مصطفی آذرکیش امروز - یکشنبه - در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره آموزشهای گروه فنی و حرفهای و کاردانش اظهار داشت: آموزش در شاخه فنی و حرفه ای شایستگی محور و در هم تنیده است، براین اساس در شاخه فنی و حرفهای رشتهها و کتابهای درسی برای پنج فصل و عنوان برای هر سال تحصیلی مشخص شده است که آموزش و ارزیابی این پنج عنوان به صورت مستقل، عملکردی و مستمر انجام میشود.
وی افزود: همچنین ماهیت آموزشهای فنی و حرفه ای و کاردانش تولید و خدمات محور است، با ارائه ۲۰۱ رشته در چهار حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر در حال اجرای آموزشهای مهارتی در دوره متوسطه دوم هستیم.
مدیرکل فنی و حرفهای و کار و دانش آموزش و پرورش با بیان این که سه فصل از پودمانهای درسی پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم تا پیش از شیوع ویروس کرونا به هنرجوها آموزش داده شده بود، خاطرنشان کرد: هنرجویان باید دو فصل باقی مانده از ۵ پودمان درسهای مهارتی و کارگاهی را از ابتدای اسفند تا پایان سال تحصیلی میآموختند، یعنی در شرایط عادی هنرجویان فنی و حرفهای دو روز و کاردانش سه روز در هفته را در کارگاهها حضور پیدا میکردند.
آذرکیش تصریح کرد: اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، ده هفته آموزشی از دست رفت، از این رو پس از بازگشایی مدارس بطور میانگین ۲۰ روز برای استمرار خدمات آموزشی در بحث کارگاهی در نظر گرفته شد تا دانشآموزان بخش کارگاهی و عملی را به صورت حضوری در هنرستانهای فنی و حرفهای و کاردانش سپری کنند.
وی یادآورشد: در بخشنامه سه هفته را بازده زمانی برای حضور هنرجویان در کارگاهها اعلام شد که هنرستانها مطابق این دستورالعمل می توانستند این زمان را از ۲۷ اردیبهشت تا پایان خرداد مدیریت کنند و یا آموزش پس از این زمان نیز ادامه داشته باشد.
مدیرکل فنی و حرفهای و کار و دانش آموزش و پرورش با یادآوری این که پایه دوازدهم در اولویت آموزشهای کارگاهی و مهارتی هنرجویان قرار دارد، گفت: دانشآموزان پایه دوازدهم قرار است که در کنکور سراسری شرکت کرده و سپس فارغ التحصیل شوند، از این رو معلمان باید به گونهای برنامهریزی کنند که در بازده زمانی تعیین شده برای آموزش دانشآموزان تلاش کنند چرا که این دانشآموزان باید تعیین تکلیف شوند.
آذرکیش افزود: البته در بخشی از رشتههای کارو دانش و فنی و حرفهای این امکان وجود دارد که آموزش مجازی صورت گیرد و همچنین در محدوده زمانی کمتری مدیریت شود. توافق برای زمان و چگونگی آموزشها باید با تصویب شورای مدرسه و همچنین نظارت مدیر هنرستان انجام شود.
وی اعلام کرد که آموزش و ارزیابی دروس عمومی، پایه و شایستگی غیرفنی برای پایههای دهم و یازدهم به صورت غیرحضوری است، درحال حاضر آموزش و ارزیابیهای آموزشهای کارگاهی به طور همزمان پیش میرود و محدوده زمانی خاصی برای برگزاری امتحانات شایستگی فنی مشخص نمیشود.
مدیرکل فنی و حرفهای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش با تاکید براین که آموزش و ارزیابی در هنرستانها مانند شرایط امتحان و آموزش رشتههای نظری نیست، افزود: دروس عمومی و پایه هنرجویان فنی و حرفهای و کاردانش به صورت غیرحضوری و مجازی و دروس کارگاهی و مهارتی به صورت حضوری انجام میشود.
آذرکیش همچنین گفت: تمامی تصمیمات برای آموزش حضوری و کارگاهی دانشآموزان براساس مجوزات ستاد ملی مبارزه با کرونا و با اولویت قرار دان سلامت دانشآموزان گرفته میشود.
وی خاطرنشان کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از بازگشایی اصناف و کسب و کار اجازه برگزاری آموزشهای کارگاهی و امتحانات نهایی را به صورت حضوری داده است، همچنین در اجرای آموزش و ارزشیابی رعایت پروتکلهای بهداشتی در اولویت قرار دارد.
مدیرکل فنی و حرفهای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر در هنرستانی به هر دلیلی امکان آموزش به صورت حضوری وجود نداشت، می توانند براساس آیین نامههای مصوب در اولین زمان بازگشایی آموزشها را تکمیل کنند.
به گزارش ایرنا، آذرکیش پیشتر گفته بود در واقع مدت زمانی پس از تعطیلی رسمی واحدهای آموزشی و مدارس، آموزش ها در هنرستانها به صورت مجازی آغاز شد. این آموزشها در سه مرحله پیش برده شد. مرحله اول از زمان تعطیلی مدارس تا پایان اسفند ماه، مرحله دوم از اول تا ۲۱ فروردین ماه و مرحله سوم هم در حال اجراست.
وی خاطرنشان کرد: همچنین گزارش ها نشان می دهد که علاوه بر برنامه ریزیهای آموزش و پرورش برای آموزش دانشآموزان از طریق صدا و سیما و سامانههای مجازی مانند شاد، هنرآموزان هم از ابتدای تعطیلی مدارس کمکهای مادی و معنوی را با هنرجویان حفظ کردند و ارتباطات آموزشی برقرار بود.
نظر شما