ترفندهای جذب جوانان به سمت دخانیات چیست؟

۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۶:۱۷
کد خبر: 83802041
ترفندهای جذب جوانان به سمت دخانیات چیست؟

تهران-ایرنا- رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: استفاده از طعم‌دهنده‌های جذاب و اسانس‌های خاص در تنباکو و محصولات نیکوتین عاملی برای ترغیب جوانان به مصرف است که باعث می‌شود افراد خطرات مربوط به سلامت را دست کم بگیرند.

به گزارش عصر چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، غلامرضا حیدری به ترفندهای صنایع دخانی برای جذب مشتری اشاره کرد و اظهار داشت: روز جهانی بدون دخانیات سال ۹۹ با شعار  "محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند های صنایع دخانی  و پیشگیری  از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنها" آغاز به کار کرد.

وی با بیان این که شعار هفته ملی بدون دخانیات  نیز در کشور ما "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا"  انتخاب شده است، افزود: آگاه سازی افکار عمومی درباره  مضرات استعمال دخانیات وافزایش آگاهی عمومی، به ویژه جوانان، در مورد تاثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم از مهم ترین اهداف اختصاص روز یا هفته ای با نام عاری از دخانیات است.

رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که افزایش آگاهی عمومی در مورد تاثیرات مخرب ترفند ها و روش های اغوا کننده و فریبنده صنایع دخانی اهمیت ویژه ای دارد، تاکید کرد: باید خانواده ها و جوانان و خصوصا بانوان با روش های اغوا کننده و  فریبکاری های صنایع دخانی که با هدف جذب آنان برنامه ریزی و اجرا می شود آشنا شوند.

 حیدری خاطرنشان کرد: باید دانش و آگاهی جوانان در مورد اهداف و روش های صنایع دخانی در مورد محصولات دخانی جدید و نیکوتین ارتقا یابد.

استفاده از اسانس‌های خاص در تنباکوها برای جذب جوانان به سمت دخانیات

وی افزود:قدرتمند کردن افرادی که می توانند برای محافظت و دفاع از جوانان در برابر ترفند های صنایع دخانی در خانه، اجتماع و مدرسه  شبکه های اجتماعی تاثیر گذار باشند نیز از ضروریات است.

عضو هیات علمی دانشگاه توضیح داد: استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص  در تنباکو و محصولات نیکوتین مانند انواع طعم های گیلاس، آدامس بادکنکی و آب نبات عاملی برای ترغیب جوانان به مصرف است که باعث می شود افراد خطرات مربوط به سلامتی را دست کم بگیرند و شروع به مصرف این محصولات کنند.

حیدری افزود: طرح های براق و محصولات جذاب که حمل آنها نیز بسیار آسان بوده از دیگر ترفندهای  فریبکارانه محصولات دخانی است.

وی همچنین از تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان "کم خطر و کم آسیب" یا "پاک تر"  به جای سیگارهای معمولی توسط شرکت های تولید کننده محصولات خانی خبر داد و افزود: حمایت های مالی و معنوی صنایع دخانی با برگزاری مسابقات، حمایت افراد مشهور از برندهای خاص برای تبلیغ محصولات دخانی و نیکوتینی و بازاریابی در نقاط فروش در فروشگاه های بزرگ که معمولا محصولات دخانی را در نزدیکی  محصولاتی مانند شیرینی جات، تنقلات یا نوشابه که برای کودکان و نوجوانان جذاب هستند قرار می دهند از دیگر تذفندهای این صنعت است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: در نظر گرفتن حق بیمه برای فروشندگان و اطمینان از اینکه محصولاتشان را در معرض نمایش و دید کودکان و جوانان قرار می دهند از دیگر مواردی است که باید از سوی متولیان مورد توجه قرار بگیرد.

حیدری اقداماتی نظیر فروش سیگارهای نخی و سایر محصولات دخانی و نیکوتین در نزدیکی مدارس، که دسترسی کودکان به دخانیات و نیکوتین را برای دانش آموزان ارزان و آسان می کند را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: هر گونه بازاریابی غیرمستقیم محصولات دخانی از طریق  فیلم ها، نمایش های تلویزیونی و نمایش های خانگی و پخش آنلاین که موجب گسترش مصرف شود، اثرات مخرب دارد که بر نسل آینده جبران نشدنی است.

راهکارهای بازدارنده استعمال دخانیات

 وی در ادامه ضرورت اجرای برخی قوانین همانند اجرای مقررات محدود کننده دسترسی و بازاریابی برای کودکان به ویژه مقررات منع فروش و تبلیغات محصولات دخانی در نزدیکی مدارس را مورد تاکید قرار داد.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشوربا هدف کاهش و کنترل مواد دخانی، خاطرنشان کرد: نیاز است هماهنگی های لازم در راستای جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی در خصوص آموزش و بستر سازی مناسب برای جلوگیری از عرضه مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و شناسایی خواربار فروش ها، سوپر مارکت ها و سایر اماکن فاقد عاملیت فروش که اقدام به فروش و توزیع مواد دخانی می کنند، انجام شود و در صورت ادامه صدور اخطار کتبی و تکرار تخلف ارسال پرونده آنها به دادسرا امکان پذیر باشد.

حیدری ادامه داد: انجام تبلیغات محیطی و نمایش پیام ها و هشدارهای بهداشتی در مکان های پر تردد شهر، برگزاری مسابقات ورزشی، فرهنگی و آموزشی با موضوعات کنترل دخانیات به ویژه قلیان به صورت غیر حضوری، تشکیل تیم های بازرسی مشترک با ارگان های ذیربط برای بازرسی اماکن عمومی و مراکز عرضه قلیان و مواد دخانی و اعمال قانون پیرو بخشنامه دادستان کل کشور به دادسراهای سراسر کشور مبنی بر حمایت از ضابطین و بازرسان بهداشتی در اجرای ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن و مراکز عمومی  از دیگر اقدامات دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با هدف کنترل مصرف دخانیات در کشوراست.

 وی توضیح داد: آموزش عمومی درباره مضرات مصرف دخانیات و مواجهه با دود دست دوم و اهمیت ترک دخانیات به صورت غیر حضوری، آموزش کارگران در کارگاه ها، کارخانجات مختلف و مراکز کارگری و اتحادیه های مربوطه به صورت غیر حضوری و با استفاده از رسانه های تولیدی، بهره گیری از رهنمودهای روحانیون و ائمه جمعه و جماعت و فتاوای آیات عظام به منظور آگاه کردن اقشار مختلف جامعه، برگزاری میزگردهای علمی به مناسبت روزهای هفته با رعایت موازین بهداشتی، اقدامات و فعالیت های تبلیغاتی از قبیل تهیه پوستر، ساخت تبلیغات حول محور شعار امسال و در نهایت هماهنگی برای پیگیری ثبت وضعیت ارایه خدمات ترک دخانیات در مراکز جامع سلامت به منظور کمک به مصرف کنند گان مواد دخانی برای ترک مصرف دخانیات از دیگر اقدامات موثر دانشگاههای علوم پزشکی است.

هفته ملی بدون دخانیات از ششم تا ۱۲ خرداد ماه با عناوین مصرف دخانیات عامل تشدید کننده بیماری کرونا ویروس، ترک دخانیات یک ضرورت برای پیشگیری از بیماری کرونا ویروس، محصولات نوپدید دخانی؛ گمراه کننده و اعتیاد آور، صنعت دخانیات، تهدیدی برای سلامت همگانی، اماکن عمومی عاری از دخانیات حقی برای همه، نوجوانان و جوانان، در تیر رس صنایع دخانی و افزایش مالیات بر محصولات دخانی، راهکار جهانی کاهش مصرف نام گذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha