دانشمندان انگلیسی به دنبال آزمایش بالینی واکسن کرونا در برزیل

لندن – ایرنا – دانشمندان دانشگاه آکسفورد انگلیس قصد دارند تا واکسن جدیدی را که برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ کشف کرده‌اند در کشور برزیل که پس از آمریکا دارای بالاترین آمار شیوع این بیماری است آزمایش کنند.

شرکت داروسازی انگلیسی - سوئدی «آسترازنکا» که در طرح ساخت واکسن کرونا با دانشمندان دانشگاه‌ اکسفورد انگلیس مشارکت دارد می‌گوید پیدا کردن مناطقی که بتوان اثربخشی واکسن کرونا را ثابت کرد، دشوارترین چالش برای دست‌یابی به این واکسن است.

«پاسکال سوریوت» رئیس اجرایی شرکت «آسترازنکا» در گفت وگو با نشریه تایمز چاپ لندن مدعی شد: شاید امروز بزرگترین مساله‌ای که با آن روبرو هستیم این است که آمار شیوع کرونا در جهان رو به کاهش است و ما به دنبال مناطقی با آمار بالای ابتلا به کرونا هستیم.

اگر روند کارها خوب پیش‌برود وی انتظار دارد که تا دو ماه دیگر نتیجه تحقیقات واکسن دانشگاه آکسفورد مشخص شود.  

رئیس اجرایی «آسترازنکا» همچنین عنوان کرد که شرکت او کار تولید واکسن یادشده را از هم‌اکنون آغاز کرده تا اگر نتیجه آزمایش‌های بالینی موفقیت آمیز بود، محصول نهایی تا پاییز قابل دسترسی باشد.

سوریوت با این حال به مخاطرات اقتصادی ناشی از این تصمیم اشاره و تصریح کرد: اگر واکسن تولید شده اثربخش نباشد، در آن صورت تمام آنچه تولید کرده‌ایم هدر خواهد رفت.

محققان انگلیسی از زمان شیوع کرونا، اقدامات مقدماتی برای ساخت واکسن این ویروس را آغاز کرده‌اند.  

دانشمندان دانشگاه آکسفورد ادعا کرده‌اند که در حال ساخت واکسنی هستند که تا پاییز امسال آماده خواهد شد. آنها با توجه به تجربیات گذشته ۸۰ درصد اطمینان دارند که این واکسن اثر بخش خواهد بود.

آزمایش‌های بالینی این واکسن که به لاتین ChAdOx۱ nCoV-۱۹ نام‌گذاری، از اردیبهشت گذشته آغاز شده و دانشمندان به دنبال داوطلبان بیشتری هستند که میزان اثر بخشی این دارو را اندازه گیری کنند.

ائتلاف جهانی واکسن موسوم به «گَوی» دیروز در سومین نشست خود که به طور مجازی به میزبانی لندن برگزار شد، ۸.۸ میلیارد دلار کمک مالی از کشورها، سازمان‌های خصوصی و دولتی برای مقابله با ویروس کرونا (کووید-۱۹) و ایمن‌سازی کودکان جمع آوری کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با ایراد سخنانی در این نشست از واکسن به عنوان مهمترین کشف در زمینه بهداشت عمومی نام برد و افزود؛ در زمانی هستیم که هنوز واکسنی برای کووید ۱۹ کشف نشده است. 

وی تاکید کرد که واکسن کرونا به تنهایی کافی نبوده و برای رسیدن به ایمنی نیاز به همبستگی جهانی داریم تا همه در همه جای دنیا دسترسی یکسان به واکسن داشته باشند. 

گوترش  خاطر نشان کرد که این واکسن باید به عنوان یک «کالای عمومی جهانی» در دسترس همه باشد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha