۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 83778279
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تکاپوی پاکستان برای لغو محدودیت‌ها، نگرانی کادر درمانی از گسترش کرونا

اسلام‌آباد - ایرنا - گزارش منابع رسمی پاکستان حاکی از تصمیم نهایی دولت برای کاهش طرح فاصله گذاری اجتماعی و لغو محدودیت‌های کرونایی در این کشور است، موضوعی که کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با این بیماری را نگران کرده و معتقدند که لغو محدودیت‌ها شیوع ویروس کووید-۱۹ را افسارگسیخته‌تر می‌کند.

نخست وزیر پاکستان روزهای اخیر از حرکت آهسته این کشور در مسیر لغو محدودیت‌های کرونایی سخن گفت و در عین حال هشدار داد که عدم پایبندی مردم به تمهیدات بهداشتی، پاکستان را بار دیگر به سمت تعطیلی و فاصله گذاری اجتماعی سوق خواهد داد. 

«عمران خان» در عین حال هشدار داد که در صورت عدم پایبندی مردم به تمهیدات بهداشتی دولت پاکستان مجبور است تا کشور را به سمت تعطیلی و اعمال محدودیت‌های شدیدتر هدایت کند. 

براساس گزارش روز چهارشنبه منابع رسمی پاکستان، ستاد عملیات و مدیریت مبارزه کرونا امروز به ریاست عمران خان تشکیل می‌دهد و دولت سطح لغو محدودیت‌های کرونایی را اعلام خواهد کرد. 

پیش بینی می‌شود از ۲۰ اردیبهشت (۹ می‌) حمل و نقل بین شهری، ازسرگیری ناوگان ریلی و فعالیت صنایع کوچک و کارخانه‌ها در شهرهای مختلف پاکستان آغاز شود و دولت این کشور نیز شرایط و دستور العمل خاصی را برای فعالیت این بخش‌ها با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ابلاغ کند. 

با این حال جامعه پزشکان و کادردرمانی خط مقدم مبارزه کرونا در پاکستان دل خوشی از تصمیم احتمالی دولت ندارند و معتقدند که هرگونه نرمش در طرح فاصله گذاری اجتماعی نتیجه‌ای جز چندبرابر شدن سرعت شیوع ویروس کرونا در کشور ندارد. 

رئیس اتحادیه پزشکان و پرستاران ایالت پنجاب پاکستان در شهر لاهور اعلام کرد: تشدید محدودیت‌ها و تمدید طرح فاصله گذاری تنها شیوه موثر برای مهار کرونا به حساب می‌آید. 

دکتر «اشرف نظامی» با اشاره به آلودگی صدها نفر از کاردر پزشکی و ماموران سلامت به ویروس کرونا در حین مراقبت از مبتلایان به این بیماری در شهرهای مختلف پاکستان، افزود: شمار بیماران کرونایی همچنان در حال افزایش است و ارائه خدمات به سایر بیماران در مراکز درمانی و بیمارستان متوقف شده است. 

براساس این گزارش، دولت ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان طرح فاصله گذاری اجتماعی را تا ۲۹ اردیبهشت تمدید کرده و محدودیت‌ها برقرار خواهد ماند اما ایالات پنجاب و خیبرپختونخوا نیز منتظر تصمیم نهایی دولت فدرال (اسلام آباد) هستند. 

دولت ایالت سِند در جنوب پاکستان به حاکمیت حزب مردم که از زمان گسترش شیوع کرونا بر سر برنامه‌های مهار این ویروس با دولت عمران خان دچار اختلاف شده است، پیش‌تر مدت طرح فاصله گذاری و محدودیت‌های کرونایی را تا پایان ماه رمضان تمدید کرده بود. 

به گفته مقامات پاکستانی، نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در این کشور از ۸ روز گذشته روند صعودی داشته است و براساس جدیدترین داده‌ها، از هر یک میلیون نفر در پاکستان دو نفر جان خود را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست می‌دهد. 

وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان گفت: پیش بینی‌های دولت بر این است که در شرایط فعلی دست کم ۷۹۰ نفر ماهانه بر اثر کرونا جان خود را از دست خواهد داد. 

با ابتلای ۲۲ هزار و ۵۵۰ نفر به کرونا و فوت ۵۲۶ نفر از بیماران مبتلا به این کشور در پاکستان، این کشور از نظر ابتلا به این بیماری در رده بیست و چهارم و از نظر تعداد افراد فوت شده در جایگاه بیست و نهم جهانی قرار گرفته است.

اعضای کابینه دولت پاکستان با فعالیت مجدد فعالیت‌های تجاری، مراکز اقتصادی و کسب و کار تا قبل از عید فطر موافقت کرده و انتظار می‌رود این تصمیم امروز رسماَ اعلام شود. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha