۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۴
کد خبرنگار: 2297
کد خبر: 83826514
T T
۶ نفر

برچسب‌ها

کشمکش ۲۶ ساله بر سر حریم اسلامشهر

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۳۴
کد خبر: 83826514
کشمکش ۲۶ ساله بر سر حریم اسلامشهر

تهران- ایرنا- ۲۶ سال از کشمکش فرمانداری اسلامشهر با شهرداری منطقه ۱۸ تهران بر سر حریم شهر می‌گذرد و اگرچه براساس ضوابط کشوری و رای دیوان عدالت حق با نماینده دولت است اما همچنان نیروهای شهرداری به صورت غیرقانونی در برخی از بخش‌های این شهرستان حضور دارند و این امر علاوه بر نارضایتی مردم باعث مدیریت چندگانه و سردرگمی مردم شده است.

قبل از اینکه اسلامشهر در سال ۱۳۷۳ از بخش به شهرستان تبدیل شود، پرسنل شهرداری مناطق ١٨ و ١٩ تهران در بخش‌هایی از این شهرستان از جمله روستاهای گلدسته، فیروزبهرام، شمس‌آباد و ترشنبه حضور داشتند و پس از آن شهرداری منطقه ۱۹ به طور کامل از محدوده این شهرستان خارج شد اما نیروهای شهرداری منطقه ۱۸ همچنان در این شهر مانده‌اند.

شهردار منطقه ۱۸ ادعا می‌کند که براساس اسناد طرح جامع شهرداری تهران در خصوص حریم شهر که مربوط به ۳۰ سال قبل است، این محدوده جزو حریم آنها محسوب می‌شود.
نکته قابل توجه اینکه قبل از تاسیس بخشداری و شهرداری چهاردانگه با خدمات‌دهی نیروهای شهرداری منطقه ۱۸ مخالفت چندانی وجود نداشت اما اکنون حضور پرسنل شهرداری منطقه ۱۸ در مناطق این شهرستان توجیحی ندارد.

فرماندار اسلامشهر نیز براساس قانون و ضوابط کشوری حضور پرسنل شهرداری منطقه ۱۸ در این شهرستان را غیرقانونی می‌داند و معتقد است که این حضور علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان باعث مدیریت چندگانه در مناطق این شهرستان و سردرگمی مردم می‌شود. 
در همین خصوص و برای روشن شدن زوایای پنهان این مسئله با «مسعود مرسلپور» فرماندار اسلامشهر، «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران و یکی از کارکنان روابط عمومی شهردار منطقه ١٨ به گفت‌وگو نشستیم.
فرماندار اسلامشهر در خصوص حضور برخی از پرسنل شهرداری منطقه ۱۸ گفت: براساس ماده ۱۳ و ۱۴ قانون تعاریف، ضوابط کشوری، ماده ۲ قانون تعاریف محدوده حریم شهر و روستا و نحوه تعیین آنها، حضور کارکنان ناحیه ۷ شهرداری منطقه ۱۸ تهران در حریم این شهرستان غیرقانونی است.
مسعود مرسلپور افزود: براساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در دادنامه شماره ۹۸۷ مورخ ۱۰ شهریور سال ۱۳۹۳ به عنوان وحدت رویه، اقامه دعوای فرماندار قدس علیه شهرداری تهران رای به نفع فرماندار صادر شده بود که می‌توان به آن استناد کرد.
وی با بیان اینکه بارها به حضور غیرقانونی شهرداری منطقه ۱۸ تهران در محدوده سرزمینی شهرستان اسلامشهر اعتراض شده، تصریح کرد: مکاتبه‌های بسیاری با استانداری تهران انجام و بارها در جلسه‌های شورای تامین به این موضوع پرداخته شده و با مقامات قضایی و دادگستری کل استان نیز نامه‌نگاری صورت گرفته است.
فرماندار شهرستان اسلامشهر گفت: حضور نیروهای شهرداری منطقه ۱۸ در برخی از مناطق این شهرستان باعث ساخت‌وسازهای غیرمجاز شده اما شهردار این منطقه ادعا می‌کند که مجوزی صادر نکرده است.
مرسلپور تاکید کرد: شهردار این منطقه نتوانسته از اراضی کشاورزی محافظت کند و گاهاً برای برخی ساخت‌وسازهای غیرمجاز و فنس‌کشی مجوز صادر کرده است و اکنون ساکنان روستاها که به توسعه منازلشان نیاز دارند با مشکل مواجه شده‌اند.
ادارات با شهرداری منطقه ۱۸ همکاری نمی‌کنند
فرماندار شهرستان اسلامشهر گفت: به ادارات شهرستان اعلام شده براساس قانون از هرگونه همکاری با شهرداری منطقه ۱۸ تهران خودداری و امورات را از طریق فرمانداری و بخشداری چهاردانگه پیگیری کنند.
مرسلپور تاکید کرد: براساس قانون، شهرداری حق ورود به حریم روستاها را ندارد و باید دهیارها در سطح روستا به امورات رسیدگی کند. 
وی اضافه کرد: «شکراله حسن‌بیگی» معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در پاسخ به آخرین نامه‌ای که از سوی فرماندار شهرستان اسلامشهر به استانداری ارسال شده، حضور پرسنل شهرداری منطقه ۱۸ در حریم قانونی اسلامشهر را غیرقانونی عنوان کرده است.
مرسلپور ادامه داد: موضوع دوباره در شورای تامین شهرستان نیز مطرح‌ شده است و به نظر می‌رسد به زودی با حکم قضایی و ورود دادستان اسلامشهر به ادامه حضور شهرداری منطقه ۱۸ پایان داده شود.
وی با بیان اینکه مردم بارها در جلسه‌های مختلف و ملاقات عمومی با فرماندار، خروج شهرداری این منطقه از این شهرستان را خواستار شده‌اند، گفت: دهیاری‌های مربوطه و بخشداری چهاردانگه آمادگی دارد همانند شهرداری خدمات مورد نیاز را به مردم ارائه دهد.
استاندار تهران: حق با فرماندار است
استاندار تهران نیز می‌گوید: چندین سال است که بحث حریم شهر بین فرمانداری شهرستان اسلامشهر و شهرداری منطقه ۱۸ تهران مطرح شده اما حریم مورد نظر به این شهرستان تعلق داشته و حضور پرسنل شهرداری این منطقه در اسلامشهر غیرقانونی است.
خبرنگار ایرنا پس از تلاش‌های مکرر برای مصاحبه با شهردار منطقه ۱۸ به نتیجه نرسید و حتی سوالات را به روابط‌عمومی این شهرداری فرستاد اما تا زمان مخابره این گزارش موفق به مصاحبه با این مسئول نشد.                                                                                                                                                                                                                                                                       یکی از کارکنان روابط‌عمومی شهرداری منطقه ١٨ نیز به نقل از شهردار منطقه ۱۸ گفت: وی فعلا صلاح نمی‌بیند در این خصوص مصاحبه کند؛ تا حدی که بنده مطلع هستم موضوع کاملا برخلاف نظر فرماندار اسلامشهر بوده و براساس نظر شورای معماری و شهرسازی محدوده مورد نظر متعلق به شهرداری است.

شهرستان اسلامشهر با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در غرب استان پایتخت واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha