۳۱ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۵
کد خبر: 83826968
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گروه‌های حقوق بشری خواستار انتشار گزارش نسل کشی مسلمانان در میانمار شدند

تهران – ایرنا – دهها گروه مدافع حقوق بشر از کشورهای مختلف جهان، از دیوان بین‌المللی عدالت (ICJ) مستقر در لاهه هلند خواستند که گزارش مربوط به نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار را برای اطلاع عموم منتشر کند.

به گزارش روز شنبه خبرگزاری اوآنا ، میانمار اواخر ماه گذشته میلادی گزارشی را در خصوص به دیوان بین‌المللی عدالت ارائه داد که در آن به تدابیر ادعایی دولت میانمار برای جلوگیری از نسل‌کشی بیشتر علیه اقلیت مسلمان روهینگیا اشاره شده است.

در این حال ، ۳۰ گروه حقوق بشری در نامه مشترکی به دیوان بین‌المللی عدالت درباره افشا نشدن اطلاعات نادرست و غیرواقعی در صورت محرمانه باقی ماندن و منتشر نشدن علنی گزارش دولت میانمار ابراز نگرانی کردند.

در این نامه آمده است: بیم داریم که محرمانه نگاه داشتن گزارش‌ها به تاثیرگذاری آنها خدشه وارد کند و به میانمار اجازه دهد که از زیر بار تعهد خود برای تبعیت از دستور دادگاه و همچنین تعهدات مداوم خود تحت کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد شانه خالی کند .

این گروه‌های حقوق بشری در نامه خود خاطرنشان کردند: از دیوان بین‌المللی عدالت درخواست داریم که گزارش ۲۳ مه ۲۰۲۰ و تمام گزارش‌های آینده (از جمله هر پاسخی از سوی گامبیا) را بر روی وبسایت خود برای اطلاع عموم منتشر نماید .

بر اساس حکم ۲۳ ژانویه دادگاه عدالت بین‌المللی لاهه ، میانمار ملزم است که از تمام تدابیر لازم را برای محافظت از جامعه روهینگیا در برابر آسیب‌های فکری و فیزیکی در این کشور اتخاذ کند.

مردم روهینگیا در میانمار که سازمان ملل آنها را تحت ستم‌ترین مردم دنیا توصیف کرده است از زمان خشونت‌ها در سال ۲۰۱۲ تاکنون با هراس بیشتری از حملات روبه رو هستند. بنا به آمار "عفو بین‌الملل" پس از آغاز سرکوب این جامعه اقلیت مسلمان توسط نیروهای نظامی میانمار در اوت ۲۰۱۷ تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار آواره روهینگیا که اکثرا زن و کودک هستند از میانمار گریخته و وارد کشور بنگلادش شده‌اند.

 طبق این گزارش، از ۲۵ اوت ۲۰۱۷ تاکنون نیز نزدیک به ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌ و بیش از ۱۱۴ هزار نفر مورد ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. شورشیان "ارتش آراکان" در استان راخین میانمار برای خودمختاری بیشتر با نیروهای دولتی در نبرد هستند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha