نمودار صعودی ابتلا به کرونا در زنجان با بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی

زنجان - ایرنا - طی هفته‌های گذشته آمار ابتلا به کرونا در استان زنجان روند کاهشی به‌خود گرفت به طوریکه با نزدیک شدن این آمار روزانه به کمتر از پنج مورد ابتلا، امیدواری‌ها به کنترل و مهار این بیماری را افزایش داد درحالیکه برخی بی‌توجهی‌ها به توصیه‌های بهداشتی و عادی‌سازی وضعیت در روزهای اخیر دوباره افزایش درگیری با این بیماری را موجب شد و بر نگرانی‌های متولیان حوزه سلامت افزود.

جمعیت متراکم در فروشگاه‌ها، حضور بی‌شمار دوستداران طبیعت در تفرجگاه‌ها، تردد با حداقل فاصله‌ اجتماعی، افرایش سفرهای برون استانی، تاکسی‌هایی که به سوار کردن کمتر از چهار مسافر راضی نمی‌شوند، استفاده نکردن از وسایل بهداشتی پیشگیرانه از جمله عوامل نگرانی افزایش به یکباره بیماری کرونا در استان زنجان است که می‌تواند تبعات و چالش‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که ویروس کرونا که دیرتر از استان‌های دیگر میهمان ناخوانده زنجانی شده بود همگان را بر آن داشته بود که قرنطیه خانگی را در پیش گرفته و با حساسیت هر چه تمام نکات پیشگیرانه ابتلا به بیماری کرونا را رعایت کنند، اما به تدریج و با کاهش شمار مبتلایان و بستری های کرونایی، در بین عموم مردم این ذهنییت بوجود آمد این ویروس ضعیف شده و وقت عزلت نشینی و قرنطینه به سر آمده است.

 در زمان حاضر نیز اغلب شهروندان طوری، بی‌تفاوت و بدون رعایت اصول بهداشتی در شهر تردد می‌کنند که گویی از همان ابتدا، ویروسی در کار نبوده و همین مساله موجب شده اکثریت قریب به اتفاق مردم تصور کنند که واقعا این ویروس از شهرمان رخب بربسته و یا حداقل توانایی خود را در آلوده کردن افراد از دست داده است.

در این میان برخی ها نیز تصور می کنند چون علائمی از بیماری ندارند، می توانند راهی سفر شوند این در حالی ست که بارها متخصصان اعلام کرده اند که ممکن است این افراد ناقل باشند و افزایش ترددها و جابه جایی ها، می تواند وضعیت را از کنترل خارج کند و این یک زنگ خطر جدی برای شیوع و طغیان مجدد کووید ۱۹ است، ویروسی که می تواند جان افراد زیادی به ویژه بیماران زمینه ای را تهدید کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چندی پیش با بیان اینکه امکان ابتلای دوباره بیماران مبتلا شده به کووید۱۹ وجود دارد گفت: از برخی شهروندان گله دارم ، خیلی قضایا را عادی فرض کردید، درست است که ما دستاورد بسیار مطلوبی را در اوج گرفتاری اقتصادی داشتیم، مرگ و میرها ۲ رقمی شد و ورودی به بیمارستان ها به حداقل رسید اما این به معنی تمام شدن کرونا نیست.

سعید نمکی اضافه کرد: جمعیتی از کشور که هنوز به بیماری ناشی از ویروس کرونا مبتلا نشده در خیلی از جاها بالای ۹۰ درصد است و اگر اتفاق جدیدی بیفتد و این گرفتاری باعث خیز جدید بیماری در کشور شود، مهار آن برای ما بسیار نفس‌گیر است.  

هر چه زمان می گذرد بی تفاوتی مردم نیز به کرونا بیش از گذشته مشاهده می شود، لیلا ۳۶ ساله از جمله شهروندان زنجانی که معتقد است، همانند گذشته بیماری در بین خانواده ها حساسیت ندارد، و بیش از همه معیشت و فعالیت های روزمره بر وضعیت کنونی سایه افکنده است.

وی اضافه کرد: نشان دادن همین وضعیت عادی از بیماری می تواند خطرناک باشد، چرا که برخی ها بر این باورند با فرا رسیدن تابستان ابتلا به این بیماری کاهش می یابد اما وضعیت هفته های گذشته نشان داده که این ویروس می تواند در هر موقعیت زمانی و جغرافیایی و آب و هوایی تعدادی از افراد را گرفتار کند.

رضا ۴۲ ساله نیز در این ارتباط  اظهار داشت: بیماری کرونا تمام نشده و بر این اساس باید همچنان نکات پیشگیرانه کرونایی را جدی بگیریم، موضوعی که از سوی تعدای از شهروندان رعایت نمی شود و بروز همین مساله می تواند نگرانی ها را به مراتب افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی مستمر رسانه ها به ویژه انتشار مطالب این نوع بیماری با منابع دقیق و موثق در شبکه های اجتماعی می تواند راهگشا باشد و این مهم باید جدی گرفته شود.

شهروندان زنجانی نسبت به شیوع ویروس کرونا بی‌تفاوت شده‌اند 

این روزها رفتار اجتماعی شهروندان زنجانی نیز به گونه‌ای است که حتی فرماندار شهرستان زنجان، از بی‌توجهی شهروندان این شهر به کرونا انتقاد کرده و تبعات ناشی از این امر را گوشزد می‌کند.  

رضا عسگری در این ارتباط افزود: به رغم اقدامات انجام گرفته برای کاهش بیماری کرونا از سوی متولیان حوزه بهداشتی در این استان از قبیل رعایت پروتکل های بهداشتی برای عموم به ویژه اصناف، طی روزهای گذشته شمار مبتلایان روند افزایشی را به خود گرفته است.

وی اضافه کرد: همین رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی به ویژه از سوی اصناف در سطح شهر زنجان نگرانی هایی را در مورد افزایش شمار بیماران کرونایی ایجاد کرده و این در حالی است که فعالیت  آنها منوط به رعایت مسائل بهداشتی اعلام شده است.

این مسؤول ادامه داد: پیش از این رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی اصناف و همچنین حساسیت مردم نمود بیشتری داشت، اما متاسفانه اکنون این وضعیت کمرنگ‌تر شده به‌طوریکه گویی تصور می‌شود که بیماری ۱۰۰ درصد کنترل شده و نیازی به بکارگیر موارد یاد شده نیست.

وی اظهار داشت: واقعیت امر این است که کاهش آمار بیماری ناشی از اجرای برنامه های مختلفی از قبیل طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و موارد دیگر بود و در این میان بی‌تفاوتی کنونی مردم و رفتار فعلی  آنان به طور حتم در هفته‌های آینده خود را نشان خواهد داد و ادامه‌دار شدن این روند، بی‌تردید هم خود و خانواده‌های‌شان و هم سایر افراد جامعه را تهدید خواهد کرد.

فرماندار زنجان ادامه داد: در زمانی که همراهی و حساسیت مردم در ارتباط با کرونا وجود داشت کاهش بیماری را شاهد بودیم و بر عکس بی تفاوتی خانواده ها و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی در روزهای آتی نتیجه خود را نشان خواهد داد که نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی صنوف موجب متوقف شدن فعالیت آنها می‌شود

فرماندار زنجان ادامه داد: در راستای کاهش و کنترل بیماری کرونا به دستگاه‌های متولی هر حوزه در بحث آزادسازی فعالیت‌های صنوف و دریافت تسهیلات نیز تاکید شده است که در کنار این مهم باید  پروتکل‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نیز به دقت لحاظ کنند که در همین راستا نظارت‌های جدی نیز اعمال می شود.

رضا عسگری تاکید کرد: صنوف این شهر نیز همزمان با سطح کشور فعالیت های خود را به تدریج آغاز کردند که با توجه به وضعیت فعلی بیماری، رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعلام شده از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده، این در حالی است که گزارش‌های رسیده بیانگر آن است که برخی صنوف این مهم را نادیده گرفته اند که در این راستا اجازه ادامه فعالیت به آنها داده نخواهد شد.

وی افزود: در ایام شب های قدر ماه مبارک رمضان نیز که تعدادی از مساجد به دلیل  داشتن شرایط برگزاری این مراسم از انجام چنین کاری منصرف شدند که در این راستا اصناف نیز موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی بوده و در صورت کوتاهی از سوی متولیان مربوطه برخورد خواهد شد، چرا که با سلامت مردم تعارف نداریم.

عسگری اضافه کرد: با توجه به حساسیت این بیماری و با تصمیم گیری ستاد ملی کرونا برخی فعالیت های واجب دینی در کشورمان تعطیل شد و انتظار از صنوف نیز بر این است که سلامت مردم را در اولویت قرار داده و در چارچوب های تعیین شده عمل کنند.

این مسؤول با اشاره به اینکه بدون همراهی مردم برای مهار این بیماری کاری از پیش نخواهیم برد، ادامه داد: بررسی ها و غربالگری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان طی روزهای گذشته نشان می دهد که افرادی که تست آزمایشگاهی آنان مثبت بوده هیچ علامتی نداشتند و همین مساله نگرانی هایی را در ارتباط با ابتلای دیگر اعضای خانواده و اطرافیان آنان را فراهم کرده است.

وی اظهار داشت: بر این اساس به شهروندان زنجانی توصیه می شود که در تعاملات و ترددهای روزمره خود حتما وسایل و تجهیزات پیشگیرانه کرونایی را به همراه داشته باشند تا از انتشار بیماری از سوی افراد بدون علامت جلوگیری شود.

فرماندار زنجان ادامه داد: عموم مردم همانند گذشته برای انجام کارهای روزانه در سطح شهر به ویژه به مراکز پرتجمع مراجعه نکنند و مراقبت های لازم را بیش از گذشته مدنظر قرار دهند.

این مسؤول با اشاره به اینکه افزایش مسافرت های شهروندان و تجمع در مراکز خرید در سطح شهر، بازگشت دوباره کرونا به شهر زنجان را شاهد خواهیم بود، ادامه داد: رفتارهای هوشمندانه شهروندان در کنترل و حتی مهار بیماری نقش اساسی دارد.

وی اضافه کرد: آمار از روند افزایش بیماری کرونا در شهر زنجان حکایت دارد و در صورتیکه شهروندان به عادی سازی رفتار خود ادامه دهند و بی توجه به توصیه های بهداشتی باشند وضعیت نگران کننده ای را در هفته های آینده شاهد خواهیم بود.

عسگری خاطرنشان کرد: بر این مبنا درخواست می شود، با توجه به آزادسازی فعالیت های اجتماعی، فرهنگی، صنفی و حتی ورزشی، رعایت دستورالعمل های بهداشتی مورد توجه قرار گیرد که ادامه فعالیت ها هم بر همین مولفه استوار است و از عموم مردم نیز انتظار می رود موارد یاد شده را به خاطر بسپارند و به آن عمل کنند.

فرماندار زنجان گفت: بر این مبنا عموم به هشدارهای بهداشتی توجه کرده و در این مدت با فاصله گذاری اجتماعی در سطح جامعه رفت و آمدهای غیرضروری را محدود و شرایطی را فراهم کنند که به کادر درمانی که تحت فشار هستند نیز کمک کنند تا از مقطع کنونی عبور کرده و با کمک هم در ریشه کنی و مبارزه با این بیماری اثری گذاری بیشتری داشته باشیم.

پیشگیری از کرونا رد گرو رعایت فاصله اجتماعی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در زمینه اقدامات و فعالیتهای انجام شده در پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: ویروس کرونا همچنان ناشناخته بوده و رفتار آن عوض نشده است و بر اساس آخرین مطالعات انجام شده، شواهدی از ضعیف شدن ویروس کرونا وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس و شیوع آن، رعایت فاصله اجتماعی است.

دکتر پرویز قزلباش افزود: بر اساس اقدامات انجام شده، روند آزمایش‌های بیماران مثبت کرونایی در استان زنجان کاهش پیدا کرده است و طی هفته های گذشته تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان تک‌رقمی شده و میزان بیماران بستری در بیمارستان‌ها نیز در این مدت یا ثابت بوده و یا به سمت نزولی پیش می رفت.

وی اضافه کرد: بر این مبنا تا جاییکه امکان پذیر است سفر انجام نگیرد چرا که ویروس در تمام جوامع و نقاط کشور وجود دارد و ورود به اجتماع بزرگتر و مراکز اقامتی، به طور طبیعی باعث آلودگی بیشتر می شود.

این مسؤول ادامه داد:  رونا بیماری است که دنیا درگیر آن شده و لحظه به لحظه در اجتماعات و جوامع  مختلف حضور دارد و در کل کشور روند بیماری در بخش بستری به صورت تدریجی کاهش یافته است، برخی استانها هرچند وضعیت سفید داشتند ولی تغییر وضعیت دادند و روند افزایشی پیدا کرده اند در کل کشور از جمله استان زنجان نیز روند تدریجی و کاهشی داشت که این نشان دهنده عمل خوب سیستم مدیریتی و بهداشت و درمانی استان است.

قزلباش افزود: در زمان حاضر غربالگری بالینی در این استان انجام می گیرد که بسیار موفق بوده و در کل کشور نیز  اجرا می شود که در این طرح قبل از بستری مبتلایان بیماریابی و تست گرفته می‌شود.

وی اظهار داشت: اگر نتیجه آزمایش بیماری مثبت بود افراد جداسازی می شوند،  این طرح با جدیت همچنان ادامه دارد، به این معنی که بیماریابی بیشتر می شود و بیماران دچار علایم بالینی شناسایی می شوند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدما ت بهداشتی و درمانی استان زنجان، تاکنون در استان بیش از ۱۲ هزار آزمایش بالینی انجام شده که  یش از ۲ هزار نفر مثبت و از این تعداد ۵۰ درصد بدون علامت بودند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: باید مواظب بود به این دلیل که این ویروس همچنان در جامعه می چرخد و این زنگ خطری است، چراکه این ویروس نه درمان دارد و نه واکسنی برای آن پیدا شده و همیشه خطر افراد را تهدید می کند و حضور نیافتن در اجتماع و در خانه ماندن بهترین  راه مقابله است.  

 از حضور در مراکز تجمعی خودداری کنید

مسؤولان بهداشتی نیز معتقدند تا زمانیکه خود مردم اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، نمی‌توان به موفقیت در زمینه قطع زنجیره کرونا رسید که در همین راستا معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه شهروندان باید اصل فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، گفت: رعایت نکردن فاصله اجتماعی از سوی عموم موارد مثبت و بستری‌های کرونا را در استان طی ۲ هفته آینده افزایش خواهد داد که این مهم، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

دکتر محمدرضا صائینی با اشاره به روند تدریجی افزایشی شمار مبتلایان به کرونا در استان طی روزهای اخیر افزود: رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در بین عموم و بی‌توجهی به این مولفه مهم و از طرفی نبود تصویر دقیقی از چگونگی فعالیت این نوع ویروس در جهان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی اظهار داشت: بنابراین از عموم مردم درخواست می شود که همچنان به پروتکل های بهداشتی توجه کنند، خسته نشوند و این مهم را بیش از گذشته جدی بگیرند.

صائینی افزود: بهترین روشی که از سوی سازمان جهانی بهداشت(who) در تمامی کشورها توصیه شده و خردمندان پزشکی نیز بر آن معتقدند توجه به قرنطینه خانگی و از همه مهمتر رعایت فاصله گذاری اجتماعی است به این معنی که باید از حضور در مراکز، تجمعات، بازار و پاساژها اجتناب کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: ۸۰ درصد افراد مبتلا علائم بسیاری جزئی دارند و درصد پایینی به بیمارستان مراجعه می‌کنند و همه تلاش در راستای جلوگیری از ابتلا به این بیمار بوده و این امر مانند فنری است که اگر باز شود فراگیر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به این ویروس آلوده شده ولی علائم آنها ظاهر نشده احتمال اینکه بیماری را به دیگران منتقل کنند وجود دارد و به همین دلیل مردم باید از حضور در مراکز تجمعی خودداری کنند.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده چهارم خرداد ۹ نفر به آمار مبتلایان به کرونا ویروس در استان زنجان افزوده شده است که در مجموع تاکنون تست کرونای یک‌هزارو ۱۳۰ نفر در استان بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی مثبت اعلام شده است.

از مجموع بیماران مبتلا به این ویروس در استان تا به امروز ۹۲۴ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند. که از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۲۶ نفر در استان جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که آمار مبتلایان استان تا چند روز پیش در عدد ۳ ثابت بود اما بار دیگر این آمارها روند صعودی به خود گرفته است.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور گفت: تاکنون ۱۳۷ هزارو ۷۲۴ نفر به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۳۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۷ هزار و ۴۵۱ رسید.

کیانوش جهانپور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر پنجم خرداد بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲ هزارو ۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۳۳۸ مورد بستری و هزار و ۶۸۵ مورد (معادل ۸۳ درصد) از موارد سرپایی و افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۳۷ هزار و ۷۲۴ نفر رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha