هشدار علوم پزشکی؛ وضعیت کرونایی قم همچنان پرخطر است

قم-ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به ادامه وضعیت خطرناک ابتلا به کووید ۱۹، گفت: در دو هفته گذشته سیر نزولی مبتلایان به کرونا در قم متوقف‌شده و کاهش پیدا نکرده است و باید روند عادی سازی متوقف شود.

"محمدرضا قدیر" روز سه‌شنبه در ستاد پیشگیری از بحران در سالن کرامت استانداری، اضافه کرد: در ۱۴ روز گذشته تعداد ۱۶۰ بیمار کرونایی بستری در مراکز درمانی قم ثابت بوده که نشان می‌دهد هشدارها و خطرات این ویروس در بین مردم نادیده گرفته‌شده است.

وی ادامه داد: ثابت بودن سیر بستری بیماران کرونایی در مراکز درمانی قم در حالی ادامه دارد که با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند شاهد سیر نزولی این ویروس بودیم که در روزهای گذشته دیگر خبری از آن نبوده است.

قدیر اظهار کرد: روند عادی‌سازی شرایط در قم باید مختل شده و کنار گذاشته شود وضعیت کرونا در قم همچنان پرخطر است.

خطر بیماران ناقل و بی‌علامت کرونا در قم

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شد: به هر میزان که مراجعه بیماران سرپایی به مراکز درمانی بیشتر باشد تعداد فوتی‌های نهایی استان بیشتر خواهد بود.

وی اظهار داشت: تعداد مراجعه‌کنندگان سرپایی کرونایی در قم بیشتر از اغلب استان‌های کشور است که مساله مشکل‌زایی است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با هشدار نسبت به بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی گفت: تعداد افراد با علائم خفیف اما ناقل بیماری کرونا در قم قابل‌توجه است.

وی ادامه داد: افراد بهبودیافته واقعی بعد از بهبودی کامل باید به در مدت ۲۴ ساعت دو بار تست کرونای آن‌ها منفی باشد و دو هفته بعد از بهبودی نیز علائمی نداشته باشد.

قدیر عنوان کرد: حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌رانی به‌تنهایی ۳۰ درصد از آمار سرایت کرونا را به خود اختصاص داده و باید برای استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در این ناوگان تدبیر شود.

وی در پایان گفت:  شرایط کرونا در قم به‌هیچ‌وجه عادی نیست و نگرانی‌های زیادی از جانب مرکز بهداشت و علوم پزشکی قم احساس می‌شود.

کرونا ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه و سرفه و دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و عدم حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی‌ماه ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۳۶۶۲۰۰۲۳، ۳۶۶۲۰۹۹۹، ۳۶۷۰۶۰۳۰ و ۳۶۷۰۴۳۶۸ (با پیش‌شماره ۰۲۵) تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند./

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha