علی الهیار ترکمن امروز سه شنبه در نشست خبری برنامه های ستاد بزرگداشت مقام معلم با خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا شرایط خاصی در کشور وجود دارد که در واقع به نوعی جهاد پزشکی و جهاد آموزشی ایجاد شد.
وی افزود: در شرایط فعلی به دلیل تلاش های والای معلمان برای آموزش دانش آموزان باید مقام معلم را گرامی داشت.
الهیار ترکمن گفت: معلمان این روزها در خط مقدم جهاد آموزشی هستند. معلمان در شرایط بحرانی شیوع کرونا با اعتقاد بر اینکه آموزش تعطیل نیست و باید امنیت روانی دانش آموزان و والدین آنها تامین شود، وارد میدان عمل شدهاند.
وی ادامه داد: هفته معلم فقط یک بهانه برای گرامیداشت روز معلم است، اما تمام ایام سال روز معلم محسوب می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش با اشاره به اینکه هر معلم در طول خدمت خود به طور میانگین هزار دانش آموز را آموزش میدهد، عنوان کرد: معلمان ضریب نفوذ فردی و اجتماعی بالایی دارند، از این رو از دی ماه سال گذشته اقدامات بزرگداشت مقام معلم آغاز شد و قرار بود که برنامه بزرگداشت ضوری برای معلمان برگزار شود، اما امروز براساس شرایط بحرانی شیوع کرونا ظرفیتهای ویدئوکنفرانس و غیرحضوری را فعال کرده ایم و بزرگداشت هفته معلم در سطح ملی و استانی با ظرفیتهای غیرحضوری برگزار میشود.
کلنگ زنی ۱۳ هزار واحد مسکن فرهنگیان در شهر پرند
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: مراسم کلنگ زنی اولین فاز از تفاهم نامه تامین مسکن فرهنگیان با وزارت راه و شهرسازی به زودی انجام می شود و فردا چهارشنبه نهم اردیبهشت با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری کلنگ ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن برای فرهنگیان در شهر پرند به زمین می خورد.
وی با اعلام این که حقوق فرهنگیان یکسان خواهد شد، گفت: روز گدشته با مساعدت همه اعضای دولت توافق شد که به زودی احکام مربوط به آن صادر خواهد شد. در این زمینه یک مقدار شتاب زدگی اتفاق افتاد و فضای مجازی نیز به آن دامن زد، اما در همین حین تلاش شد تا کار با جدیت پیش رود.
به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش، ظرف چند روز مجوز رتبه بندی فرهنگیان دنبال شد. در جلساتی با سازمان برنامه و سازمان اداره استخدامی، درخواست کردیم که یک بار برای همیشه مساله رتبه بندی حل شود. پیشنهاد شد که همه موارد مربوط به معلمان و فرهنگیان از جمله ارتقا، تنزل و ... باید در قالب یک الگو تدوین و به مجلس ارایه شود تا به یک قانون تبدیل شود. این مساله هم از طرف آموزش و پرورش مطرح شد و مورد موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفت.
اللهیار ترکمن درباره اعلام میزان افزایش حقوق معلمان اظهار داشت: یکی از اصلیترین اعتراضات از سوی معلمان، این است که مسایل مالی و ریالی رسانهای نشود. از این رو بنا شد در نشست های مطبوعاتی وارد این موضوع نشویم.
وی افزود: مبالغی که به عنوان هفته معلم در نظر گرفته شده در راستای تامین زیر ساختهای ویدئو کنفرانس، تهیه کتاب برای معلمان، هدیههایی به مناطق و شهرستانها ابلاغ شده است.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابه آموزش و پرورش درباره ابلاغ دستور العمل سرباز معلمان گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا در خصوص سرباز معلمان با محدودیتهایی مواجه شد و ستاد نیروهای مسلح که همیشه همکاریهای خوبی با ما داشته، امسال نیز به ما همان ظرفیت ۳هزار و ۵۰۰ نفر را دادند که البته میتوانستند این سهمیه را کاهش دهند، اما خوشبختانه این کار را نکردند.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش همچنین درباره شرایط معلمان حق التدریس گفت: آموزش و پرورش یک گروه معلمان حق التدریس آزاد و یک گروه معلمان خرید خدماتی را برای آموزش دانش آموزان بکار می گیرد که براساس قرارداد آنها هیچ وقفه ای در پرداخت ها صورت نمی گیرد.
وی افزود: حقوق معلمان حق التدریس و خرید خدماتی کامل پرداخت می شود. تمامی حقوق آنها باید بدون هیچ وقفه ای پرداخت شود.
الهیار در ادامه درباره حقوق و سرانه رفاهی دانشجو معلمان گفت: معادل حداقل حقوق دولت برای این افراد در نظر گرفته شده است، هرچند در مصوبه اشاره شده که تا زمان دبیری حقوق دیپلم را دریافت کنند. حقوق آنها براساس حداقل حقوق دولت در سال ۹۸ و ماه های ابتدای سال پرداخت شده است.
وی افزود: همچنین براساس مصوبه باید مبلغی به عنوان سرانه رفاهی از دریافتی های دانشجو معلمان کسر شود و برای خدمات خوابگاهی و رفاهی در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد.
معاون برنامه ریز و توسعه منابع آموزش و پرورش عنوان کرد: دانشجو معلمان معترض هستند که چرا با حقوق ۸۰۰ تومان ۴۰ درصد و با حقوق یک میلیون و پانصد تومان هم همان ۴۰ درصد از حقوقشان کم می شود که این موضوع را باید دانشگاه فرهنگیان مشخص کند و در این زمینه پاسخگو باشد.
الهیارترکمن همچنین در ادامه این نشست خبری درباره استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار داشت: براساس مصوبه قانونی برای آموزشیاران و آموزش دهندهها باید آزمون ورودی برگزار شود تا در صورت قبولی به دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند.
وی افزود: آزمون باید در فروردین ماه برگزار میشد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط بحرانی کشور این امر محقق نشد، از این رو برگزاری آزمون برای خردادماه هدف گذاری شده است، مگر آنکه مصوبات ستاد کرونا کار را طور دیگری رقم بزند. این در حالی است که ۲۵ هزار مجوز استخدامی برای این گروه اخذ شده است.
به گفته معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش، حذف آزمون آموزشیاران و آموزش دهندهها در اختیار آموزش و پرورش نیست و در گرو مصوبات قانونی قرار می گیرد. برای برگزاری آزمون استخدامی از طریق اساسنامه ماده ۲۸ نیز باید گفت که یکی از اصلیترین نیازهای آموزش و پرورش جذب نیرو است
الهیار ادامه داد: حجم و ترکیب نیروهای مورد نیاز آموزش و پرورش به سازمان استخدامی اعلام شده و امید است مجوزها نیز در این خصوص صادر شوند. در حال حاضر در فرایند مذاکره در زمینه تعداد نیرو هستیم که در آینده رقم نهایی شده بعد از صدور اعلام میشود.
وی همچنین در ادامه درباره پیشینه اجرای طرح رتبهبندی معلمان اظهار داشت: مبحث رتبه بندی معلمان در سالهای گذشته فرایند طولانی را طی کرد. در واقع بحث پیگیری ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه برای رتبه بندی از مطالبات اصلی آموزش و پرورش بود و این ماده به نحوی است که تفاوتی در نگاه به نوع رتبه بندی ایجاد میکند. یک نگاه نیازمند لایحه است، اما طبق نگاه دوم رتبه بندی می تواند از سوی دولت نیز انجام شود. در این قانون دولت مکلف شده نظام رتبه بندی را تنطیم و مجلس آن را در قالب بودجه سنواتی تصویب کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بحثی که در زمینه رتبه بندی معلمان از سال ۹۷ وجود داشت، این است که رتبه بندی از طریق لایحه به مجلس رود یا اینکه از طریق مصوبه در دولت اجرایی شود. در نهایت قرار شد رتبه بندی از طریق مصوبه دولت اجرایی شود. در رتبه بندی سال ۹۴ یک مورد از فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی «حق شغل» درنظرگرفته شده بود و در سال ۹۸ سه مورد به عنوان رتبه بندی افزایش یافت.
به گفته الهیار ترکمن، همچنین در مصوبه رتبه بندی سال ۹۸، پنج رتبه برای معلمان در نظر گرفته شد که در آن عوامل امتیاز آور از جمله سابقه خدمت، توقف در یک رتبه و... مشخص شدند. این مصوبه از مهر ماه سال ۹۸ با بودجه ۲ هزار میلیارد تومانی پیش بینی شده، اجرایی شد.
وی افزود: بخشنامه ای در پایان بهمن ماه سال ۹۸ از سوی سازمان برنامه خطاب به دستگاههای اجرایی آمد که سازمان هایی که به استناد مصوبه سال ۹۳ قادر نشدند امتیازات فصل دهم را برای پرسنل خود افزایش دهند و اکنون مجاز به این افزایش تا سقف ۵۰ درصد هستند. اما در وزارت آموزش و پرورش این تحلیل انجام شد که در حال حاضر سه مورد فصل ۱۰ را برای معلمان با پیش شرط مورد استفاده قرار می دهیم، اما سایر کارمندان بدون پیش شرط از آن بهره مند میشوند. یک بار برای همیشه این آیتم ها برای همه فرهنگیان اجرایی می شود.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش گفت: در واقع این سه آیتم برای معلمان بین ۱۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود، اما با این مصوبه برای سایر کارمندان بدون پیش شرط تا ۵۰ درصد افزایش داشت. با جمع بندیهای صورت گرفته این افزایش برای معلمان انجام شد.
الهیار ادامه داد: هرچند در گذشته تفاوتهای رتبهای معلمان نادیده گرفته شد و آنها که در رتبه ۴ و ۵ بودند کمتر مشمول بخشنامه سازمان برنامه شدند و اعتراضات بسیاری صورت گرفت، اما این مصوبه در عملیات اجرایی به ضرر معلمان تمام نمیشود و حقوق آنها در سال ۹۹ با سقف افزایش ۵۰ درصدی تا ۱۵ درصد رشد میکند.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش پیشتر در سال ۹۱ از ۱۲۴ شغل موجود، پیشنهاد برقراری ۳۵ شغل را ارسال کرده بود که مشاغل آموزشی هم در آن قرار داشتند، اما سازمان استخدامی در آن زمان با ۱۶ شغل موافقت کرد و در نهایت نیروهای آموزشی خارج شدند و از سال ۹۱ مجوزی برای برقراری فوق العاده ویژه برای کارکنان آموزشی وجود نداشت. به همین دلیل تفاوتی میان دریافتی نیروهای ستادی و آموزشی به وجود آمد که برای رفع این نقیصه پیشنهاد برقراری فوق العاده ویژه برای نیروهای آموزشی به معاون اول رییس جمهوری ارائه شد.
الهیار ترکمن تاکید کرد: هم زمان محمدباقر نوبخت (رییس سازمان برنامه و بودجه) در برنامه اینستاگرامی با معلمان این موارد را توضیح داد که در نهایت برخی اعتراض کردند که دیدار باید حضوری صورت گیرد. با پیگیریهای انجام شده یک جلسه حضوری با نمایندگان تشکلها در ۲۸ فروردین در سازمان برنامه با نوبخت ترتیب داده شد. در این جلسه معلمان خواستههای خود را مطرح کردند و در نهایت توافق حاصل شد که با برقراری فوق العاده ویژه معلمی می توان این تفاوت را برطرف کرد.
صدور احکام جدید رتبه بندی معلمان
معاون برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش اظهار داشت: مقرر شد وزارتخانه به صورت مجدد امتیازات مصوبه سال ۹۸ را به نحوی تغییر دهد که همان تفاوت حرفهای ناشی از رتبه بندی ۹۸ دوباره به احکام بازگردد.
الهیار ترکمن افزود: روز گذشته موافقت سازمان برنامه درباره تغییر احکام به ما ابلاغ شد و در حال نهایی کردن بارمالی آن هستیم. می توان گفت که صدور احکام جدید فرهنگیان در راه است و براین اساس حقوق کارکنان آموزشی و غیرآموزشی آموزش و پرورش یکسان میشود . همچنین تفاوتی در نحوه برخورداری از فوق العاده ویژه میان فرهنگیان و سایر کارمندان دولت وجود نخواهد داشت..
وی با بیان اینکه موضوع رتبه بندی به مطالبه جامعه فرهنگیان و مجلس تبدیل شده، گفت: آموزش و پرورش رتبه بندی را حذف نکرده است. با اقدامات جدید و اصلاح ضرایب، تفاوت بین رتبهها باز گردانده می شود و به نوعی ترمیم رتبه بندی صورت می گیرد.
نظر شما