حدادی و بائو تنها ورزشکاران مبتلا به کووید-۱۹

تهران- ایرنا- سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی آمار قطعی نمونه مثبت کرونا را در بین ورزشکاران ۲ نفر اعلام کرد و گفت: اولویت‌های مهم این فدراسیون در سال جاری از الم‍پیک توکیو و دوپینگ، به تشکیل واحد بهداشت ایمنی در ورزش و کمیته سلامت تغییر می‌یابد.

«مهرزاد خلیلیان» روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره آخرین اقدامات و فعالیت‌های فدراسیون پزشکی ورزشی در مقابله با کرونا گفت: سال جدید را در حالی آغاز کردیم که انتظار می‌رفت تا امروز اوج شیوع و سرایت ویروس کرونا را شاهد باشیم. متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد، بلکه همچنان دامنه این ویروس در حال افزایش است و این خبر خوبی نیست.

وی ادامه داد: اما راهبردهای دولت در تشدید و اعمال محدودیت های بیشتر برای قطع رنجیره کرونا خبر خوبی است و امید است با تدابیر سخت گیرانه از این بیماری رهایی یابیم. هرچند آمار سفرهای نوروزی بیش از هشت میلیون نفر در چهار روز نخست سال جدید، پیامد منفی برای کشور خواهد داشت زیرا شمار مبتلایان را افزایش می دهد.

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی به نگرانی‌های اهالی فوتبال برای انجام تمرینات در فضای کرونایی، گریزی زد و گفت: فیفا قرارداد بلند مدتی را با سازمان بهداشت جهانی به امضا رسانده است که تمام سازمان های بین المللی ورزش باید از مشورت‌های اعضای خود در کشورهای مطبوع پیروی کنند تا در شرایط موجود بهترین تصمیم را برای برگزاری مسابقات سالم و به دور از خطر برای بازیکنان، مربیان و هواداران اتخاذ شود. بر اساس پروتکل اعلام شده، هیچ تیمی حق برگزاری تمرین جمعی را هم ندارد.  

خلیلیان درباره آخرین آمار مبتلایان به کرونا ویروس در بین ورزشکاران اظهارداشت: تاکنون آزمایش کرونای ۲ ورزشکار ملی پوش مثبت اعلام شده که نخستین نفر احسان حدادی دارنده مدال نقره ‌پرتاپ دیسک المپیک ۲۰۱۲ لندن است؛ حدادی پس از مشکوک شدن به ابتلا به این ویروس به فدراسیون پزشکی خبر داد و بلافاصله با حضور در منزل وی از تمام اعضای خانواده وی تست گرفتیم. شرایط کنونی حدادی در حال بهبودی است.

وی اضافه کرد: میثم بائو هافبک سابق استقلال و پرسپولیس از دیگر ورزشکارانی است که به کرونا مبتلا و اکنون ‌پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده است.

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در این گفت‌وگو به ورزشکاران هشدار داد که استفاده از مکمل های استروئیددار در این شرایط خطرناک است. ورزشکاران باید در این شرایط از نظر روحی به خانواده و جامعه کمک کنند و در پویش های «درخانه بمانیم و ورزش کنیم» فعال حاضر شوند.

خلیلیان درباره اینکه آیا این فدراسیون برای تست کرونا از جامعه ورزشی طرحی دارد یا خیر، گفت: تعدادی از کیت های تست در اختیار داریم، اما نهادهای ورزشی باید به ما اعلام کنند تا از ورزشکار مشکوک مبتلا به کرونا تست بگیریم. البته کیت تست‌ها محدود و گران است و فقط از ورزشکاران مشکوک آزمایش گرفته می‌شود و نمی توانیم از هزار ورزشکار تیم ملی نمونه بگیریم.

وی درباره اینکه آیا با توجه به فراگیر شدن ‌ویروس کرونا و برهم زدن راهبردهای نهادهای ورزشی، اولویت های این فدراسیون نیز در سال جاری دستخوش این ویروس شده استُ تاکید کرد: کووید-۱۹ تمام راهبردهای جهانی را از نظر اقتصادی و علمی برهم زده و جهان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته است. پیش از این مهمترین اولویت فدراسیون در سال ۹۹ المپیک ۲۰۲۰ و دوپینگ بود اما هم‌اکنون مساله بهداشت و سلامت جایگزین این ۲ اولویت می‌شود.

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: اکنون تشکیل واحد بهداشت ایمنی در ورزش و کمیته سلامت، دو طرحی است که در صدر برنامه های این فدراسیون قرار دارد. با تشکیل واحد بهداشت درمانی در کشور  تعداد زیادی اماکن و باشگاه های ورزشی که از نظر ایمنی استاندارد قوی ندارند و از نظر بهداشت هم نیاز به رصد بیشتری دارند، در دستور کار قرار می‌گیرند و از طرفی با سرمایه گذاری در بحث سلامت از طریق ورزش باید فضای جدیدی را در سلامت جامعه فراهم کرد.

خلیلیان در پایان گفت: همه در جبهه جهانی مبارزه با کرونا باید کمک کنیم تا بعد از چین، ایران دومین کشوری باشد که این ویروس را مهار می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha