۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83770778
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ میلیون مترمکعب سیلاب در ابرکوه به آبگیرها هدایت شد

یزد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه گفت: در جریان بارندگی‌های ۴۸ ساعت گذشته ، ۱۲ میلیون مترمکعب سیلاب در ۱۷ سد خاکی و بتنی این شهرستان ذخیره سازی شد.

مرتضی سعیدی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به حجم روان آب ها و سیلاب ها در برخی مناطق تعدادی از سدها و بندهای منطقه سرریز شد.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۲۳ سد بتنی و خاکی شهرستان با ظرفیت ۱۵.۷ میلیون مترمکعب  اظهارکرد:سیلاب‌هایی که از مناطق شمال استان فارس به سمت ابرکوه جاری‌ است، بخشی از آن نیز کنترل می شود.

وی ادامه داد: در این شهرستان ۱۹ بند خاکی و بتنی مربوط به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری وجود دارد.

مهار سیلاب و روان آب نقش موثری در پیشگیری از تخریب زیرساخت ها از جمله پل ها، آبراهه ها، راه های بین مزارع ، مسیرهای ارتباطی، اراضی زراعی ، باغی و گلخانه ها  دارد و  سبب تقویت منابع آب های زیرزمینی از جمله چاه ها ، چشمه ها و  قنات می شود.

 این مسوول بابیان اینکه امسال با توجه به بارندگی‌های مناسب پوشش گیاهی مراتع تقویت و رویش‌ها بهتر از سال‌های قبل است ، خاطرنشان کرد: عشایر ابرکوه  توجه داشته باشند بر اساس پروانه چرا ی دام اقدام و از چرای زودرس دام های خود در مراتع پرهیز کنند و در صورت بی‌توجهی‌ این امر باعث خسارت به پوشش گیاهی و کوبیدگی خاک می‌شود.

همچنین عباس مهری معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ابرکوه در گفت وگو با ایرنا ، با بیان اینکه همچنان منطقه شاهد جاری شدن سیلاب است ،گفت: شهروندان از تردد و تماشای سدها و حریم بندهای آبگیری شده و مسیل( روخانه های فصلی) و مجاورت بندها خودداری کنند.

همچنین کارشناس پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی یزد امروز به ایرنا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارندگی با ۳۹ میلیمتر در ایستگاه فراغه بخش مرکزی ابرکوه به ثبت رسید.

سید عباس میرحسینی افزود: در ایستگاه‌های فیض‌آباد، شهر ابرکوه و اسفندآباد به ترتیب ۳۵.۸ ، ۲۹، ۲۱ میلیمتر بارندگی ثبت شد.

بارش و نزول رحمت الهی در ۲ روز گذشته باعث خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان منطقه که ۲۵ سال گذشته شاهد خشکسالی بودند، شده است.

بر اثر تداوم ۲ دهه خشکسالی و افت ۲۱ متر سطح سفره های آب زیرزمینی حدود ۴۰ فروچاله در شهرستان به وجود آمد و کشاورزان با خاموش کردن چاه های کشاورزی در فصل زمستان برداشت آب را از چند سال گذشته مدیریت می کنند.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه  ۲۰ هزار هکتار است که به علت کم آبی و تداوم بیش از ۲ دهه پدیده خشکسالی ۱۵ هزار هکتار آن به کشت محصول کشاورزی اختصاص دارد که از این میزان هشت هزار هکتار به باغ‌های میوه و هفت هزار هکتار آن هم به اراضی زراعی اختصاص دارد.

۴۰ درصد اشتغال شهرستان ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرار معاش می‌کنند.

۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات تأمین می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید و بخشی از آن در بازار استان‌های همجوار و کشورهای حوزه خلیج فارس عرضه می شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha