محمدعلی طالبی عصر پنجشنبه در شورای برنامهریزی و توسعه استان با هدف بررسی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: اجرای این سند جزو مطالبات مهمی است که برای تحقق آن به همکاری همه نهادها و مردم نیاز است.
وی با قدردانی از فرهنگیان و فعالان عرصه تعلیم و تربیت در پیگیری اهداف برنامه های آموزشی ادامه داد: برای اجرای سند باید وظایف هرکدام از دستگاهها در کنار آموزش و پرورش به صورت کامل و دقیق مشخص باشد.
رییس شورای آموزش و پرورش استان تصریح کرد: باید موانع پیشرو که موجب اجرا نشدن سند میشود توسط مسوولان مرتبط پیگیری شود و آموزش و پرورش موارد را بررسی و سپس برای حل همه آنها و اجرای سند اقدام کند.
طالبی، ساختار آموزش و پرورش کنونی را مانعی برای اجرای هرچه بهتر این سند برشمرد و یادآور شد: کنکور زدگی برخی مواقع خود در کنار برخی مسائل دیگر مانعی برای اجرای این سند است که باید نسبت به بررسی آن اقدام کرد و وارد عرصه فعالیت شد.
اولویت رشتههای مهارتی بر نظری در یزد
همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد با بیان اینکه راهبرد اصلی و محوری نظام تعلیم و تربیت در حال حاضر اجرا سند تحول بنیادین است گفت: مهمترین رویکرد این سند راهبردی ، رسیدگی به نیازها در تمام زوایای آموزش و پرورش و رسیدگی به آنهاست.
عباسعلی دانافر افزود: آموزش و پرورش بر اساس این سند باید از نظام آموزشی صرف به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی چرخش داشته باشد و دانشآموزان را در ابعاد مختلف شخصیتی تعلیم دهد و آنها را در این راستا تربیت کند.
به گفته وی، رویکرد اساسی دیگر این سند، چرخش از رشتهها و مباحث نظری صرف به سمت رشتههای مهارتی است که در این خصوص تاکنون اقدامهای موثری برداشته شده و روند به خوبی تا رسیدن نتیجه ادامه دارد.
اجرای سند تحول موضوع کلان کشور است
همچنین نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار داریم تا پایان سالجاری حدود ۵۰ درصد از این سند اجرا شود، گفت: آموزش و پرورش حتی بدون همکاری دستگاهها میتواند این امر را اجرا کند.
سید جلیل میرمحمدی افزود: اجرای این سند جزو مسائل مهم کلان کشور و خواست مردم و مسوولان و مورد تاکید مقام معظم رهبری است و همه باید برای انجام آن همکاری و پیگیری کنند.
وی اظهار کرد: توجه به نظام تعلیم و تربیت و مسائل آموزش و پرورش نسل جوان باید همواره در راس همه برنامههای کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد و برای انجام آن به تلاشها باید افزود.
در این جلسه همچنین در خصوص توزیع بودجه، اجرای طرحهای تولیدی و اشتغالزایی به خصوص در سال جهش تولید، جلب همکاری بخشخصوصی و خیران در اجرای طرحها و همکاری همه افراد در کنار دستگاهها برای رسیدن به توسعه پایدار تاکید شد.
همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ و در نخستین روز مهرماه، ۲۶۸ هزار و ۸۵۱ دانشآموزان استان یزد در کلاسهای درس حاضر شدند.
این تعداد دانشآموز در ۲ هزار و ۱۰۶ واحد آموزشی و در ۱۱ هزار و هشت کلاس درس تحصیل میکنند.
استان یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها ،آبادی ها و مناطق عشایری زندگی می کنند.
نظر شما