۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کد خبرنگار: 1410
کد خبر: 83846988
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شیوع کرونا در آذربایجان‌غربی؛ هر روز بدتر از دیروز

ارومیه- ایرنا- شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی هر روز وضعیت بدتری نسبت به روز پیش به خود می‌گیرد و روزانه علاوه بر ابتلای دهها نفر، تعداد قابل توجهی از هموطنان نیز جان خود را از دست می‌دهند.

بیماری کرونا که امروزه بیش از ۲۰۰ کشور دنیا از ابتلای شهروندان خود به آن خبر می‌دهند، در بسیاری از کشورها، روند صعودی داشته که این امر در ایران نیز با وجود شیب کاهشی، طی یک ماه گذشته دوباره افزایشی شده است.

در این میان آذربایجان‌غربی نیز که طی ۲ ماه نخست شیوع، در ردیف استان‌های با وضعیت مناسب قرار داشت و به خوبی شاهد مدیریت بیماری از سوی مسوولان و مردم بودیم، از اواسط خرداد اوج گرفت و در جمع استان‌های با بیشترین میزان ابتلا و حتی مرگ و میر قرار گرفت.

این روند ابتلا به حدی بود که آذربایجان‌غربی در روزهای گرم تابستان امسال که پیش‌بینی می‌شد شاهد روند خفیف بیماری باشیم، در زمره استان های با بیشترین ابتلا قرار گرفت و حتی روند مرگ و میر هم در این استان قابل توجه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی گفت: ظرفیت بیمارستان‌های امام خمینی (ره) و آیت‌الله طالقانی ارومیه پر شده که نشان‌دهنده وضعیت بسیار نامناسب در این استان در شیوع بیماری کروناست.

دکتر جواد آقازاده افزود: با پر شدن این ظرفیت، بیمارستان سوم ارومیه برای مداوای بیماران کرونایی اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: روند ابتلا و فوت بیماران در آذربایجان‌غربی و ارومیه رو به افزایش بوده و حجم قابل توجهی از افراد در آی‌سی‌یو بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: بهترین راه برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، شستن دست ها، زدن ماسک  و فاصله گذاری هوشمند اجتماعی است.

دکتر آقازاده گفت: حضور در اجتماع، مساوی گرفتار شدن به ویروس کروناست که باید این امر مورد توجه مردم قرار گیرد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان میاندوآب نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: بدون همکاری مردم، کرونا در این شهرستان ریشه‌کن نشده و یا سیر نزولی نمی‌یابد.

سهراب حیدری افزود: فقط ۱۰ درصد اقدامات پیشگیرانه با دخالت دستگاه‌های دولتی قابل اجراست و مابقی به نوع رفتار مردم و اجرای شیوه نامه های بهداشتی برمی گردد.

وی با اشاره به تشکیل پلیس کرونا در میاندوآب اضافه کرد: نظارت بر اجرای درست دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با بیماری کرونای کشور، استان و شهرستان و همچنین جلوگیری و برخورد با هرگونه تجمع و برگزاری مراسم‌ جشن یا ترحیم از جمله اهداف تشکیل این پلیس است.

وی بیان کرد: طبق دستورالعمل مربوط به کمیته پلیس کرونا، مسوولان بهداشتی به عنوان ضابط قضایی در صورت مشاهده تخلف در صنوف مختلف و برپایی هر گونه اجتماع از قبیل مراسم جشن، ترحیم و یا گردهمایی‌هایی که فاصله اجتماعی در آنها رعایت نشود، برخورد می‌کند.

این در حالی است که طبق مشاهدات خبرنگاران ایرنا، وضعیت پیشگیری از بیماری و استفاده از ماسک در اماکن عمومی آذربایجان غربی رضایت بخش نیست و به ویژه اصناف و کسبه، استفاده از ماسک را جدی نگرفته اند.

یکی از شهروندان ارومیه ای در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه باید استفاده از ماسک تا مدت ها آخرین کار زمان خروج از خانه برای هر شهروند باشد، گفت: اگر حتی یک نفر ماسک نزند، امکان انتشار بیماری وجود دارد.

احمد صمدپور اضافه کرد: فروشگاه های ارومیه، مملو از شهروندان است و از هر ۱۰ نفر نیز حدود نصف آنان، ماسک می زنند که این امر نگرانی زاست.

وی بیان کرد: من از همه مردم به ویژه بازاریان خواهش می کنم که ماسک بزنند، زیرا بی توجهی آنان نسبت به استفاده از ماسک، نه تنها خودشان بلکه همه افراد مراجعه کننده به مغازه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

مجید محمدی دیگر شهروندان ارومیه ای نیز نگران وضع خود و خانواده به ویژه پدران و مادران خود هستند و تاکید می کنند که باید وضعیت بهبود یابد تا زمینه جلوگیری از شیوع بیشتر فراهم شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون ۲۴۳  هزار و  ۵۱  نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و  ۷۳۱ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون ۲۰۴ هزار و ۸۳ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.

11 شهرستان از ۱۷ شهرستان در آذربایجان غربی در مناطق شمالی و جنوبی به ویژه شهر ارومیه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و مردم باید رعایت موارد ایمنی را به طور کامل در دستور کار قرار دهند.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، این شهرها شامل ارومیه، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، مهاباد، میاندوآب، نقده و خوی هستند.

همچنین ۶ شهرستان دیگر شامل ماکو، چالدران، چایپاره، شوط، شاهین‌دژ و پلدشت در آذربایجان غربی نیز در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارند.

آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۶ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha