پیگیری حل مشکلات راه‌های فارس در سفر استاندار به پایتخت

شیراز-ایرنا- استاندار فارس در دیدار اخیر خود با وزیر راه و شهرسازی، خواستار حل مشکلات این حوزه در مرکز استان و سایر شهرستان‌های فارس شد.

پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری فارس، سه‌شنبه اعلام کرد، عنایت‌الله رحیمی در دیدار با محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در تهران، با اشاره به پروژه بزرگ آزاد راه شیراز - اصفهان، مسائل و مشکلات موجود در اجرای تقاطع انتهایی این پروژه و چگونگی اتصال آن به بزرگراه شیراز - سپیدان و محور بزرگراهی حسینی‌الهاشمی را مطرح کرد.
استاندار فارس افزود: با تغییرات انجام شده برای اجرا این تقاطع، اعتبارات لازم برای تملک اراضی مورد نیاز وجود ندارد.
وی، از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد با توجه به ضرورت جلوگیری از توقف عملیات اجرایی این طرح، دستورات لازم را برای تامین این اعتبارات صادر کند.
رحیمی، همچنین با اشاره به اهمیت و نقش طرح راه‌آهن شیراز- بوشهر در توسعه منطقه جنوب کشور و اتصال آن به راه آهن شیراز - اصفهان و سایر خطوط ریلی، انتقال بار از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی به خلیج فارس، انتقال بار از منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی بزرگ شیراز، مراکز صنعتی و پتروشیمی در طول مسیر، خواستار قرار گرفتن این پروژه در اولویت طرح‌های وزارت راه و شهرسازی و رفع موانع اعتباری و اجرایی این طرح شد.
وی، همچنین در این دیدار به موضوع تامین مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز نیز اشاره کرد و ضمن تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه دانشگاه در توسعه جامعه، گفت: نبود امکانات رفاهی مناسب به ویژه موضوع تامین مسکن از جمله عواملی است که روند مهاجرت اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز و خروج سرمایه انسانی از کشور را تشدید کرده و در وضعیت نگران کننده‌ای قرار داده که بی‌تردید تهدیدی برای دانشگاه و توسعه استان فارس محسوب می‌شود.
استاندار فارس، با اشاره به اینکه پیگیری‌های انجام شده برای رفع این مشکل تاکنون با موانعی مواجه شده، از وزیر راه و شهرسازی خواست دستورات لازم را برای واگذاری زمین به دانشگاه شیراز در قالب طرح اقدام ملی مسکن صادر کرده و در رفع این دغدغه، اعضای هیات علمی این دانشگاه، مسوولان استانی را یاری دهند.
رحیمی، همچنین به موضوع تامین زمین طرح اقدام ملی مسکن در استان هم اشاره کرد و با بیان اینکه در طرح تجدید نظر جامع شهر جدید صدرا، ۵۰۰ هکتار از اراضی ضلع غربی این شهر که بخش قابل توجهی از آن دارای مالکیت دولتی است، برای تامین مسکن اقدام ملی به محدوده شهر الحاق شده است، خواستار تسریع در ابلاغ اسنادی شد که در انجام فرآیند اجرایی و آماده سازی اراضی ۵۰۰ هکتاری طرح مسکن اقدام ملی موثر است.
استاندار فارس اضافه کرد: برای تامین مسکن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه و پیرو ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در برنامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن که براساس نیازسنجی طرح جامع مسکن و  ظرفیت اراضی دولتی اداره کل راه و شهرسازی فارس تهیه شده، تعداد ۵۱ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی به عنوان سهم استان فارس تعیین شده  که از این میزان ۲۳ هزار و ۴۰۰ واحد باید توسط اداره کل راه و شهرسازی فارس و ۲۸ هزار واحد نیز توسط شرکت عمران شهر جدید صدرا تامین شود.
او گفت: اداره کل راه و شهرسازی فارس تاکنون افزون بر ۴۲۸ هکتار از اراضی واقع در ۳۱ شهر استان را با هدف تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در کارگروه امور زیر بنایی و یا کمیسیون ماده پنج مطرح و تعیین تکلیف کرده است.
رحیمی ادامه داد: با وجود اقدامات انجام شده در شهرهای شیراز، جهرم، فسا، مرودشت، استهبان، سروستان، نورآباد ممسنی و زرقان، امکان تامین زمین به میزان تعداد واحد مصوب برنامه ابلاغی امکان‌پذیر نیست و از این رو پیشنهاد می‌شود، مجوز تامین زمین به شکل توافق با مالکینی که اراضی مستعد دارند، صورت گیرد.
استاندار فارس، با اشاره به طرح تفصیلی اجرایی محدوده توسعه و احیای مجموعه شاهچراغ (ع) و بافت پیرامونی آن موسوم به طرح ۵۷ هکتاری نیز گفت: با وجود گذشت افزون بر ۲ سال از زمان عقد قرارداد، مشاور طرح تاکنون نسبت به ارائه نقشه‌ها و اسناد تکمیلی اقدامی نکرده و بنابراین با توجه به اهمیت صیانت از میراث تاریخی و فرهنگی و لزوم حفاظت از بافت‌های دارای ارزش و همچنین رعایت حقوق ساکنان این بافت‌ها و ایجاد امکان ساخت و سازهای جدید با حفظ بافت تاریخی، دستور وزیر راه و شهرسازی برای تسریع در تهیه و تصویب طرح مذکور کارگشا خواهد بود.
در پی این درخواست استاندار فارس، وزیر راه و شهرسازی نیز در این دیدار دستور ویژه تسریع در تهیه این طرح را صادر کرد.
تامین اعتبار برای خرید املاک واقع در طرح بهسازی و نوسازی اطراف آرامگاه حافظ و سعدی، واگذاری اراضی مورد نیاز این طرح‌ها و همچنین تامین اعتبار پروژه‌های بزرگ حوزه راه و شهرسازی استان از دیگر موضوع‌‍هایی بود که استاندار فارس در دیدار با وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد و وزیر راه و شهرسازی هم قول مساعد داد و و همچنین دستور تسریع در تحقق خواسته‌های حوزه راه و شهرسازی استان فارس را صادر کرد.
همچنین در این دیدار استاندار فارس از وزیر راه و شهرسازی برای سفر به این استان و بازدید و بهره‌برداری از طرح‌های آماده افتتاح دعوت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha