۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83788760
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روابط عمومی ضرورتی فراموش شده در استان اردبیل

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۲۳
کد خبر: 83788760
روابط عمومی ضرورتی فراموش شده در استان اردبیل

اردبیل - ایرنا - علمای ارتباطات اجتماعی، روابط عمومی را قلب تپنده و شاهرگ حیاتی هر سازمان دانسته و معتقدند که زنده و پویا بودن هر دستگاه و مجموعه‌های به فعال بودن و عملکرد واقعی این مجموعه وابسته می‌باشد ، ضرورتی که به نظر می‌رسد هنوز پس از مدت‌ها در ایران و استان اردبیل همچنان مورد غفلت قرار گرفته است.

کنگره جهانی روابط عمومی در تعریف روابط عمومی، آن را هنر و دانش اجتماعی تجزیه و تحلیل گرایش‌ها، پیش‌بینی آثار آنها، مشورت با روسای موسسات و تهیه و اجرای برنامه‌های عملی در جهت منافع موسسه و مخاطبان می‌داند. علم چرخه مدیریت و ارتباط دهنده سازمان با مخاطبان از تعاریف دیگر روابط عمومی است.

بر این اساس روابط عمومی‌ها نقش حساسی در شناسایی و شناخت ذائقه مخاطبان و ایجاد ارتباط منطقی بین سازمان با عموم مخاطبان خود دارند. سنجش ، شناسایی و جذب و جلب رضایت مخاطبان و مشتریان ، آسیب‌شناسی و عیب‌یابی دستگاع و مجموعه اداری و سازمانی بخشی از وظایف روابط عمومی‌های پویا و فعال می‌باشد.

این کارکرد با اینکه در سال‌های اخیر دست‌کم از نظر ظاهری توجه به حوزه روابط عمومی در ایران بیشتر شده و در برخی از دستگاه‌های اجرایی جایگاه سازمانی آن ارتقا یافته همچنان مورد غفلت قرار گرفته و هنوز که هنوز است روابط عمومی‌ها بعنوان بازوی تبلیغی مدیران عمل کرده و نه تنها در شناسایی کاستی‌ها عملکرد موفقی نداشته بلکه در تلاش هستند تا عیوب و کوتاهی‌های سازمان را توجبه و پنهان سازنند.

به گفته برخی از کارشناسان ، شاید تنها حوزه و بخشی که روابط عمومی‌ها در آن تاحدودی خود را به روز رسانی کرده مجهز شدن به فناوری روز و دوری از تبلیغات صرف سنتی ، استفاده از شبکه‌های مجازی و شیوه‌های نوین ارتباطی می‌باشد با این ویژگی که چندان تفاوتی در کارکرد فعالیتی آنها صورت نگرفته  بلکه کارکنان روابط عمومی ها تنها به استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای ارتباطی مسلط‌تر شده‌اند.

کارکنان روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل همچنان بعنوان ابزار تبلیغی سازمان بویژه مدیران ، رصدکننده مرگ و تولد در مجموعه کارکنان سازمان برای انتشار پیام‌های تسلیت و تبریک در فضای مجازی، تولید اخبار ناقص و صرف تبلیغی عمل کرده و از کارکرد واقعی خود همچنان غافل مانده و در حال دور شدن از ان هستند.

به گفته کارشناسان حوزه خبر شاید مهم‌ترین آسیب مرتبط به فعالیت روابط عمومی‌ها که بیشتر از گذشته نمود یافته وارد شدن افراطی این مجموعه به بخش تولید خبر و ایجاد اختلال و یا قطع ارتباط با رسانه و پوشش یکجانبه فعالیت‌های سازمان متبوعه می‌باشد.

با اینکه به اعتقاد محققان حوزه خبر و اطلاع‌رسانی گوشه کوچکی از وظایف روابط عمومی‌هاست اما امروزه بویژه با توسعه فعالیت شبکه‌های اجتماعی، تعداد قابل توجهی از روابط عمومی‌ها تبدیل به بنگاه‌های صرف خبررسانی آن هم از نوع غیر حرفه‌ای شده‌اند، استخدام خبرنگار و ایجاد پایگاه و سایت اطلاع‌رسانی از سوی دستگاه‌های اجرایی به عمده کارکرد روابط عمومی تبدیل شده و آنها را محدود در فعالیت‌های تولید و توزیع خبر یک سویه و اغراق‌آمیز از فعالیت مدیران دستگاه‌ها و نهادها کرده است.

افراط در این زمینه موجب شده که امروزه روابط عمومی‌ها به رقیب بنگاه‌ها و نهادهای خبررسان تبدیل شوند و بیشتر اوقات با فراموش کردن نقش خود در رصد ، آسیب‌شناسی و شناخت مخاطبان و ذائقه آنها با استخدام خبرنگاران و بکارگیری تجهیزات نوین به ارگان‌های صرفا تبلیغی تبدیل شوند.

جالب است با گسترش فضای مجازی و کاسته شدن از نقش و جایگاه مطبوعات هم‌اکنون تعداد خبرنگاران و فعالیت صرف خبری برخی از روابط عمومی‌ها بسیار بیشتر از رسانه‌ها و نهادهای خبری شده ضمن اینکه بسیاری از مسوولان و کارکنان روابط عمومی‌ها خود وارد عرصه فعالیت رسانه‌ای شده و با  کسب امتیاز اقدام به انتشار هفته‌نامه و ماهنامه کرده و به نوعی آسیب‌های موجود در این دستگاه را وارد جسم نیمه‌جان عرصه رسانه و مطبوعات کرده‌اند.

انجام و یا مشارکت در نظرسنجی‌های علمی درباره عملکرد سازمان، تجهیز به شیوه‌های‌نوین تبلیغی ، مطالعات موشکافانه علمی در باره ضعف‌ها و قوت‌های سازمان ، مشارکت در تکریم ارباب رجوع ، ایجاد ارتباط سالم با مجموعه رسانه ، رصد و تجزیه و تحلیل فضای مجازی ، سنجش علل نارضایتی و یا رضایت مخاطبان، شناسایی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ارائه مشاوره‌های ارتباطی به مدیران از جمله وظایفی است که روابط عمومی‌ها همچنان در دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل نسبت به آن بی‌توجه و یا کم‌توجه هستند.

غلامحسین غاربی ،استاد دانشگاه و مسوول روابط عمومی استانداری اردبیل روابط عمومی‌ها را محور توسعه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دانست و افزود: در گذشته از روابط عمومی به عنوان یکی از ابزارهای توسعه یاد می‌شد ولی امروزه کارشناسان مربوطه در دنیا روابط عمومی را محور توسعه در تمامی زمینه‌ها معرفی کرده و به این حد اهمیت و جایگاه در نظر می‌گیرند.
غلامحسین غاربی بیان‌کرد: روابط عمومی باید در دستگاه‌های اجرایی همراه مدیر دستگاه بوده و تمام اقدامات را رصد و به شیوه‌ای علمی اطلاع‌رسانی می‌کند.

به گفته وی، جایگاه روابط عمومی‌ها و کارکرد آنها نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و می‌بایست در فضای فعلی آنها با توجه به ذائقه مخاطبان عمل کرده و پاسخگوی نیازهای جدیدی باشند که در جامعه وجود داشته و هر روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود.

استاندار اردبیل در این زمینه گفت : هنر روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی انعکاس واقعیت‌ها و اطلاع‌رسانی به موقع بوده و  افراط و تفریط در این زمینه از آسیب‌های روابط عمومی‌ها می‌باشد.

اکبر بهنامجو با بیان اینکه نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها در هدایت افکار عمومی و جلب مشارکت و همراهی مردم غیرقابل کتمان است، گفت: روابط عمومی با همکاری و توجه مدیر دستگاه اجرایی قوت می‌گیرد و مدیران باید برای انتشار عملکرد خود تولید محتوا کنند.

وی بیان‌کرد: اقدام علمی و تخصصی روابط عمومی‌ها مانع از قضاوت‌های نادرست در خصوص عملکرد دولت می‌شود و لازم است روابط عمومی‌ها از ظرفیت‌های مناسبی در این زمینه بهره ببرند.

به گفته وی، روابط عمومی‌ها باید با اعتقاد به دولت، عملکرد و اقدامات دستگاه‌های اجرایی را به صورت شفاف به مردم اعلام نمایند.

وی همچنین با تاکید بر مشارکت دادن مردم در امور گفت: روابط عمومی‌ها باید از اطلاع‌رسانی یک‌طرفه پرهیز کرده و با پرسش از نتایج اقدامات از مردم، اقشار مختلف را به اطلاع‌رسانی از عملکردها دعوت کنند.

بهنامجو آموزش را در تقویت روابط عمومی‌ها موثر دانست و افزود: با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تقویت کارآمدی روابط عمومی‌ها می‌توان پویایی آنها را رقم زد.

استاندار اردبیل بیان‌کرد: ارتباط با مردم و انتقال دغدغه‌های آنها به مدیران دستگاه‌ها جهت پیگیری و حل آن‌ها از ویژگی‌های روابط عمومی پویاست.

وی اضافه‌کرد: ارتباط مداوم با مجموعه رسانه و تشکل‌های مردمی از دیگر وظایف خطیری است که روابط عمومی‌ها می‌توانند با تمرکز بر آنها موجب آگاهی بیشتر مردم در زمینه خدمات دولت شوند.

بهنامجو افزود: روابط عمومی‌ها باید با کار درست و عملکرد خلاقانە در جهت زدودن فضای یاس و ناامیدی و حمایت از دولت تلاش کنند. 

به گفته وی ، روابط عمومی‌ها تنها متعلق و مسوول بازتاب عملکرد مدیران نیستند بلکه آنها مسوول ارتباط سازمان با مردم و ایجاد یک رابطه سالم، پویا و دوسویه هستند.

در این حال نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با بیان اینکه روابط عمومی جایگاهی تخصصی در دستگاه‌های اجرایی است و فعالان این بخش باید تخصص لازم را کسب کنند، گفت: روابط عمومی‌ها باید با اتکا به شیوه‌های نوین و تخصصی علم روابط عمومی خدمات ارائه شده به مردم در نظام اسلامی را اطلاع‌رسانی کنند.

آیت‌الله سیدحسن عاملی افزود: دشمنان با استفاده از ابزارهای قوی تبلیغی سعی در سیاه‌نمایی اقدامات انجام گرفته نظام می‌کنند و باید با تقویت روابط عمومی‌ها، دستاوردهای نظام اسلامی را اطلاع‌رسانی کنیم.

او بیان‌کرد: برای مقابله با هجمه رسانه‌ای دشمنان نظام روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی باید به علم روز مسلح شوند.

شهردار اردبیل نیز در دیدار اعضای شورای هماهنگی روابط عمومی استان اردبیل گفت: امروزه جایگاه و نقش روابط عمومی‌ها در توسعه ارتباطات بر کسی پوشیده نیست و تقویت و ارتقای دانش ارتباطات نیز در جامعه اصلی مهم تلقی می‌شود و چنانچه در هر دستگاه یا سازمانی اقدامی انجام می‌شود بلاشک با حضور و مشارکت روابط عمومی‌ها است.
حمید لطف‌الهیان ادامه داد: چنانچه هر مدیری تلاش و اهتمام ویژه در پیشبرد اهداف سازمان و ماموریت دستگاه داشته باشد اما از مشارکت و مداخله روابط عمومی خود بهره نگیرد یقین دارم موفق نخواهد شد.

شهردار اردبیل افزود: روابط عمومی‌ ها در هر شرایط پیچیده‌ای اعم از شرایط بحرانی اقتصادی و یا کرونایی وظیفه سنگین و خطیری را  با پشتیبانی و حمایت خود ایفا می‌کنند که جا دارد از  تمامی روابط عمومی‌های استان اردبیل که در چند ماه اخیر در راستای اطلاع‌رسانی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در کنار مدافعان سلامت صادقانه تلاش کردند، تقدیر شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha