۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 83766530
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای ۱۵۰ تجهیزات باارزش به موزه کوهنوردی همدان

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83766530
اهدای ۱۵۰ تجهیزات باارزش به موزه کوهنوردی همدان

همدان- ایرنا- رییس هیات کوهنوردی همدان گفت: تاکنون ۱۵۰ عدد تجهیزات، اثر و تصاویر قدیمی، با ارزش و نفیس تاریخ کوهنوردان به موزه کوهنوردی این استان اهدا شده است.

علیرضا گوهری روز دوشنبه در گفت وگو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: وسایل اولین صعود ایرانیان به قله هشت هزار متری در سال ۵۵ و اولین صعود اورست در سال ۷۷ جزو اثرهای نفیس اهدایی به این موزه به شمار می روند.

وی بیان کرد: قدمت وسایل و آثار اهدا شده به این موزه از سال ۱۳۳۰ به بعد است و عمده آن شامل پوشاک، کفش، کوله پشتی، لوازم فنی، تجهیزات مسیر یابی، چراغ های خوراک پزی، گزارش برنامه ها ، اسناد، عکس و کتاب است.

گوهری خاطرنشان کرد: تاکنون این موزه در فضای یکصد متر مربع ایجاد شده و آماده بهره برداری است.

رییس هیات کوهنوردی همدان یادآور شد: هم اینک نیز پیگیری های لازم برای جمع آوری تجهیزات با ارزش ادامه دارد و به طور قطع نفیس ترین موزه کشور را راه اندازی می کنیم.

وی زمان بهره برداری از این موزه کوهنوردی را تیرماه امسال دانست و گفت: پس از قطع زنجیره کرونا موزه با حضور مسوولان کشوری و استانی راه اندازی می شود.

گوهری افزود: راه اندازی این موزه به طور قطع در رونق گردشگری ورزشی همدان کمک شایانی خواهد داشت به ویژه اینکه قدمت و مفاخر کوهنوردی همدان آوازه جهانیان است.

وی اظهار داشت: این موزه می تواند گنجینه ماندگار از آثار و تصاویر تاریخی کوهنوردی همدان باشد.

همدان از سوی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی کشور به عنوان پایتخت کوهنوردی ایران نامگذاری شده است.

همدان پیشینه تاریخی در ورزش کوهنوردی کشور دارد و زنده یاد ˈمحمود اجلˈ اولین کوهنورد کلاسیک همدان و از اولین کوهنوردان نامی کشور بود که کوهنوردی نوین و فنی و علمی را در ایران آغاز کرد.

ورزش کوهنوردی استان همدان از جایگاه ارزنده ای در سطح کشور برخوردار بوده و کوهنوردان بزرگ و پرافتخاری از این استان در ویترین نام آوران این ورزش هستند.

این استان در کوهنوردی، الگوی کشور به شمار می رود و اولین ایرانیان فاتحان اورست نیز از این استان بوده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha