به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، تئاتر آپارتمانی به قدمت یک قرن را امروزه نیز میتوان جدی و مهم برشمرد. تئاترهای قرن بیستمی و گونههای تئاتر کافهای (Cafe Theatre) و پیچیدهتر آن یعنی تئاتر رستورانی (Dinner Theatre)، تئاتر آپارتمانی (Theatre (Apartment و در گونهای غیررسمیتر، تئاتر داخلی(Inner Theatre) همگی محصول شرایط زیستی و موسمی بودهاند، اما جایگاه خود را یافتهاند و آن را تثبیت کردهاند. جبر سیاسی و اقتصادی و شرایط پیچیده اروپا که در دهه ۳۰ میلادی باعث شکلگیری تئاتر آپارتمانی شد، امروزه بر جهان حاکم نیست، اما دلایل متمایز دیگری حضور آن را در این دوره از تاریخ هم تثبیت و ضروری میکند.
به نظر میرسد امروز با التزامهایی که بهداشت و ضرورتهای آن برای ما ایجاد کرده است، بازگشت مقطعی کشور به رشد زمینههای بروز خلاقیتها در قالب تئاتر آپارتمانی یک استراتژی صبورانه برای برونرفت از این دوران باشد. تئاتری که با حداقل توجه به طراحی صحنه و بیشتر با توجه به داشتههای صحنه و تغییرات مختصر زیباییشناسانه آن، با بازیگران محدود و فضایی مختصر در امنیتی جذاب و محدود شکل بگیرد. این میانه، بیشک، شرایط دوران، برگزاری ویژه آن را با پروتکلهای «بومی ـ اقلیمی ـ مقطعی» ضروری خواهد ساخت.
مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در راستای تداوم تولید و ارائه محصولات فرهنگی و هنری در عرصه هنرهای نمایشی در روزهای قرنطینه و فاصلهگذاری اجتماعی در دوران شیوع کرونا، همایش تئاتر آپارتمانی را برگزار میکند.
خانوادههای تئاتری علاقهمند میتوانند با درنظر گرفتن شرایط و ضوابط مشروحه ذیل، حداکثر تا تاریخ ۱۰ خردادماه سال جاری، نسخه PDF و Word متون نمایشی خود را به آدرس apartmenttheatre@yahoo.com ارسال کنند.
لازم است متقاضیان، مشخصات نویسنده و کارگردان اثر را به همراه شماره تماس و شماره ارتباطی خود در پیامرسانهای رایج روی صفحه اول متن نمایشیِ ارسالی درج کنند.
شرایط و ضوابط
١- «تک نگارههای شهدای دفاع مقدس»، «حاج قاسم سلیمانی از منظر خانواده، جهاد و زندگی اجتماعی»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «کرونا» و « آثار کمیک و شاد» از اولویت برخوردارند.
٢- مدت زمان نمایشها حداقل ۳۰ دقیقه باشد.
٣. کلیه عوامل نمایش بهجز نویسنده، در این دوره، به دلیل شرایط موجود، ترجیحاً از یک خانواده تشکیل شده باشند. در غیر این صورت، منعی برای حضور عوامل غیر عضو در صورت رعایت موارد بهداشتی وجود ندارد.
٤. در تولید نمایشها صرفاً از امکانات منزل در صحنهآرایی، نورپردازی، لباس و لوازم صحنه استفاده شود.
٥. استفاده از موسیقی زنده در نمایشها در صورتی که توسط اعضای خانواده اجرا شود، بلامانع است.
۶. در ضبط اثر، باید هویت و شرایط تئاتر آپارتمانی و ویژگیهای تئاتری اثر حفظ و لحاظ شود. با توجه به تأکید بر استفاده از امکانات منزل و اجتناب از هرگونه هزینه، دوربین تلفنهای همراه نیز بهعنوان در دسترسترین دوربین برای ضبط نمایشها مورد پذیرش بوده، ولی استفاده از دوربینهای با کیفیت شخصی ارجحیت دارد.
٧. نسخه ضبطشده نمایشهای پذیرفتهشده، در فضایی که برای این امر در فضای مجازی در نظر گرفته شده، برای تماشای عموم در دسترس خواهد بود.
٨. نمایشها به لحاظ تعداد پرسوناژ، در صورتی که همه بازیگران از یک خانواده باشند و تعدد آنها در تصویربرداری تکدوربین اختلال ایجاد نکند، محدودیتی ندارند اما بدیهی است به حکم تجربه با تعداد کمتر شخصیتها نتایج بهتری حاصل خواهد شد.
٩. به نویسندگان کلیه متون ارسالی که کارشناسان مرکز هنرهای نمایشی متون آنها را پذیرفته باشند، فارغ از اینکه متن مورد نظر در مرحله بازبینی تأیید یا بنا به دلایلی از رقابت و اجرا خارج شود، مبلغ پنج میلیون به عنوان تقدیر پرداخت خواهد شد. این پرداخت مجزا از تعهد و توافق کارگردان با نویسنده است.
۱۰. ارائه مجوز نویسنده تا پیش از زمان بازبینی آثار الزامی است.
۱۱. حداکثر تعداد ۴۰ اثر به مرحله پایانی راه خواهند یافت و با پرداخت مبلغ تا سقف ۵۰ میلیون ریال مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.
۱۲. تعداد ۵ اثر برگزیده همایش، پس از رفع مشکلات ماههای اخیر و بازگشت شرایط به وضعیت عادی، در یکی از تالارهای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تخصیص کمکهزینه، اجرای عمومی خواهند شد.
گاهشمار:
اعلام متون پذیرفتهشده: ۱۷ خردادماه ۱۳۹۹
ارسال آثار ضبطشده: ۲۸ تیرماه ۱۳۹۹
اعلام آثار پذیرفتهشده مرحله پایانی و معرفی پنج اثر برگزیده: ۴ مردادماه ۱۳۹۹
نظر شما