به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شرکت مادر تخصصی تولید، توزیع و انتقال نیروی برق(توانیر)، «هادی مدقق» افزود: افتتاح مرکز پایش صنعت برق در ۱۹ خرداد جاری با رونمایی از سامانه پایش بار و سامانه پایش کنتورهای هوشمند همچنین راه اندازی سامانه پایش شاخص های استراتژیک شرکت های توزیع برق همراه است.
مدیرکل دفتر هوشمند سازی و فن آوریهای نوین توانیر نقشه راه هوشمند سازی شرکت توانیر را مشتمل بر ۳ بازیگر اصلی شامل مشترک هوشمند، شرکت برق هوشمند و حاکمیت هوشمند برشمرد و گفت: نخستین کاربرد مرکز پایش صنعت برق ابزاری برای حاکمیت هوشمند در صنعت برق است که وزارت نیرو و شرکت توانیر در جایگاه حاکمیتی، نقش قانونگذار ونظارت بر اجرا را ایفا میکند.
وی افزود: حدود ۳۵ شاخص برای شرکتهای توزیع در حوزه های خدمات مشترکان، قابلیت اطمینان شبکه، کیفیت برق، کاهش تلفات، مدیریت مصرف و شاخصهای مدیریتی تعریف و احصا شد و شاخصهای مرتبط با شرکتهای برق منطقه ای نیز از سوی معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی تعریف شده است.
مدیرکل دفتر هوشمند سازی و فن آوریهای نوین توانیر با اشاره به اهمیت دسترسی به آخرین وضعیت شبکه های توزیع و انتقال برق برای شرکت توانیر و کشیک امور برق، پایش برخط پارامترهای اصلی شبکه را دومین کاربرد اصلی این مرکز ذکر کرد که اطلاعات مورد نیاز را با جزییات کمتر از آنچه دیسپاچینگ ها در اختیار دارند فراهم می سازد و از این منظر بستر مناسبی برای استفاده ستاد مدیریت بحران در زمان وقوع حوادث فراهم خواهد شد.
مدقق سومین کاربرد مرکز پایش را اطلاع رسانی به مردم و معرفی قابلیت های سیستم برق کشور برای مجموعه های خارج از وزارت نیرو و مهمانان داخلی و خارجی عنوان کرد و با اشاره به قابلیت پایش بار شرکت های برق منطقه ای و شرکت های توزیع که از سال گذشته تا سطح امورها و فیدرهای ۲۰ کیلوولت ایجاد شد، جهارمین وظیفه این مرکز را پایش مصرف برق مشترکان ذکر کرد که برای مشترکان بالای ۳۰ کیلووات که حدود ۵۰ درصد بار شبکه را در اختیار دارند، انجام می شود.
مدیرکل دفتر هوشمند سازی و فن آوریهای نوین توانیر با اشاره به نصب ۵۰۰ هزار کنتور هوشمند برای مشترکان بزرگ، تعداد مشترکان دیماندی بالای ۳۰ کیلووات را حدود ۴۰۰ هزار و مشترکان چاه های کشاورزی را ۱۱۰ هزار مشترک ذکر کرد که به همراه مشترکان دولتی و در قالب تفاهم نامه با برنامه های مدیریت بار همکاری می کنند و و مرکز پایش مصرف، وظیفه تحلیل و پایش بار مصرفی آنها را به خصوص در ایام پیک شبکه برعهده دارد و پایش مصرف برق، کاربرد اصلی مرکز پایش صنعت برق در فصل پیک شبکه محسوب می شود.
مدقق با اشاره به اینکه کارهای اجرایی مربوط به تجهیز و راه اندازی مرکز پایش توانیر در کمتر از یک ماه انجام شده است، گفت: درحال حاضر در این مرکز دسترسی برخط به ۳۹ سیستم خدمات مشترکان، مراکز اتفاقات برق، مراکز داده کنتورهای هوشمند در شرکت های توزیع و سامانه کنتورهای بازار برق در شرکت مدیریت شبکه برق ایران برقرار شده و امکان پایش و ارزیابی روزانه عملکرد شرکت های زیرمجموعه نیز فراهم شده است.
نظر شما