۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۹:۵۴
کد خبرنگار: 1272
کد خبر: 83756866
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دهمین جشنواره سراسری «بیت و حیران» امسال در سردشت برگزار می‌شود

مهاباد- ایرنا- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت گفت: دهمین جشنواره سراسری «بیت و حیران» امسال به میزبانی این شهرستان برگزار خواهد شد.

گلبهار سواره روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به علت برخی مشکلات مختلف مدتی برگزاری دهمین جشنواره سراسری بیت و حیران به تعویق افتاده بود که پس از رایزنی‌هایی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول مساعد مبنی بر تامین اعتبار آن گرفته شد.

وی گفت: به خاطر بیماری کرونا در حال حاضر زمان دقیق برگزاری این دوره از جشنواره مشخص نیست.

وی اضافه کرد: این جشنواره همه ساله با هدف تقویت، بسط و گسترش فرهنگ غنی موسیقی بومی و فولکلور نواحی مختلف ایران اسلامی، شناسایی و حمایت از استعدادهای جوان موسیقی بومی و محلی، ایجاد فضای رقابتی سالم و تزریق شور و نشاط و تولید آثار فاخر و توجه به ارتقای تدریجی و هرچه بهتر سطح هنر بیت و حیران و موسیقی محلی و جلوگیری از فراموشی و نابودی هنرهای اصیل ملی در این شهرستان برگزاری می‌شد.

 سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سردشت افزود: 2 سال است که این جشنواره به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات در این شهرستان برگزار نمی‌شود که با قول مساعد مسوولان دوباره شاهد کلید خوردن آن خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، این جشنواره در سال‌های پیش با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور در ۲ بخش مسابقه و گروه‌نوازی برگزار می‌شد.

بخش مسابقه این جشنواره شامل تک‌خوانی (مقام، بیت، لاوک، حیران، هوره، بند، عاشیقی، آواهای محلی) و تک نوازی سازهای اصیل (زهی، بادی و کوبه ای نظیر نرمه‌نای، دف، شمشال، تنبک، توزله، قوپوز، بالابان، نقاره، کمانچه، سرنا، تنبور، دیوان، دوتار و چگور) بر اساس سنت موسیقیایی هر منطقه بوده است.

بخش گروه‌نوازی نیز برای اجرای عمومی گروه‌های موسیقی به منظور اجرای نواهای سنتی، محلی و آیینی در مدت برگزاری این جشنواره پیش بینی شده است.

 جشنواره موسیقی بیت و حیران سردشت در سال ۹۷ به عنوان اولین اثر معنوی و ناملموس حوزه فرهنگ و ارشاد در سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور به ثبت ملی رسید؛ این جشنواره از سال 1385 تاکنون در 9 دوره در این شهرستان به اجرا درآمده است.

سردشت در جنوب آذربایجان‌غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha