بندر فریدونکنار یکی از سه بندر استان مازندران است که در سال ۱۳۶۹ به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ساخت این بندر در نیمه اول سال ۱۳۸۶ به اتمام رسید و با توجه به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی ، به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ حین انجام عملیات عمرانی به صورت رسمی بهره برداری شد.
طی سنوات گذشته حدود ۲.۵ میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده و برای ۲۰۰ نفر مستقیم و هزاران نفر غیر مستقیم اشتغالزایی داشته است. البته طی ۳ سال اخیر به دلیل برخی مشکلات از جمله رسوبگذاری بیش از اندازه بخش دریا و برخی تغییر سیاست های قوانین و تجارت با مشکلاتی مواجه شد ، اما در سال گذشته با توجه به سیاست های دولت مبنی بر حمایت از بخش خصوصی و ایفای نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی ، فعالیت این بندر رونق گرفت.
مدیر عامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سال ۹۸ حدود ۱۶۲ هزار تن غلات در بندر فرویدونکنار تخلیه شد که نسبت به سال ۹۷ از رشد ۱۳۰ درصدی برخوردار بوده است .
ایمان شیوافر بخش صادرات را از یکی از مهم ترین اولویت های سال جدید در بندر فریدونکنار اعلام کرد و افزود : سال گذشته در بخش صادرات نیز شاهد افزایش ۱۰۰ درصدی بودیم البته سهم این بندر از بازار صادراتی ناچیز است که باید در جهت افزایش آن اقدامات اساسی صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه بخش نفتی بندر فریدونکنار یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی شمال کشور است، گفت : متاسفانه در سال ۹۸ به دلیل تحریم های نفتی که به کشور تحمیل شد و به دلیل عدم امکان ترانزیت سوخت به کشور افغانستان، میزان تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی در بندر فریدونکنار کاهش ۶۰ درصدی داشت.
شیوافر ادامه داد: در مجموع بندر فریدونکنار در سال رونق تولید، ۸۰ درصد افزایش تخلیه و بارگیری داشته است که در سال های اخیر این میزان رشد بی سابقه بوده است.
مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار با بیان اینکه میزان کشتی های پهلو گرفته نیز ۷۰ درصد افزایش داشت ، گفت : در سال ۹۸ درمجموع ۶۱ کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفت.
شیوافر علت این رشد را در ارائه خدمات و تسهیلات ویژه بندر فریدونکنار برای صاحبان کالا و تجار عنوان کرد و افزود : در این راستا بروکراسی اداری به حداقل رسیده و همچنین تخفیفات ویژه ای به صاحبان کالا و کشتی ها در این بندر داده می شود که در سایر بنادر امکان پذیر نیست.
وی تکمیل زیر ساخت های بندر را یکی دیگر از اقدامات مهم در سال گذشته دانست و افزود: در سال ۹۸ پروژه برق رسانی اساسی و پایدار به ترمینال ها انجام شد.
رونق بندر فریدونکنار در بی رونقی اقتصاد کرونایی
مدیرعامل بندر فریدونکنار همچنین به وضعیت بندر در سایه ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: طی فرودرین ماه امسال و تا کنون ۶ کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور و تجارت در حال آسیب دیدن از ویروس کرونا است، افزود : در حال حاضر کرونا بر روی سرمایه گذاری های جدید، پروژه های عمرانی و زیرساختی و نیروی انسانی تاثیر منفی گذاشته که در کنار کاهش شدید قیمت نفت و تحریم ها می تواند منجر به کاهش عملکرد بنادر شود.
مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار همچنین به احداث برج کنترل توسط اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران اشاره کرد و گفت : برای احداث این برج محل اجرا و پیمانکار مشخص شده است که بزودی و پس از مساعد شدن شرایط کرونایی کار آغاز می شود که در ارتقای جایگاه بندر نقش ویژه ای دارد. همچنین اقدام بسیار مناسب دیگر اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران انجام پروژه لایروبی کانال و حوضچه است که بزودی شاهد افزایش عمق آبخور مجاز بندر و افزایش ظرفیت کشتی های ورودی خواهیم بود.
بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
سرمایه گذاری جهت احداث ۳۳ هزار متر مربع انبار سرپوشیده با ظرفیت حدود ۱۰۰ هزار تن ، سیلوی ۳۰ هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت ۳۰ هزار تن، ۱۱ هکتار ترمینال روباز جنرال کارگو، ۱۴ هکتار جاده و مسیر دسترسی و ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع ساختمان و با فراهم آوردن تمامی ارکان و المان های مورد نیاز یک بندر از دیگر ویژگی های نخستین بندر خصوصی شمال کشور است.
نظر شما