١٠ رای موافق در برابر ٣٧ رای مخالف و با ٢٨ رای غایب این طرح قانونی را تصویب کردند.  توضیح اینکه به دلیل مراقبت های بهداشتی ناشی از گسترش کرونا  فقط در حدود ۲۰ نماینده منتخب در مجلس نمایندگان حضور فیزیکی داشتند.  بخش بزرگی از اعضای مجلس حق رای خود را به نمایندگان حاضر در جلسه که هم حزبی های آنان بودند، تفویض کرده بودند.

جریمه‌های سنگین برای خاطیان تا ۳۷۰۰یورو

در نسخه اصلاح شده این طرح قانونی توسط مجلس نمایندگان، مجازات افرادی که به منع آمد و شد احترام نگذارند تشدید شده است. اگر کسی این ممنوعیت را برای بار اول رعایت نکند ۱۳۵ یورو جریمه می‌شود. در صورت تکرار این اقدام در ۱۵ روز باید ۱۵۰۰ یورو جریمه بپردازد. اگر شخص چهار بار در ۳۰ روز این قانون را نقض کند، به ۶ ماه حبس و ۳۷۰۰ یورو جریمه نقدی محکوم می‌شود.

این طرح همچنین به دولت فرانسه اجازه می‌دهد تا اقداماتی را برای حمایت از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی این کشوراتخاذ کند و دور دوم انتخابات شهرداری‌های کشور را به زمانی دیگر موکول کند.

در همین حال، براساس اعلام وزیر بهداشت فرانسه، موج اپیدمی کوید ١٩ در حال افزایش است و دوام می یابد. نقطه اوج این اپیدمی برای پایان ماه مارس پیش بینی شده است. فرانسه در شرایط اضطراری کامل قرار گرفته است. مقامات دولتی و پزشکان در حال آماده سازی برای مقابله با موج فزاینده این اپیدمی هستند. در همین حال احتمالاً دوران قرنطینه کشور تمدید خواهد شد.

آمار افراد درگذشته در این کشور، بین جمعه و شنبه، تقریبا ٢٠ درصد افزایش یافت و شمار قربانیان به ٦٧٤ نفر رسید. برآورد مرگ و میر فقط بیمارانی را که در بیمارستان درگذشته‌اند، نشان می دهد، این آمار کسانی را که در خانه‌های سالمندان و آسایشگاه‌ها فوت کردند، نشان نمی دهد. در همین حال شمار بیماران بستری در بیمارستان با ١٨ درصد افزایش به ٧٢٤٠ نفر  رسید که از این تعداد حال  ١٧٤٦ نفر وخیم برآورد شده است. این افراد در بخش مراقبت های ویژه بستری شده‌اند.

در حالی که در بعضی از مناطق فرانسه ساختار بیمارستانی برای پذیرش بیماران اشباع شده است، وزیر بهداشت فرانسه، روز یکشنبه اعلام کرد که برای نخستین بار در این کشور یک مرگ پزشک بخش بیمارستانی به سبب ابتلا به ویروس کرونا درگذشته است.


آماده سازی برای تمدید قرنطینه

در ششمین روز از قرنطینه عمومی در فرانسه ، مسوولان در حال آماده سازی زمینه برای تمدید این اقدام بی سابقه هستند که در حال حاضر تا پایان ماه مارس تصویب شده است.  همچنین بسیاری از انجمن‌ها و نهادهای پزشکی و خواستار تشدید شرایط قرنطینه و تمدید دوره آن شده اند.

مقامات دولتی فرانسه از شورای علمی ایجاد شده  برای مقابله با اپیدمی کووید ١٩ خواسته اند تا در مورد «مدت» و «گستردگی» مفید و لازم قرنطینه عمومی اعلام نظر کند. انتظار میرود که تصمیم شورای علمی فرانسه در این باره روز دوشنبه اعلام شود. همه قراین و شواهد حاکی از آن است که این شورا تصمیم به تمدید قرنطینه عمومی و تقویت اقدامات پیش گیرانه برای مقابله موثر با گسترش این اپیدمی خواهد گرفت.

خسارت کرونا بر صنایع و مشاغل  و اقدام حمایتی دولت

به دنبال شیوع کرونا شرکت‌ها و صنایع خرد و کلان در فرانسه بویژه صاحبان مشاغل کوچک و متوسط، متحمل خسارات‌های بسیاری شده‌اند که در این ارتباط و برای جبران خسارت‌ها، کمیسیون اتحادیه اروپا روز شنبه گذشته با برنامه ۳۰۰ میلیارد یورویی دولت فرانسه برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا موافقت کرد.

«مارگاریت وستاگر» معاون اجرایی مسوول «رقابت» رئیس کمیسیون اروپا با اعلام این خبر در حساب توییتری خود نوشت: دولت فرانسه ۳ طرح را برای مدیریت اقتصاد خود به منظور مقابله با تاثیرات بحران کرونا به کار گرفته است. انتظار می‌رود دولت فرانسه ۳۰۰ میلیارد یورو نقدینگی برای کمک به شرکت‌های آسیب دیده اختصاص دهد. این کمک کم‌تر از ۴۸ ساعت از تصویب آن در فرانسه در کارگروه کمک‌های موقت دولتی کمیسیون اروپا پذیرفته شد.

پزشکان به دنبال واکسن کرونا

 در پی شیوع ویروس کرونا به عنوان بیماری همه گیر جهانی، پژوهشگران و دانشمندان مراکز پیشرفته درمانی در سراسر جهان، در حال تحقیق و آزمایش برای یافتن واکسن و درمانی برای غلبه بر بیماری هستند. در فرانسه هم مدیر انستیتوی مدیترانه‌ برای بیماری‌های عفونی در شهر مارسی، از نتایج چشمگیر استفاده از دارویی به نام «کلروکین» بر روی بیماران مبتلا به ویروس کرونا خبر داده است.

پروفسور «دیدیه رائول» مدیر انستیتوی درمانی دانشگاهی بیماری‌های عفونی در شهر مارسی به تازگی اعلام کرده است که آزمایش‌های او بر روی دارویی به نام هیدروکسی کلروکین (پلاکنیل/Plaquenil)، نتایج قابل توجهی برای درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا داشته است. این دارو که با نام اختصاری «کلروکین» نیز شناخته می‌شود، برای درمان بیماری مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته او، ۶روز پس از آغاز درمان تعدادی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا با استفاده از داروی کلروکین، علائم ویروس تنها در ٢٥ درصد از آنان دیده شده و تمامی علائم ویروس در دیگر بیماران از بین رفته است.

 وزیر بهداشت فرانسه نیز با هشدار نسبت به رعایت جوانب احتیاط در این زمینه، اعلام کرد در صورتی که کارآمد بودن این دارو ثابت شود، بی درنگ آن را در اختیار شهروندان فرانسه خواهیم گذاشت.

اپیدمی کرونا در فرانسه هم اینک به مرحله سوم رسیده است. از سه‌شنبه گذشته ، فرانسه حداقل دو هفته محدودیت های سختی را بر روی حرکت مردم اعمال کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha