دبیرکل حزب ملت افغانستان: جامعه جهانی یکجانبه‌گرایی آمریکا را نمی‌پذیرد

کابل- ایرنا- دکتر«جعفر مهدوی» استاد دانشگاه و کارشناس امور بین‌المللی و دبیرکل حزب ملت افغانستان در رابطه با نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل گفت: جامعه جهانی هرگز رویکرد یکجانبه گرایی آمریکا را نمی‌پذیرد و کشورهای عضو سازمان ملل متحد بویژه پنج عضو دایم این عملکرد آمریکا را قانون شکنی آشکار می‌دانند.

دبیرکل حزب ملت افغانستان در ادامه افزود: در نشست شب گذشته واضح و قابل پیش‌بینی بود که اعضای دایم و غیر دایم سازمان ملل متحد با رویکرد قانون شکنانه و قلدرمآبانه ترامپ همراهی و همکاری نکنند.
به باور این سیاست‌مدار افغان، نشانه های یکجانبه گرایی آمریکا از همین اکنون آشکار است و شب گذشته نیز به وضوح به اثبات رسید که زمان انزوای بیشتر آمریکا در جامعه بین الملل و کاهش قدرت و نفوذ آمریکا فرا رسیده است.
به باور این استاد دانشگاه، ممکن است آمریکا برای عقده گشایی در شکست شب گذشته سازمان ملل متحد در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان تحرکات نظامی انجام دهد.
دبیرکل حزب ملت افغانستان گفت که این نگرانی وجود دارد که آمریکا برای جبران شکست سیاسی خود به اقدامات نظامی متوسل شود اما اکنون سیاست‌های ترامپ باعث عدم همکاری جامعه جهانی با آمریکا شده و قدرت مانور آنها را نیز گرفته است.
این کارشناس امور بین الملل افزود که نشست شب گذشته نشان داد که نه تنها چهار عضو دایم شورای امنیت و کشورهای عضو غیر دایم با آمریکا همراهی نکردند، بلکه متحدان سنتی و غربی آن کشور هم امروز در مقابل آمریکا ایستادند و از همراهی ترامپ اجتناب کردند.
این سیاست مدار افغان در باره گزارش دبیرخانه سازمان ملل متحد در رابطه با حمله به عربستان و کشتی‌های آن کشور گفت: فشارهای آمریکا بر سازمان ملل متحد برای چنین موضوعاتی پیشینه تاریخی دارد و در گذشته نیز آمریکا برای فشار بر کشورهای دیگر از چنین ترفندهایی استفاده کرده است، تجربه‌ها نشان می دهد این بارهم چنین کاری صورت گرفته است.
این کارشناس امور بین الملل گفت که هیچ شواهدی وجود ندارد که تحقیقات، کارشناسانه و بی‌طرف بوده باشد و امکان آنکه فشار آمریکا باعث گردیده تا چنین گزارشی تهیه شود، وجود دارد. اختلافات شب گذشته در سخنان نمایندگان قدرتمند جهان و اظهارات نماینده چین و روسیه نیز نشان داد که گزارش یاده شده قابل اعتماد نیست و سند تلقی نمی‌شود.

درپی خروج آمریکا از برجام که با وجود مخالفت‌های جهانی صورت گرفت، سیاست آن کشور نیز با عملکرد دولتمردان کاخ سفید رو به افول نهاد و با شکست مواجه شد که در نشست شب گذشته شورای امنیت در  باره قطع نامه ۲۲۳۱ ، انزوای کامل آمریکا را به نمایش گذارد.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم تسلیحاتی ایران، نشان داد که این کشور در سیاست خارجی خود بطور کامل با شکست مواجه شده و انزوای آمریکا با سخنان نمایندگان سایر کشورها آشکار شد.
تلاش های مایک پمپئو که با بیان سخنان ایران هراسانه قصد داشت موجبات تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را فراهم کند، با مخالفت شدید چین و روسیه و اعلام حمایت کشورهای اروپایی از سخنان نماینده چین، نشان داد که آمریکا تنها مانده است.
هرچند گزارش سازمان ملل متحد که با فشار آمریکا توسط دبیرخانه سازمان ملل ارائه شد، تلاشی بود برای آنکه آمریکا بتواند کشورهای عضو شورای امنیت و اعضای غیر دایم را علیه ایران متقاعد کند، اما این گزارش ساختگی و یکجانبه نیز کارایی لازم را برای آن کشور نداشت و از سوی چین و روسیه هم بی‌اعتبار شناخته شد.
کارشناسان افغان بر این باورند که خروج یکجانبه آمریکا از برجام توسط دونالد ترامپ، انزوای این کشور را به اوج خود رسانده و نشست شب گذشته شاهدی بر این موضوع است.
نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با قطع نامه ۲۲۳۱ و برجام که طی آن آمریکا با سخنان ایران هراسانه تلاش کرد متحدانی برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پیدا کند با موفقیت همراه نبود و نماینده روسیه تأکید کرد که لغو تحریم تسلیحاتی ایران نزدیک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha