۱۵ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۴۷
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 83805467
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست ۱۲۵ میلیارد ریال برای نوغانداری خراسان شمالی

بجنورد-ایرنا- مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۱۲۵ میلیارد ریال برای ساخت انبار و خرید دستگاه ابریشم‌کشی، درخواست شده که امید می‌رود اختصاص یابد.

علیرضا صادق روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تامین این اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی پیشنهاد شده است. 

وی تصریح کرد: تامین ۴۰ دستگاه ابریشم کشی و ساخت ۵۰۰ تلنبار برای توسعه نوغانداری در دست پیگیری است که برای تحقق این درخواست، ۱۲۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است. 

وی گفت: برای حمایت از نوغانداران، سال گذشته ۱۱۸ هزار اصله نهال توت برای توسعه توتستان ها توزیع شده و با این اقدام توتستان ها به میزان قابل توجهی توسعه یافته است. 

صادق با اشاره به اینکه از محل منابع سفر رهبر انقلاب به استان، ۱۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای توسعه صنعت نوغانداری اختصاص یافته، اظهار داشت: نیمی از این اعتبار به معاونت بهبود تولیدات دامی و نیم  دیگر به معاونت بهبود تولیدات گیاهی اختصاص یافت و با این اعتبار ساخت فضای اداری، اتاق تفریخ، سالن های پرورش و سایر فضاها به مساحت ۶۵۳ مترمربع ایجاد شد.

وی برگزاری دوره های آموزشی برای هزار و ۲۰۰ نفر و ساخت ۵۴۶ تلنبار را از اقدامات انجام شده برای توسعه نوغانداری در استان عنوان کرد.

صادق در بخش دیگر سخنان خود درباره خرید پیله تر از نوغانداران گفت: خرید تضمینی پیله تر در دستور کار است اما نرخ اعلام شده برای خرید تضمینی، پایین است از این رو نوغانداران تمایلی به عرضه آن به این روش ندارند.

وی تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی پیله تر به ازای هر کیلوگرم، ۳۳۰ هزار ریال است، این در حالی است که قیمت این محصول در بازار بسیار بیشتر از این رقم است. 

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه تلاش داریم تا پیله تر نوغانداران استان به صورت توافقی خریداری شود، گفت: نرخ خرید پیله تر به صورت توافقی به ازای هر کیلوگرم، ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار ریال است.

در خراسان شمالی، میانگین تولید پیله تر در هر جعبه ۴۲ کیلوگرم است، این رقم در کشور ۳۵ کیلوگرم است و بر این اساس از استان های برتر در زمینه صنعت نوغانداری است و سال گذشته ۲۰۸ تن پیله تر در این استان تولید شده است. 

در خراسان شمالی بیش از چهار هزار و ۱۰۰ نفر به امر نوغانداری مشغول هستند. بیشتر این تولیدکنندگان استان در شهرستان های رازوجرگلان، مانه و سملقان و بجنورد فعالیت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha