۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۵۰
کد خبرنگار: 1195
کد خبر: 83783135
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اتهام‌زنی علیه چین و سازمان جهانی بهداشت در ایستگاه اروپا

تهران- ایرنا- یک نشریه آلمانی به نقل از سرویس اطلاعات فدرال آلمان مدعی شد که رییس جمهوری چین شخصا از سازمان جهانی بهداشت خواسته که هشدار جهانی کرونا را به تاخیر بیاندازد.

نشریه آلمانی «اشپیگل» روز یکشنبه نوشت که داده‌های سرویس اطلاعات فدرال آلمان نشان می‌دهد «شی جین‌پینگ» رییس جمهوری چین شخصا از «تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت خواسته است که هشدار جهانی درباره کووید۱۹ را به تاخیر بیاندازد.

بنا بر ادعای سرویس اطلاعات فدرال آلمان، شی در روز ۲۱ ژانویه از آدهانوم درخواست کرد که اطلاعات مربوط به انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان را پنهان کرده و هشدار درباره همه‌گیری این ویروس را به تاخیر بیاندازد که منجر به از دست رفتن ۴ تا ۶ هفته فرصت جهانی برای مقابله با کرونا شده است.

اما سازمان جهانی بهداشت بلافاصله پس از انتشار این گزارش در بیانیه‌ای آن را «بی‌اساس و نادرست» توصیف کرد و گفت: دکتر آدهانوم و رییس جمهوری شی در روز ۲۱ ژانویه گفت‌وگوی تلفنی نداشته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت توضیح داد: چین در ۲۰ ژانویه (یعنی یک روز قبل از تماس تلفنی ادعایی) انتقال این ویروس از انسان به انسان را تایید کرد و در ۲۲ ژانویه سازمان جهانی بهداشت این موضوع را به صورت جهانی اعلام کرد.

ادعای جدید سرویس اطلاعاتی آلمان در حالی است که پیشتر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به همراه برخی دیگر از مقام‌های این کشور اتهام‌زنی‌های گسترده‌ای را علیه چین و سازمان جهانی بهداشت مطرح کرده‌اند.

ترامپ چین را متهم به تعلل در اعلام اطلاعات مربوط به انتشار کووید۱۹ کرد و درباره سازمان جهانی بهداشت هم مدعی شد که این سازمان با «پنهانکاری و سوء مدیریت» و هشدار دیر هنگام درخصوص شیوع کرونا سبب جان‌ باختن هزاران نفر شده است.

ترامپ گفت که به دولت خود دستور داده تا بودجه این سازمان را تعلیق کند زیرا سازمان بهداشت جهانی نتوانسته وظیفه‌ خود را انجام دهد و بعد از دهه‌ها باید پاسخگو باشد و به اصلاحات درون سازمانی دست بزند. این اقدام ترامپ با انتقادهای گسترده جهانی روبه‌رو شد.

مقام های آمریکا پیشتر نیز در الفاظی غیر انسانی و نژادپرستانه، از ویروس کرونا به عنوان «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» نام برده بودند که سبب خشم چین و حتی برخی مقام های جهان شد.

علاوه بر آمریکا، مقام های بریتانیا از جمله «دومینیک راب» وزیر خارجه بریتانیا هم در کنفرانسی خبری با تکرار اتهامات امریکا علیه چین گفت که "سوال های سختی" درباره چگونگی شروع این بحران هست که باید مطرح شود.

امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه هم در گفت و گو با روزنامه فایننشال تایمز، مدیریت چین در برخورد با شیوع ویروس کرونا را زیر سوال برده و گفته "اتفاقاتی افتاده که ما از آن بی خبریم. بنابر این زودباوری است اگر بگوییم چین مدیریتی بهتر از سایرین با این بحران داشته.

اما چین نه تنها هیچ کدام از این اتهام ها را قبول ندارد، بلکه معتقد است که بیش از هر کشور دیگری برای مهار کرونا در جهان تلاش کرده و از هیچ کوششی در این زمینه دریغ نورزیده و بیشترین هزینه‌ها را متقبل شده است.

«مایک رایان» از مقام های  ارشد سازمان جهانی بهداشت در واکنش به اظهارات رییس جمهوری آمریکا که گفته بود منشاء ویروس کرونا آزمایشگاهی در چین بوده، افزود: سازمان جهانی بهداشت هیچ اطلاعاتی از آمریکا که نشان دهد ادعای مطرح شده واقعیت دارد دریافت نکرده است.

حتی جامعه‌اطلاعاتی آمریکا که همه نهادهای اطلاعاتی - امنیتی این کشور را مدیریت می‌کند، اعلام کرده ویروس کرونا دست‌ساز بشر نیست یا با اصلاح ژنتیکی پدید نیامده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha