آزادراه جدید قم باید رونق را به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان برگرداند

قم-ایرنا- نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزیت آزادراه قم-سلفچگان-راهجرد- اراک به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، گفت: این آزادراه باید رونق و جهش تولید را در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان شتاب دهد.

احمد امیرآبادی فراهانی عصر چهارشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه سردار سلیمانی در محور قم-سلفچگان-راهجرد- اراک با حضور وزیر  راه و شهرسازی، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح باید نقش اقتصادی و تجاری منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با تحول ویژه تری همراه شود.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در ۵۰ کیلومتری قم در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ هکتار در سال ۱۳۷۶ به تصویب هیات وزیران رسید.

این منطقه به‌عنوان مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور، واقع در مسیر جاده ابریشم، راه‌آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی شمال - جنوب و شرق - غرب ایران بوده و جهت برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به‌منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان منطقه و کشور ایفا نماید.

هم‌اکنون ۱۲۲ واحد تولیدی و تجاری در این منطقه فعالیت می‌کند که این رقم نمایان گر فعالیت ۸۷ درصد واحدهای دارای پروانه بهره‌برداری منطقه است.

از میان این ۱۲۲ واحد ۱۰۰ واحد درزمینهٔ فعالیت‌های تولیدی و ۲۲ واحد نیز درزمینهٔ فعالیت‌های تجاری و خدماتی مشغول کار است.

بخش سلفچگان یکی از بخش‌های پنج‌گانه استان قم است که در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد.

وی همچنین تصریح کرد: این طرح بزرگ ملی با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می گیرد و از این لحاظ طرح مهمی و قابل دفاعی است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گفت: قم در محور مواصلاتی کشور قرار گرفته و نیاز است تا شبکه آزادراهی و محورهای برون شهری قم در زمان بندی تعیین شده به سرانجام برسد.

امیرآبادی یادآور شد: در شرایط بودجه ای حاکم بر کشور مسوولی جرات کلنگ زنی طرح‌های عمرانی را ندارد و در این شرایط آغاز عملیات اجرایی این پروژه قابل تقدیر است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم های غرب به همراه مشکلات ناشی از کرونا، مباحث بودجه ای دولت را در تنگنای بیشتری قرار داده است.

وی یادآوز شد: فاز نخست پروژه آزادراه قم-سلفچگان-راهجرد- اراک باید طبق زمان بندی تعیین شده تا سال ۱۴۰۲ به سرانجام رسیده و به بهره‌برداری برسد.

امیرآبادی تصریح کرد: با سطح دسترسی های ایمن و مطلوبی که در این محور پیش‌بینی‌شده سلامت استفاده کنندگان از راه افزایش و تلفات جاده ای کاهش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه نیمه تمام فرودگاه قم از طرح‌های بر زمین مانده قم است که انتظار می رود به زودی و با جدیت بیشتر وزارت راه و شهرسازی و مسوولان استانی تعیین تکلیف شود.

تفاهم‌نامه ساخت فرودگاه و دهکده گردشگری طرلاب در منطقه سلفچگان قم آذرماه ۸۹ بین شرکت ارم کیش و استانداری قم منعقد و عملیات اجرایی این فرودگاه نیز در بهمن‌ماه همان سال آغاز شد؛ این فرودگاه که در جاده قم - سلفچگان واقع‌شده، از شهر قم تقریباً ۲۵ کیلومتر و از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران ۱۲۵ کیلومتر فاصله دارد. فرودگاه، هندلینگ خدمات هوایی و فرودگاهی، توقفگاه هواپیما (اپرون)، آشیانه پرواز، برج مراقبت پرواز، ساختمان رادار، آشیانه نگهداری و تعمیر هواپیما، هواشناسی، آتش‌نشانی، هتل‌های سه تا پنج ستاره و همچنین پیش‌بینی ساخت مراکز توریستی درمانی (ساخت مراکز درمانی) ازجمله طرح‌های اصلی ساخت شهرک فرودگاهی در قم است. ساخت این طرح درحال حاضر متوقف است.

آیین آغاز عملیات اجرایی آزادراه قم- سلفچگان-راهجرد - اراک سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در کیلومتر شش جاده قدیم قم- تهران جنب پارکینگ خودروی قم با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد. این پروژه در ۱۱۷ کیلومتر با اعتبار ۱۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال شامل ۳۰ درصد اعتبار دولتی و ۷۰ درصد سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

همچنین سرمایه پذیر شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و سرمایه‌گذار شرکت احداث و بهره‌وری آزادراه کنارگذر قم و سلفچگان راهجرد توسط مهندسین مشاور فرادید و گروه مشارکت تدبیر و تجربه عملیاتی می‌شود.

این پروژه با هدف تکمیل شبکه آزادراهی کشور و کاهش زمان سفر و کاهش آلودگی زیست‌محیطی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و کاهش مصرف سوخت اجرایی می‌شود، سرعت طرح ۱۳۰ کیلومتر در ساعت است و این پروژه در سال ۱۴۰۲ عملیاتی خواهد شد./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha