۱۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۲۴
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83732222
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پاکستان خواستار آزادی زندانیان و لغو محدودیت‌ها در کشمیر شد

اسلام‌آباد - ایرنا - دولت پاکستان روز یکشنبه با ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا در منطقه کشمیر، از هند خواست تا ضمن لغو محدودیت‌های اعمالی در این منطقه‌ تمام زندانیان از جمله فعالان سیاسی و رهبران مذهبی را آزاد کند.

وزارت امور خارجه پاکستان امروز در بیانیه ای افزود: شیوع کرونا در جامو و کشمیر (تحت کنترل هند) همزمان با تداوم محدویت‌ها در این منطقه موجب نگرانی است در حالی که گفته می‌شود دو بیمار کرونایی نیز تاکنون در کشمیر جان خود را از دست داده‌اند.

در این بیانیه آمده است: دولت هند باید رهبران سیاسی دربند در زندان، فعالان سیاسی کشمیر، خبرنگاران و روسای گروه‌های مذهبی و انجمن‌های زنان را آزاد کرده و ادامه اعمال محدودیت‌ها و اجرای قوانین سخت‌گیر پایان دهد.

وزارت امور خارجه پاکستان همچنین از جامعه جهانی و سازمان‌های بین المللی حقوق‌بشر خواست تا نسبت به وضعیت کشمیر موضع‌گیری کرده و از دولت دهلی‌نو بخواهد تا ممنوعیت‌های ارتباطی را لغو و نیازهای درمانی و پزشکی برای مردم کشمیر را تامین کند.

دولت پاکستان تاکید کرد که این کشور به حمایت از مردم کشمیر ادامه می‌دهد و حل مناقشه کشمیر براساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را نیز خواستار است.

تنش ها میان پاکستان و هند به عنوان رقبای سنتی در جنوب آسیا، که با تصمیم دهلی نو برای لغو امتیازات ویژه منطقه جامو و کشمیر، تشدید شده بود، در روزهای اخیر با تصویب لایحه شهروندی در هند که اسلام‌آباد آن را مغایر با قوانین بین المللی و خطری برای تشدید بحران پناهجویان می داند، وارد مرحله جدیدی شده است.

حدود ۲۳۸ روز پیش دولت هند از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

منابع خبری تا هفته گذشته اعلام کردندکه ۱۴ مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشمیر گزارش شده است. همچنین ۲ نفر نیزبر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

شیوع کرونا سبب شده تا حدود ۸ میلیون کشمیری در خانه های خود باقی بمانند. همچنین محدودیت های شدید رفت و آمد در خیابان های شهرها و مسیرهای اصلی جامو و کشمیر اجرایی شده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha