۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
کد خبرنگار: 1239
کد خبر: 83738947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرده‌افشانی نخلستان‌های شادگان

۱۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۲۷
کد خبر: 83738947
گرده‌افشانی نخلستان‌های شادگان

آبادان - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان گفت:گرده‌افشانی در سطح ۱۲ هزار هکتار از نخلستان‌های شادگان انجام شد.

خلیل منیعات روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: گرده‌افشانی درخت نخل از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی است که با توجه به زودروس بودن و دیررس بودن محصول خرما برای ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار اصله نخل انجام شد.
وی افزود: ۱۲ هزار هکتار از نخلستان‌های شادگان مثمر هستند و بقیه شامل پاجوش خرما و نخل‌های کهن‌سال هستند که محصول کمی از آن‌ برداشت می‌شود. 
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شادگان گفت: گرده‌افشانی نخیلات بیشتر به صورت سنتی و دستی به ۲ شکل گذاشتن گرده نر بین خوشه‌های ماده و پاشیدن گرده روی خوشه‌های ماده صورت می‌گیرد. 
منیعات افزود: برای تهیه گرده از نخل‌های نر غنامی، حساوی، غیبانی و وردی استفاده می‌شود.در کنار گرده‌افشانی اقداماتی نظیر هرس برگ‌ها و جوش‌های اضافی درخت نخل انجام می‌شود و این کار تا پایان فروردین ادامه دارد. 
وی گفت: با توجه به سال پرآبی که در آن قرار داریم، ۲۰ درصد به نخلستان‌های مثمر شهرستان شادگان در حوضه آبی جراحی و کارون اضافه شد.

شادگان دارای ۵۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است که از این میزان ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار آن نخلستان است.
تعداد نخل‌های شادگان سه میلیون اصله تخمین زده می‌شود.
 زندگی مردم شادگان بر کشاورزی استوار است. گندم، جو، شلتوک و صیفی‌جات مهمترین محصولات کشاورزی این شهرستان هستند.
وجود ۲ رودخانه کارون و جراحی و بیش از ۵۷۷ هزار هکتار زمین کشاورزی قابل کشت، شادگان را از جمله مناطق مهم اقتصادی خوزستان تبدیل کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha