۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۱۳
کد خبر: 83792859
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون دانشگاه رازی: دنبال برداشتن دیوار بین دانشگاه و جامعه هستیم

کرمانشاه - ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه بااشاره به اهمیت ارتباط دانشگاه با جامعه از فاصله موجود بین دانشگاه و جامعه انتقاد کرد و گفت: ما در دانشگاه رازی با تمرکز روی مساله‌شناسی جامعه و تلاش برای حل آن‌ها به دنبال برداشتن دیوار بین دانشگاه و جامعه هستیم.

دکتر «طهماسب علی‌پوریانی» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هرچند دانشگاه وظیفه دارد تاآگاهی مردم را نسبت به خودشان، افراد جامعه، سرنوشت یکدیگر و کل طبیعت و هستی افزایش دهد، اما متاسفانه می‌بینیم که طی سال‌های گذشته فعالیت دانشگاه بیشتر تنها در درون خودش و نه در جامعه بوده است.

وی تولید درون‌زا و تولید انبوه را از شاخصه‌های یک دانشگاه برتر دانست و گفت: دانشگاهی که در این مسیر حرکت کند می‌تواند تولیداتش را در اختیار جامعه قرار دهد و نقش خود را در جامعه ایفا کند.

او با بیان اینکه جایگاه و نقش دانشگاه در جامعه مورد غفلت قرار گرفته، اظهار داشت: در حالی که مردم باید انگشت اشاره ناکامی‌های جامعه را متوجه دانشگاه‌ها کنند، اما همه حوزه سیاسی را مسوُول ناکامی‌ها می‌دانند در حالیکه این دانشگاه‌ها هستند که باید فکری برای ناکامی‌های مردم کنند.

او گفت: اگر مردم دانشگاه را به عنوان ولی نعمت فکری و اسباب فکری ببیند، دانشگاه به جایگاه واقعی خود در جامعه خواهد رسید و آن زمان هم مسوُول توفیق و هم مسوُول ناکامی جامعه دانشگاه خواهد بود و نه حوزه سیاسی.

وی در ادامه تصریح کرد: در این راستا، معاونت فرهنگی دانشگاه رازی روی مسوُولیت اجتماعی که دانشگاه دارد تمرکز کرده و تلاش می‌کنیم تا از مقاله محوری و پایان نامه‌هایی که خاک می‌خورد به سمت مساله شناسی و حل مشکلات جامعه پیش برویم و در کنار لزوم توجه به مساله شناسی جامعه در دانشگاه‌ها، به دنبال آن هستیم تا رخوت موجود در فضای دانشگاهی را از بین ببریم و در این راه امیدوار کردن دانشجویان را از مسوُولیت‌های خود می‌دانیم.

وی اضافه کرد: تمرکز بر مشکلات جامعه نوعی آغاز برای حرکت به سمت رفع آنها است که این موضوع اکنون در دانشگاه اتفاق افتاده و ما متوجه این مساله هستیم که باید دیوار بین دانشگاه و جامعه را برداریم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به اهمیت مسوُولیت اجتماعی دانشگاه‌ها در توجه ویژه به مسایل روز و مشکلات و دغدغه‌های مردم، گفت: دانشگاه‌ها باید در این حوزه‌ها با تولید محتوا و نگاه دانش‌بنیان ورود کنند و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی با بررسی این مهم اقدام به راه‌اندازی نشریه «نامه فرهنگ رازی» با آدرس اینترنتی https://farhang.razi.ac.ir به عنوان یک  پایگاه فرهنگی اجتماعی در دانشگاه کرده است.

علی‌پوریانی خواستار توجه رسانه‌ها و کمک به تحقق اهداف دانشگاه رازی در حوزه مسوولیت اجتماعی شد و افزود: دانشگاه باید نقش مرجعیت را برای مردم و جامعه داشته باشد و دیوار بین خود و مردم را بردارد.

وی امیدآفرینی در جامعه را از ماموریت‌های دانشگاه دانست و گفت: برای تحقق اهداف مسوُولیت اجتماعی از توان و ظرفیت اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه رازی استفاده می‌کنیم.

علی پوریانی با اشاره به اقدام ابتکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در راه‌اندازی و تاسیس نشریه فرهنگی اجتماعی نامه فرهنگ رازی گفت: برقراری ارتباط دانشگاه و جامعه و توجه به دغدغه‌ها و مسایل روز مردم استان از اهداف مهم ما در این نشریه است.

او در ادامه با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی چندماهه دانشگاه‌ها گفت: هرچند که در این مدت دانشگاه تعطیل بود، اما زیرمجموعه‌های حوزه فرهنگی دانشگاه اقدامات مهمی را در حوزه خدمت به جامعه انجام دادند که از جمله آن می‌توان به راه اندازی کارگاه‌های تولید اقلام بهداشتی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه اشاره کرد.

وی افزود: همچنین در تلاشیم تا گفت‌ و گوهای فرهنگی اجتماعی را به صورت هفتگی بااستفاده از بستر فضای مجازی و به شکل پرسش و پاسخ با دانشجویان داشته باشیم.

وی اظهارداشت: راه‌اندازی باشگاه دانشجویان رازی و باشگاه فرهنگی ورزشی در دانشگاه از دیگر اقداماتی است که طی این مدت انجام داده‌ایم تا بتوانیم در فضای مجازی و در حوزه‌های مختلفی با دانشجویان در ارتباط باشیم. 
دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال ۱۳۵۱ با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال ۱۳۵۳ به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال ۱۳۵۱ دانشکده علوم با پذیرش ۲۰۰ دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

هم اکنون نزدیک به ۱۳ هزار دانشجو و ۴۶۰ هیات علمی با ۱۴ دانشکده در دانشگاه رازی کرمانشاه فعال هستند.

اخبار مرتبط