یونس عالی پور روز دوشنبه در گفتوگو با ایرنا، با تشریح عملکرد این معاونت در سال گذشته، مشکلات نبود پارکینگ مناسب و کافی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: با توافقاتی که با مسئولان انجامشده امیدواریم تا سال آینده چالش پارکینگ نیز حلشده و رضایت مسافران و زائران تأمین شود.
وی به بررسی اعم برنامهها و چالشهای نوروز سال ۹۸ پرداخت و اضافه کرد: سال گذشته از سوم فروردین با چالش سیل در کشور و قم مواجه بوده و ستاد تسهیلات زائران نخستین بخشی است که قبل از امداد و درمان برای ساماندهی زائران وارد عمل میشود.
عالی پور از تشکیل ۱۱ کمیته در ستاد تسهیلات زائران برای رسیدگی به مسائل مرتبط با زائران خبر داد و گفت: برنامههای نوروزی این ۱۱ کمیته از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین هرسال اجرایی میشود.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با ابراز خرسندی از عملکرد این معاونت در نوروز سال گذشته خاطرنشان کرد: باوجود بارندگی شدید و عدم سفر بسیاری از مسافران شهرهای مختلف به قم، استان از بیش از ۱۰ میلیون مسافر در قم پذیرایی کرده است.
وی اجرای موفق برنامهها را منوط به داشتن برنامه و پیشبینی درست شرایط دانست و بیان کرد: هرسال کمیته نظارت و ارزیابی میزان رضایت مردم را سنجیده و کاستیها در جلسات کارشناسی با حضور اساتید هیاتعلمی دانشگاهها و کارشناسان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
عالی پور توجه به نقطه مطلوب خدمات و راههای رسیدن به آن را نکات قابلتوجه در کمیته نظارت و ارزیابی خواند و ابراز کرد: یکی دیگر از کارگروههای فعال معاونت هماهنگی امور زائران کارگروه برنامههای نیمه شعبان است که در سالهای گذشته عملکرد مثبتی را ثبت کرده است.
وی جمعیت حاضر در نیمه شعبان سال ۹۸ را سه برابر جمعیت استان قم اعلام کرد و افزود: امسال نیز برنامههای ویژهای برای نیمه شعبان تدارک دیدهشده بود که باوجود اتصال تعطیلات نوروزی به این ایام شرایط ویژهای را در قم رقمزده و نیازمند تدارک بیشتری برای استان بود.
عالی پور یکی دیگر از مناسبتهای مهم در استان قم را اربعین دانست و بیان کرد: ستاد اربعین با ریاست استاندار قم برگزار شده زیرا اربعین در قم با سایر استانها تفاوتهای بسیاری دارد.
وی جمعیت حاضر در اربعین سال ۹۸ را ۱۵ درصد جمعیت قم اعلام و خاطرنشان کرد: ساماندهی و بسترسازی برای پذیرایی از زائران عتبات عالیات یکی از چالشیترین برنامههای استان قم بوده و تقریبا ۴۰ روز استان درگیر این موضوع است.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم یکی از برنامههای استان را در پذیرایی از زائران در قالب موکبهای مردمی خواند و اظهار داشت: استان قم باوجود برخورداری یکدرصدی جمعیت و وسعت کشور ازنظر فعالیت درزمان اربعین با مدیریت ۹۸ موکب در قم، مرز مهران، کربلا، نجف، سامرا و کاظمین در صدر کشور قرار دارد.
وی عملکرد استان قم را در مدیریت و ساماندهی زائران اربعین مثبت دانست و افزود: استان قم با توزیع بیش از یکمیلیون وعدهغذای گرم و اسکان بیش از ۳۸۰ هزار نفر عملکرد مثبتی را در کشور ثبت کرده است.
عالی پور ادامه داد: زائران عتبات هم در مسیر رفت و هم در مسیر برگشت در قم توقف کرده و استان قم بیش از ۴۰ روز از زائران خارجی و ایرانی پذیرایی و خدماترسانی میکند درحالیکه بر اساس شرح وظایف ستاد ملی اربعین تنها اسکان و پذیرایی از زائران خارجی بر عهده استان قم است.
وی وظیفه دیگر معاونت هماهنگی امور زائران در قم را اعزام زائران در قالب کاروانهای نور به مناطق جنگی عنوان و بیان کرد: در سال ۹۷ بیش از ۱۸ هزار نفر به مناطق جنگی اعزام شدند که در سال ۹۸ به علت سیل و مسائل پیش رو این عدد به ۵ هزار نفر کاهش پیدا کرد.
عالی پور برنامهریزی اعزام زائران برای مراسم ارتحال امام خمینی(ره) را یکی دیگر از برنامههای مهم استان قم معرفی و تاکید کرد: با توجه به همزمانی زمان ارتحال امام خمینی(ره) با ماه مبارک رمضان و عدم حضور سایر استانها اعزام زائر و برگزاری باشکوه این مراسم بر عهده قم، تهران و کرج بوده که در سال ۹۸ بهخوبی مدیریت شد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مراسمات استان قم برپایی جشنهای دهه کرامت با محوریت استان خراسان رضوی بوده که با نگاهی محلی، ملی و بینالمللی برنامهریزیشده و با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه (س) هرسال باشکوه ویژهای اجرایی میشود.
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم نظارت بر نمازخانههای بینراهی را ازجمله وظایف این معاونت خواند و اعلام کرد: در سال گذشته بیش از ۴۰ بازرسی از نمازخانههای بینراهی انجام شده و موارد نیازمند با اصلاح مشخص و در جهت اصلاحان گامهای مؤثری برداشتهشده است.
وی تشکیل کارگروه ملی زیارت زیر نظر مجلس شورای اسلامی را یکی از اتفاقات خوب در کشور دانست و خاطرنشان کرد: مصوبات این کارگروه در استان قم اجرایی و پیگیری شده و نتایج مطلوبی را برای استان به همراه داشته است./
نظر شما