متوسط آب زیرزمینی دشت میناب بیش از یک متر افزایش یافت

بندرعباس- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت:متوسط سطح آب زیرزمینی دشت میناب در اثر بارندگی‌های اخیر و رهاسازی آب از سد استقلال نسبت به فصل زراعی سال گذشته بیش از یک متر و در برخی نقاط تا ۲ متر افزایش داشته است.

هوشنگ ملایی روز یکشنبه در نشست شورای حفاظت منابع آب و کارگروه آب کشاورزی استان افزود: این در حالی است که در سال آبی گذشته، شاهد کاهش ۳۸ سانتی‌متری سطح آب زیرزمینی دشت میناب بودیم.
 وی بیان داشت: سد استقلال میناب ۲۴۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که در بارش های سال آبی جاری (مهرماه ۹۸ تاکنون) افزون بر ۳۰۵ میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده است.
این مسوول اظهارداشت: به منظور مدیریت سیلاب ۱۰۲ میلیون مترمکعب از سیلاب ورودی به مخزن سد استقلال  تخلیه شد که اثر بسیار خوبی در پایین دست سد از جمله دشت میناب گذاشت.
ملایی خاطرنشان کرد: سعی داریم با برنامه‌ ریزی وتدوین برنامه، در سال هایی که وضعیت بارندگی خوب است یک جریان پایه در رودخانه میناب ایجاد شود، که این اقدام در طراوت شهر و تغذیه سفره‌های زیر زمینی موثر است.

بیشترین پیک سیلاب رودخانه های کشور در هرمزگان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: بیشترین پیک سیلاب رودخانه‌های کشور در سال آبی جاری مربوط به این استان بوده است.
ملایی اظهار کرد: در مجموع حدود یک میلیارد و ۱۶۴ میلیون مترمکعب آب‌ وارد رودخانه‌های سددار هرمزگان شد که ۴۵۰ هزار مترمکعب آن مهار و ۷۱۴ میلیون متر مکعب از این مقدار رها شده است.
وی بیان داشت: از ظرفیت‌های رودخانه های هرمزگاندر تغییر قانون استفاده کردیم  و در تلاش برای بازگشت سود و درآمد رودخانه‌ها به خودشان هستیم.
این مسوول یادآورشد: قرارداد ساماندهی رودخانه جاماش نیز با یک پیمانکار منعقد شده و به جای پرداخت پول به پیمانکار اجازه استفاده از ظرفیت‌های رودخانه صادر می‌شود.
ملایی، ساماندهی رودخانه‌های هرمزگان در مراکز جمعیتی را بسیار مهم برشمرد و گفت: متوسط بارندگی بلند مدت ۵۲ ساله در استان ۱۶۷ میلی‌متر و در سال آبی گذشته ۲۴۰ میلی‌متر بوده که نسبت به دوره درازمدت سال گذشته ۱۱۹ درصد افزایش داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha