مدرسه در خانه

تهران- ایرنا- شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹ درهای مدارس سراسر کشور پس از حدود سه ماه تعطیلی به روی دانش‌آموزان گشوده شد، هر چند به صورت اختیاری دانش‌آموز می‌تواند برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کند اما کادر آموزشی و مدیران باید با فراهم کردن شرایط بهداشتی و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی طبق دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در مدرسه حاضر باشند.

تعطیلات حدود سه ماهه مدارس به دلیل اپیدمی کرونا و آموزش دانش آموزان به شیوه آنلاین و غیرحضوری با تمام سهولت و دشواری‌هایش و خوبی‌ و بدی‌هایش، سبب شده که والدین به دلیل نگرانی از سلامتی فرزندان، همین شیوه کجدار و مریز را به حضور فیزیکی آنها در مدرسه ترجیح دهند؛ به همین دلیل پس از بازگشایی مدارس برای رفع اشکال، از حضور چندان دانش‌آموزان در مدارس خبری نیست و تعداد کمی برای رفع اشکال به مدرسه می‌روند.

هرچه که بود، سال تحصیلی در حال پایان یافتن است و خانواده ها و معلمان با هر مشقتی که شده، با کمک یکدیگر آموزش کودکان را استمرار بخشیدند، حالا بسیاری از کودکان پایه اول ابتدایی که پیش از کرونا خواندن و نوشتن بلد نبودند، با همین آموزش های از راه دور در منزل، می توانند کتاب داستان بخوانند و خواندن و نوشتن را فراگرفته اند و همچنان نیز این راه را ادامه می دهند تا سال تحصیلی به طور کامل پایان یابد.

در همین رابطه برای جویاشدن نظر والدین از این شرایط، با سه نفر از اولیای دانش آموزان گفت‌وگو کردیم که ارزیابی آنها از این شرایط را در پی می‌خوانید:

امتحان ریاضی و علوم را حضوری برگزار می‌کنند

یکی از اولیا دانش آموزان که دخترش، محصل پایه هشتم است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا می‌گوید: مدرسه دخترم اعلام کرده که امتحان ریاضی و علوم به صورت حضوری برگزار می‌شود، این در حالی است که او، دانش آموز پایه هشتم است و بر اساس بخش نامه آموزش و پرورش تنها دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری امتحان باید بدهند.

وی با بیان اینکه این کار خلاف بخش‌نامه وزارت آموزش و پرورش است، اظهار داشت: تمامی آموزش‌های فرزندم بر اساس فایل‌های صوتی که معلم ارسال می‌کرد، انجام شده و حتی سوالات ریاضی را از طریق کمک گرفتن از فایل‌های صوتی به دشواری حل کرده است.

مادر این دانش آموز پایه هشتم اضافه کرد: معلم، ریاضی را که مهم و البته درسی دشوار است، به صورت صوتی آموزش می‌داد در حالی که آموزش های تصویری یا ویدئویی دروس ریاضی روی تخته بسیار موثرتر است، بسیاری از معلمان این کار را از طریق آموزش ویدئویی روی تخته های وایت برد انجام داده‌اند تا مساله برای دانش آموز کاملا تفهیم شود.

وی با اشاره به اینکه مدرسه فرزندش یکی از مدارس دارای رتبه خوب در تهران است، توضیح داد: با این وجود درس ریاضی که دارای مسایلی مفهومی است نه تنها به صورت ویدئویی آموزش داده نشده بلکه اکنون مدرسه اعلام کرده که امتحان این درس به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

مادر دانش آموز پایه هشتم درباره برگزاری امتحان دروس ریاضی و علوم به صورت حضوری اضافه کرد که خانواده های دیگر نیز از این موضوع گلایه دارند. هر چند این روزها خانواده ها و دانش آموزان، شرایط دشواری را در حال سپری کردن هستند؛ چرا که چندین امتحان طی چند روز هفته جاری پشت سر هم و حتی در یک روز دو امتحان برگزار شده است.

وی با بیان اینکه امتحانات غیرحضوری اشکالات متعددی دارد، توضیح داد: مثلا گاهی پاسخ درست را به عنوان اشتباه در نظر گرفته و به آن نمره ای نمی دهند یا به عنوان مثال دو پاسخ صحیح در پرسش‌های ۴ گزینه ای وجود دارد.

کنکور در خانه

وی ادامه داد: برای دخترم، ۲۰ سوال تستی با مدت زمان ۳۰ دقیقه می دهند، این کودکان دوره‌های تست زدن را نگذرانده اند، دانش آموز هنگام چنین امتحانی هول می‌شود و به قدری تحت فشار قرار می گیرد که عرق سرد بر پیشانی اش می نشیند و بدنش یخ می‌کند. 

این مادر دانش آموز همچنین گفت: طرح سوالات نیز خالی از اشکال نیست، در این دوران ظاهرا، تهیه سوالات امتحانی دانش آموزان را به موسسات طراح سوال سپرده اند و آنها سوالاتی بسیار پیچیده و کنکوری برای دانش آموزان تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: همسر یکی از همکارانم دبیر فیزیک است، تعریف می کرد که فرزندش امتحان ریاضی داشته و با مادر در حال مرور سوالات بودند. نه تنها دانش آموز قادر به پاسخ دادن به سوالات نبود که حتی مادر او نیز، از پیچیدگی و دشواری سوالات تعجب کرده بود و نمی توانست به سوالات پاسخ دهد. 

مادر دانش آموز پایه هشتم ادامه داد: نکته اینجاست که در این دوران کرونا که آموزش ها عمیق و کامل نبوده، سوالات امتحانی چرا تا این حد پیچیده و سخت به دانش آموز داده می شود، این موضوع با توجه به شرایط کنونی، دانش آموز را از درس سرد و دلزده می کند. 

این مادر در مورد بازگشایی مدارس اظهار داشت: گفته اند که هر دانش آموزی اشکال درسی دارد، به مدرسه اعلام کند تا زمانی نیم ساعته برای وی اختصاص داده شود (به دلیل رعایت فاصله اجتماعی) تا آن دانش‌آموز به تنهایی و بدون حضور سایر همکلاسی‌ها با معلم رفع اشکال کرده و به خانه بازگردد.

وی گفت: والدین باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و با تمام تجهیزات و علاوه بر آن نگرانی از به خطر افتادن سلامتی فرزندان، برای نیم ساعت دانش آموزان را به مدرسه ببرند و بازگردانند و این کار در شرایط کنونی سختی‌هایی دارد علاوه بر آن به نظر نیم ساعت تاثیر چندانی نیز روی درس دانش آموزان ندارد.

فرزندانم می‌توانند کتاب داستان بخوانند

محمدمهدی موذن پدر دانش آموزان دوقلوی مقطع اول ابتدایی نیز می‌گوید: از آنجا که فرزندانم دانش آموز مقطع اول ابتدایی هستند، نحوه آموزش بیشتر متمرکز بر یادگیری حروف الفبا و آشنایی با کلیات درس ریاضی بود؛ بر همین اساس تدریس معلمی که در شبکه آموزش سیما پخش می‌شد و معلم مدرسه در شبکه شاد و فضای مجازی فعالیت می‌کرد، تمام هدف و برنامه ریزی‌ها بر یادگیری کامل حروف الفبا و آموختن آن به دانش آموزان مقطع اول ابتدایی معطوف بود.

وی گفت: در این بازه زمانی به رغم مشکلاتی که از نظر سرعت اینترنت، نحوه تدریس و ارتباط بین دانش آموز و معلم وجود داشت اما سرانجام آموزش‌های حروف الفبا یا همان فارسی و دروس ریاضی و علوم به پایان رسید.  

موذن اظهار داشت: البته با توجه به اینکه بین معلم و دانش آموز ارتباط چهره به چهره وجود نداشت، قطعا آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری کاستی هایی داشت اما همین که فرزندانم توانستند پس از پایان این دوره آموزشی به راحتی کتاب داستان بخوانند، بدان معناست که آموزش ها موثر بوده است.

پدر دانش آموزان دوقلوی مقطع اول ابتدایی اضافه کرد: دانش آموزان اکنون در حال دوره کردن دروس هستند و زمان امتحان آنها هنوز فرانرسیده است. به نظر هفته آینده امتحان پایانی برگزار می شود.

ترجیح دادیم به مدرسه نروند

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش، حضور دانش‌آموزان را پس از بازگشایی مدارس اختیاری اعلام کرده بود و از طرفی فرزندانم آموزش‌های لازم را در این مدت دیده بودند، با توجه به شرایط بیماری کرونا ترجیح دادیم در مدرسه حاضر نشوند.

این ولی دانش آموز یادآور شد: سایر اولیا نیز همچون ما عمل کردند و کلاس درس حضوری دخترم در ابتدای همین هفته تشکیل نشد. البته این نکته لازم به ذکر است که بسیاری از اولیا از بازگشایی مدارس استقبال نکردند و ترجیح دادند به همان شکل قبل، آموزش فرزندانشان را ادامه دهند.

موذن با بیان اینکه مادر کودکان، در این مدت برای آموزش آنها به صورت شبانه روزی تلاش کرده است، گفت: در حقیقت روز معلم باید از همه مادرانی تقدیر کرد که در دوران همه‌گیری کرونا، در خانه نقش اساسی برای پیش بردن آموزش دانش آموزان ایفا کردند.

وی توضیح داد: معلم فرزندانم برای درس ریاضی، برگه سوالات را از طریق پیام رسان‌های فضای مجازی برای ما ارسال کردند و کودکان در یک بازه زمانی این سوالات را پاسخ دادند. قرار است امتحان نهایی در روزهای آینده اخذ شود که هنوز نحوه برگزاری امتحان مشخص نشده اما به احتمال بسیار مجازی خواهد بود.

معلم فرزندم آموزش آنلاین را پیش از کرونا آغاز کرده بود

کریم جبارپور یکی دیگر از اولیای دانش آموزان گفت: اکنون چند روز است که مدارس بازگشایی شده است اما با توجه به اینکه حضور دانش آموز در مدرسه اختیاری است، با هماهنگی معلم، فرزندم، در مدرسه حاضر نشد.

وی اظهار داشت: از سویی امتحانات پایان سال هم از طریق شبکه شاد انجام شد و با توجه به این شرایط نیاز به حضور در مدرسه برای دانش آموزان از جمله فرزند من نبود.

معلمی که پیش از کرونا آموزش آنلاین را آغاز کرد

وی این توضیح را نیز داد: معلم پسرم بسیار کوشا و پرتلاش بود و حتی پیش از کرونا، در تعطیلاتی که به دلیل آلودگی هوا، برف و باران و غیره پیش آمد، از فضای مجازی برای ادامه آموزش دانش آموزان استفاده می کرد تا از آموزش عقب نیافتند.

جبارپور با بیان اینکه معلم فرزندش بلافاصله با تعطیلات کرونا و حتی پیش از آنکه آموزش و پرورش برنامه شاد را اجرایی کند، از طریق فضای مجازی تدریس را آغاز کرد، گفت: او کارهای درسی را به صورت مرتب به والدین به ویژه مادران اعلام می کرد و آنها موارد درسی را انجام داده و نتیجه را از طریق فضای مجازی در اختیار معلم قرار می دادند.

به گفته وی، حتی در مواردی که نیاز به مشاوره والدین بود، این کار از طریق معلم انجام می‌شد تا از موازی کاری‌ها جلوگیری شود و روش های تدریسی که در مدرسه در چند ماه پیش از کرونا وجود داشت، ادامه یابد تا دانش آموزان با مشکل خاصی مواجه نشوند.

به گفته وی، امتحانات برگزار شده، اما آموزش همچنان ادامه دارد و تکالیف تمرینی، حل مشکل و مشاوره های مورد نیاز کودکان همچنان برقرار است.

شاد، سامانه موثر آموزش کودکان

جبارپور راه اندازی سامانه شاد را کاری بسیار موثر دانست و افزود: این شبکه استفاده بهینه از فضای مجازی برای آموزش کودکان بود و در این شرایط که دانش آموزان امکان حضور در مدارس را نداشتند، ابزار بسیار مناسبی بود. البته هر چند آموزش و پرورش سعی کرد برنامه جامع و کاملی در اختیار دانش آموزان و اولیا آنها قرار دهند، این شبکه اشکالاتی داشت همچون این مورد که مدارس اعلام کرده بودند اگر این شبکه از روی تلفن همراه حذف شود، نصب مجدد آن به راحتی امکان پذیر نیست.

پدر دانش آموز پایه اول ابتدایی با اشاره به اینکه، ضعیف بودن اینترنت آموزش آنلاین کودکان را دچار خلل می کرد، اضافه کرد: یک مشکل دیگر این بود که تلفن های همراه چه معلم و چه خانواده ها با این اطلاعات پُرمی شد و دردسرساز بود و هزینه اضافی بر دوش خانواده ها گذاشته بود و باید اینترنت تهیه می کردند.

به عنوان مثال همسرم اینترنت نداشت و نیازی برای استفاده از اینترنت نمی دید اما پس از شروع آموزش آنلاین در دوران کرونا مجبور به خرید بسته های اینترنتی بود. همچنین حافظه تلفن های همراه پرمی شد و حذف آن یک دردسر بود و وجود این اطلاعات نیز دردسری دیگر.

جبارپور در پایان به عنوان شاهد جریان آموزش در روزهای کرونایی به نکته ای اشاره کرد و گفت: شاید ما فرهنگ استفاده از آموزش آنلاین را نداریم، این را باید اضافه کنم که تماس های بی مورد و بی وقت خانواده ها مشکلات بسیاری را برای کادر آموزشی به ویژه معلم ایجاد کرده بود که نیاز بود آموزش هایی به خانواده ها داده شود تا از تماس های بی وقت و بی مورد با آنها خودداری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha