۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83842704
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نارضایتی فرهنگیان یزد از وضعیت بیمه تکمیلی

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبر: 83842704
محمدحسین فلاح تفتی
نارضایتی فرهنگیان یزد از وضعیت بیمه تکمیلی

یزد- ایرنا- بیمه تکمیلی با هدف رفع دغدغه‌های درمانی قشرهای مختلف جامعه ایجاد شده تا کارکنان یک مجموعه نسبت به پرداخت هزینه‌های بعضا هنگفت درمانی، آرامش خاطر داشته باشند.

به زبان ساده‌تر بیمه تکمیلی برای آن است که پس از پرداخت بخش اندکی از هزینه‌های درمانی از سوی بیمه‌گذار اصلی، مابه‌التفاوت آن که بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمانیست توسط بیمه دوم یا همان بیمه تکمیلی تقبل شود و این در ازای کسر ماهانه بخشی از حقوق کارکنان یک مجموعه شکل میگیرد.

با این توضیح، بیمه تکمیلی باید موجب آرامش خاطر بیمه شدگان باشد اما این بیمه این روزها به یکی از دغدغه‌های اصلی فرهنگیان یزد تبدیل شده و معلمان که پول خوبی از جیب کم‌درآمدشان می‌پردازند خدمات درمانی را به شکل رضایت‌بخش دریافت نمی‌کنند.

قرارداد بیمه تکمیلی معلمان به صورت "صندوق درمان" با یکی از شرکت های بیمه‌گر است اما به گفته خود فرهنگیان یزد عملکرد ضعیف این بیمه در ارائه خدمات مطلوب بیمه‌ای، مورد انتقاد جدی معلمان قرار دارد.

محدودیت مراکز طرف قرارداد، کیفیت پایین خدمات ارائه شده و تاخیر در پرداخت هزینه‌های درمانی، مشکلات زیادی برای فرهنگیان ایجاد نموده است.

در سال ۹۳ و با انصراف شرکت بیمه ایران که از طریق بیمه طلایی، موجب رضایت نسبی فرهنگیان شده بود مشکلات بیمه تکمیلی هم آغاز شد.

در حال حاضر بیمه تکمیلی فرهنگیان به شکل "صندوق درمان" اداره می‌شود که در آن هزینه‌های درمانی فرهنگیان از محل صندوقی که از حق بیمه‌ها جمع شده با نظارت و ممیزی شرکت کارگزار پرداخت می‌شود؛ عملکرد ضعیف بیمه تکمیلی طرق قرارداد از یک سو و بی‌برنامگی، ضعف نظارت و عدم پیگیری مناسب وزارت آموزش‌وپرورش از سوی دیگر ، فرهنگیان را ناخرسند کرده است.

تبدیل بیمه تکمیلی فرهنگیان از روش صندوقی به روش بیمه‌گری از جمله مطالبات آنها در این بخش است.

در چند ماه اخیر نیز شیوع کرونا موجب شد تا پرداخت هزینه‌های درمانی فرهنگیان تا سه ماه به تاخیر بیفتد ضمن آنکه نداشتن قرارداد با مراکز درمانی خصوصی هم موجب شده تا بیماران فرهنگی در استان مجبور به پرداخت نقدی هزینه ها در این مراکز باشند.

آنها می گویند: پرداخت هزینه‌های مراکز درمانی خصوصی از سوی بیمه تکمیلی طرف قرارداد در پرسه زمانی طولانی انجام میشود و این برای فرهنگیانی که بضاعت مالی برای پرداخت هزینه های درمان و بخصوص جراحی ها را ندارند سخت است.  

یک فرهنگی یزدی در این زمینه گفت: ظاهرا خون بیمه شدگان بیمه تکمیلی شهرهای دیگر ایران از ساکنین یزد رنگین‌تر است زیرا بی‌عدالتی بیمه‌ای در شهر یزد باعث شده که بنده به عنوان فرهنگی اگر بخواهم عمل جراحی فتق یا آب مروارید و یا هر عمل دیگری را انجام دهم با مشکلات زیادی روبرو هستم.

وی اظهار داشت: عدم عقد قرارداد با تمام بیمارستانهای موجود در یزد موجب شده تا هزینه های عمل جراحی را نقدا پرداخت کنیم و بعد اسناد بیمه ای را تحویل گرفته و در سیر اداری و بوروکراسی سازمان بیمه تا چند ماه دوندگی کنیم تا در نهایت بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مبلغ را از بیمه پس بگیریم.

به گفته وی این در حالیست که میتوانیم با مراجعه به مراکز استان همجوار و یا تهران، همین اعمال جراحی را بدون پرداخت مبلغ نقدی و صرفا با در دست داشتن معرفی نامه شرکت بیمه ای انجام دهیم.

این فرهنگی که سال آخر خدمت خود را میگذراند تاکید کرد: اینجاست که تفاوت من کارمند یزدی با دیگر شهرها در عدم توجه به بار سنگین هزینه درمانی از جانب شرکت بیمه گر یزد و عدم تعهد در ایجاد شرایط سهل درمانی در شهر خودم به نسبت شهرهای دیگر نمایان میشود.

وی گفت: امیدوارم همچنان که عدالت پرداخت حق بیمه توسط فرهنگیان در کل کشور حکمفرماست عدالت رسیدگی و کمک درمانی نیز برای همشهریان یزدی با تجدید نظر عملکرد مدیریتی برقرار گردد.

یک فرهنگی دیگر اظهار داشت: بیمه تکمیلی طرف قرارداد، برخی خدمات ساده مانند هزینه های عینک و آزمایشگاه و همچنین خدمات دندانپزشکی را ارائه نمیدهد.

به گفته وی بیمه طرف قرارداد در هر دو بخش بیماران عادی و بیماران خاص، ضعیف عمل میکند و نتوانسته رضایت بیمه شدگان را جلب کند. 

یک فرهنگی بازنشسته هم از آنچه "برخی پرداخت های اضافی و بروکراسی اداری" در انجام امور درمانی این بخش خواند انتقاد کرد. 

محمد حسین صداقت افزود: در کلینیک فرهنگیان استان که متعلق به خود فرهنگیان است و با شرکت طرف بیمه تکمیلی قرارداد دارد علاوه بر دریافت مبلغی نقد برای انجام خدمات, باید فتوکپی کارت، دفترچه بیمه و نسخه هم ارائه کنی تا خدمات دریافت کنی. 

وی تاخیر در پرداخت ها را هم از دیگر مشکلات بیمه تکمیلی طرف قرارداد با فرهنگیان و بازنشستگان اعلام کرد.

رییس اداره تعاون و امور رفاهی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد با تایید مشکلات بیمه تکمیلی فرهنگیان شاغل در این استان گفت: بیمه تکمیلی در این بخش به صورت کشوری و زیرپوشش وزارتخانه است.

محمد علی غنی به ایرنا افزود: بیمه تکمیلی فرهنگیان به صورت صندوقی اداره میشود و بیمه‌گر طرف قرارداد، درصدی را بعنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کند تا هزینه ها را بررسی و پرداخت کند.

وی با بیان اینکه اگر بیمه‌های تکمیلی فرهنگیان به صورت استانی باشد بسیاری از مشکلات موجود حل میشود تصریح کرد: این پیشنهاد به وزارت آموزش و پرورش ارائه  شده و در دست بررسی است اما فعلا تا آخر آذرماه ۹۹ با بیمه‌گر فعلی قرارداد داریم .   

غنی، علت تاخیر در پرداخت های اخیر هزینه‌های درمانی فرهنگیان را شیوع بیماری کرونا اعلام کرد و یادآور شد: طی این مدت حدود سه ماه همه خدمات متوقف شد ولی هم اکنون این مشکل رفع شده است.

به گفته وی گاهی تاخیر در پرداخت ها تا ۲۵ روز هم میشد اما اکنون در حال به روزرسانی است و در کمتر از ۱۰ روز قابل پرداخت است هر چند تعهد ما ۲ ماهه است. 

این مسوول تاکید کرد: توصیه ما مراجعه به مراکز درمانی دولتی است؛ در این بخش، همه هزینه ها به طور مستقیم در همان مرکز درمانی پرداخت میشود و نیازی پرداخت نقدی فرهنگیان نیست.

وی با بیان اینکه متاسفانه بیمارستان های خصوصی یزد حاضر به عقد قرار داد با بیمه تکمیلی طرف قرارداد نیستند اظهار داشت: در حال رایزنی با بیمارستان های غیردولتی سیدالشهدا، گودرز و مجیبیان هستیم تا قرارداد منعقد کنیم.

غنی، با اشاره به اینکه کلیت بیمه طرف قرارداد فعلیبا توقع همکاران فرهنگی ما همخوانی ندارد گفت: متاسفانه برخی از همکاران ما حاضر به مطالعه بخشنامه ها نیستند و نارضایتی آنها کلی است زیرا وقتی میپرسیم از کدام قسمت بیمه تکمیلی راضی نیستید جوابی ندارند و فقط میگویند از کلیت آن راضی نیستیم.

استان یزد حدود ۱۸هزار فرهنگی شاغل دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha