صدای ناهنجار ناشی از تردد موتورسیکلتها همراه با بوق و فریاد راکبان شلوغی خیابان های پایتخت را دو چندان کرده است: «برو برو، چرا اینجا ایستادی، مگه منو نمی بینی و... » این جملات پاسخ راکبان به اعتراض شهروندانی است که از تردد بی ضابطه آنها در خیابان ها و پیاده روها به تنگ آمده اند.
برخی موتورسواران به دلیل ترافیک این روزهای خیابانها، ترجیح میدهند که با تردد در پیاده رو، کوچه پس کوچه ها و حتی مسیرهای مخصوص اتوبوسهای تندرو، ترافیک را دور بزنند که البته با اعتراض شهروندان مواجه می شوند.
آری این روزها موتورسواران با سرعت بالا و بدون حتی کلاه ایمنی در خیابان های شلوغ تهران جولان میدهند.
مردی میانسالی که به طور معمول روزانه در خیابان ولیعصر (عج) پیاده روی میکند در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: موتورسواران امان شهروندان را بریده اند و در ایام پر اضطراب این روزهای پایتخت، حضور موتورسواران در پیاده روها بسیار آزار دهنده است.
وی که خود را یوسفی و دبیر بازنشسته معرفی می کند، می افزاید: برخی راکبان موتورسیکلت با سرعت غیرمجاز در کوچهها و حتی پیاده روها حرکت می کنند که می تواند برای شهروندان خطرناک باشد؛ به همین خاطر از عوامل پلیس راهور و سایر مدیران می خواهم برای حال ساماندهی موتورسواران داشته باشند.
این شهروند تهرانی تاکید می کند که بارها و بارها به حضور موتورسواران در قسمت پیاده رو اعتراض کردم اما جواب این اعتراض ها فقط ببخشید دارد و هیچ عملی از سوی موتورسواران در این زمینه صورت نمی گیرد.
پلیس حریف این همه موتورسوار نمی شود
یک شهروند دیگر تهرانی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: در خیابان های مرکزی شهر یعنی محدوده خیابان ولیعصر (عج)، میدان بهارستان و فردوسی می توان به جرات گفت به ازای یک خودرو سواری ۵ تا ۶ موتورسیکلت می بینیم و حجم تردد موتورسیکلت ها به قدری بالاست که ماموران راهنمایی و رانندگی هم حریف آنها نمی شوند.
وی می افزاید: برخی موتورسواران برای فرار از اعمال قانون و عوامل پلیس، پیاده رو را برای تردد انتخاب می کنند که این تواند خطر بزرگی برای عابران پیاده باشد.
به گفته این شهروند، میزان تصادف موتورسیکلت ها در پایتخت زیاد است و مدیران پلیس راهور و شهرداری تهران باید فکری به حال این حجم بالای موتورسوار باشند.
موتورسواری شغل است
یک موتورسوار که در گوشه ای از میدان ولیعصر (عج) که برای یافتن مسافر منتظر نشسته است، در این باره می گوید: شاید موتورسواری در گذشته تفریح بود اما امروز بسیاری از موتورسواران برای کسب روزی خود مجبورند در شرایط سخت شیوع کرونا در خیابان ها تردد کنند.
وی که خود را محمد ۳۲ ساله معرفی می کند درباره شغلش می گوید: کرونا سبب شده بسیاری از مسافران ثابت موتوری ها دیگر تمایل به استفاده از این وسیله نداشته باشند؛ هرچند هنوز برخی برای فرار از ترافیک و زود رسیدن به محل کار مجبور می شوند از موتور استفاده کنند.
این موتورسوار تهرانی میافزاید: در گذشته درآمد فعالیت با موتور خیلی خوب بود و تا قبل از آمدن کرونا کسب درآمد به خوبی پیش می رفت اما الان درآمدمان تا ۷۰ درصد کاهش یافته است.
وی درباره شلوغی این روزهای پایتخت نیز گفت: از وقتی که طرح ترافیک لغو شده است، مردم بیشتر از وسایل شخصی استفاده می کنند؛ البته از روزی که بازار تهران باز شده حضور موتورسواران و فعالیت آنها بیشتر شده و خیلی از موتورسواران مشغول حمل بار هستند.
وی به خطرات این وسیله نقلیه نیز اشاره کرد و گفت: اگر چه این وسیله ارزان قیمت، سریع و آسان است اما روزی نیست که شاهد تصادف عابر با موتورسیکلت و همچنین تصادف موتور با خودرو نباشم.
روزانه یک موتورسوار در تهران کشته می شود
رییس مرکز اورژانس تهران نیز درباره تلفات جانی موتورسواران در خیابان های پایتخت به خبرنگار ایرنا گفت: در حوادث رانندگی پایتخت، بطور متوسط هر روز یک موتورسوار جان خود را از دست میدهد.
«پیمان صابریان» با بیان اینکه ۳۰ درصد مصدومان اورژانس تهران مربوط به حوادث رانندگی است، افزود: متاسفانه بیشتر مصدومان ترومایی که با آمبولانس به بیمارستان منتقل میشوند، موتور سوار هستند.
وی ادامه داد: روزانه ۳۵۰ مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در تهران داریم که اغلب آنها موتور سوار هستند.
رییس مرکز اورژانس تهران تاکید کرد: با توجه اینکه تعداد موتورسواران در شهر تهران بسیار بالاست، اگر این موتورسواران اصول ایمنی را رعایت نکنند، احتمال افزایش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در شب افزایش پیدا میکند.
به گفته وی، موتورسواران در صورتی که از لباس مناسب استفاده کنند، آرنج، زانو، سر و ستون فقرات آنها در حوادث ترافیکی کمتر آسیب می بیند اما به دلیل رعایت نکردن این نکات، متاسفانه بسیاری از موتورسواران در حوادث ترافیکی دچار معلولیت میشوند.
تردد روزانه ۳ میلیون موتورسیکلت در تهران
رییس مرکز کنترل پلیس راهور تهران بزرگ درباره حضور پررنگ موتورسواران در سطح شهر تهران گفت: روزانه بیش از یک میلیون موتور سیکلت در خیابان های این کلانشهر تردد می کنند.
«سرهنگ محمد رازقی» افزود: با توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در زمینه استفاده از کلاه ایمنی برای راکب و سرنشینان همچنان برخی موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و علت مرگ آنها در بیشتر تصادفات نیز همین نکته است.
به گفته وی، حجم تردد موتورسیکلت ها در ایام پایانی سال با توجه به خرید شب عید در خیابان ها افزایش پیدا می کند و اگر موتورسواران مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند شاهد افزایش تلفات جانی در این گونه حوادث خواهیم بود.
موتورسیکلت ها؛ عامل اصلی تصادفات فوتی پایتخت
همچنین رییس پلیس تهران نیز اعلام کرد: در مجموع ٨۴ درصد از تصادفهای فوتی پایتخت، عابران پیاده و موتورسیکتها هستند.
به گفته «محمدرضا مهماندار»، ۴٨ درصد از فوتی ها مربوط به عبور عابران از عرض خیابانها، ٣۶ درصد موتورسیکلتها و ١۶ درصد خودروهای سواری است.
وی افزود: براساس آمار پزشکی قانونی تهران از ابتدای امسال معادل هفت درصد از میزان فوتی های تصادفات پایتخت کاسته شده و شهر تهران در این زمینه رتبه اول کشور در کاهش مرگ و میر را دارد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بسیاری از تصادفات در مسیرهای دوطرفه اتفاق می افتد که جدا سازی بین خطی در آنها نیست، خاطرنشان کرد: با جداسازی مسیرهای دوطرفه می توان تعداد کشته ها را کم کرد.
وی گفت: با مهندسی ترافیکی اثرگذار، اولویت بندی نقاط حادثه خیز و خدمات پیش بیمارستانی، کنترل سرعت، مهار موتورسیکلت ها و کنترل سلامت رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی می توان میزان تصادفهای منجر به فوت را کاهش داد.
در شرایطی که شیوع ویروس کرونا اضطراب و ترس را در شهروندان تهرانی ایجاد کرده خوب است موتورسواران با رعایت قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین تردد نکردن در مسیرهای مخصوص عابرین پیاده موجب امنیت و آرامش شهروندان در زمان پیاده روی شوند.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ظهر ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۲۲ هزار و ۴۹۲ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدهاند و تعداد فوتی های ناشی از این بیماری به هفت هشا زو ۵۷ نفر رسیده است.
ویروس کرونا که عامل شیوع بیماری کووید - ۱۹ در جهان به شمار می رود یک بیماری ویروسی است که تاکنون بیش از چهار میلیون و ۸۱۹ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان نزدیک ۳۱۷ هزار نفر را گرفته است.
نظر شما