۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 1165
کد خبر: 83860269
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سامد، سامانه‌ای برای رضایتمندی و رعایت حقوق شهروندی

ارومیه- ایرنا- مسوولان دولت تدبیر و امید طی ماه‌های اخیر با احیای ارتباط مردمی، حرکتی ارزشمند در راستای حقوق شهروندی و نظام مردم سالاری دینی آغاز کرده است تا این دولت پیشگام در احیای ارتباط مردم و مسوولان و ایجاد رضایتمندی شهروندان باشد.

 نقش برجسته مردم در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی از یک طرف و بازخوانی رفتار بزرگان دین و مسوولان رده بالای نظام با مردم از طرف دیگر، اهمیت دیدارهای چهره به چهره مسوولان آذربایجان‌غربی با مردم در نظام مردم سالاری دینی را بیش از پیش مشخص می‌کند.

کارشناسان علوم ارتباطات اجتماعی نیز معتقدند که ارتباط مستقیم مسوولان با مردم ﺑﻬﺘـﺮﯾﻦ نوع ارتباطات میان فردی بوده که این روش سبب زمینه‌سازی حل مشکل مردم در سریع‌ترین زمان ممکن شده و از طولانی شدن پروسه رسیدگی به مشکل مردم جلوگیری می‌شود.

اگرچه برقراری ارتباط چهره به چهره هنوز نیز از موثرترین انواع ارتباطات به شمار می‌رود اما به دلیل سختی‌ها و پیچیدگی‌های زندگی امروزی و تحولات چشمگیر و شگرف عصر ارتباطات، کانال‌های ارتباطی متنوع و کم هزینه‌ای برای برقراری ارتباطات بوجود آمده است.

مرکز ارتباطات مردمی با تغییر ساختار ارتباطات مردمی در کشور تحولی عظیم را در برقراری کمی و کیفی ارتباطات ایجاد کرده که افتتاح پروژه ملی سامد ۱۱۱ جزو آنهاست.

یکی از مجاری شبکه یکپارچه ارتباط مردم با دولت (سامد) در سراسر کشور، این سامانه تلفنی است که همه آحاد ملت می‌توانند ایده‌ها، پیشنهادات، انتقادات، شکایات و درخواست‌های خود از دولت را با آن مطرح کنند.

در واقع هدف از راه‌اندازی این سامانه، تمهید شرایط لازم برای برقراری ارتباطات موثر و کارآمد و نیز پاسخگوی سریع و صحیح به مسائل و مشکلات مردم در رابطه با دستگاه‌های اجرایی است.

حمزه سلامی، سرمایه گذار بخش خصوصی از میاندوآب در این زمینه گفت: اگر همه مسوولان دیدارهای چهره به چهره با مردم را در دستور کار قرار دهند، بسیاری از مشکلات مردم به سادگی رفع می‌شود.

محمدباقر برگی از ارومیه یکی دیگر از افرادی است که ارتباط مستقیم با مسوولان داشته است، گفت: برخی مواقع اگر کاری با مسوولی داشته باشیم، مجبوریم تا وی را در خیابان یا در نماز جمعه ملاقات کنیم و وقت دیدار را از خودشان بگیریم ولی طرح ارتباط مستقیم با مسوولان این مشکل را حل کرده است.

ارتباط ۹۴ نفر از مدیران کل آذربایجان‌غربی با مردم در سامانه سامد

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به ارتباط مسوولان با مردم، گفت: پیش از شیوع بیماری کرونا طی سال گذشته ۹۴ مدیر استانی از طریق سامد با مردم ارتباط برقرار کرده‌اند که این روند دوباره آغاز شده است.

رسول مقابلی ادامه داد: حضور مدیران استانی در دور جدید در سامد نیز ۲۱ مدیر استانی در این سامانه برای پاسخ به مردم حضور یافته اند که معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و همچنین هماهنگی امور اقتصادی استاندار، پنج مدیرکل حوزه های مختلف استانداری و ۱۳ مدیرکل نهادهای مختلف در سطح استان به همراه فرماندار ارومیه را شامل می‌شود.

وی تاکید کرد: طی سال گذشته ۲۴ هزار و ۲۶۵ مورد تماس مردمی در سامانه سامد ثبت شده بود که از این تعداد سه هزار و ۸۳ مورد آن قابلیت ثبت مجدد داشته و توسط  دستگاه‌های اجرایی ذیربط مورد پیگیری قرار گرفته است.

وی با اشاره به فراوانی موضوعات ثبت سده در این سامانه اظهار داشت: اشتغال، کمک مالی برای امرار معاش، خدمات شهری و تسهیلات موضوعاتی بودند که در این سامانه ثبت شده و مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: از آبان سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۵۰ مدیر استانی در ۷۵ سفر کاری به شهرستان‌های استان یک‌هزار و ۴۲۱ مورد ملاقات مردمی را داشتند.

مقابلی بیان کرد: همچنین در جریان این سفرها به  شهرستان‌ها مسائل و مشکلات مربوطه توسط فرماندارن مطرح شده و در این رابطه ۳۹۸ مصوبه ثبت شده است.

وی ادامه داد:  طبق دستور استاندار آذربایجان‌غربی مدیران دستگاه‌های اجرایی باید حداقل یک روز در هفته را به ملاقات مردمی اختصاص دهند که این مسئله به دلیل سیوع بیماری کرونا تخت تاثیر قرار گرفته است.

مدیران دستگاه‌های اجرایی آذربایجان‌غربی یک روز در هفته را برای رسیدگی به مشکلات مردمی اختصاص داده‌است

وی اضافه کرد: همچنین طبق دستور استاندار آذربایجان‌غربی  باید حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهرستان‌ها تقویت شود و مشکلات شهرستانهای تابعه با هماهنگی فرمانداران بررسی و رسیدگی گردد.

مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری آذربایجان‌غربی گفت: مردم می‌توانند با شماره‌گیری ۱۱۱ به صورت رایگان مشکلات خود را بدون واسطه با مدیران مرتبط در میان بگذارند.

رسیدگی به مشکلات مردم وظیفه‌ای برعهده مسوولان

استاندار آذربایجان‌غربی نیز گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و حل و فصل آنها وظیفه‌ای بر عهده مسوولان است و ملاقات‌های مردمی با همین رویکرد باید در برنامه‌های تمامی مسوولان این استان گنجانده شود.

محمدمهدی شهریاری خطاب به مدیران دولتی این استان، افزود: ارتباط مردمی همیشه می‌تواند مفید باشد و مردم نیز انتظار دارند تا مسائل و مشکلات خود را در یک محیط متفاوت‌تر از محیط اداری و به صورت ارتباط مستقیم با مسوولان در میان بگذارند.

وی با اشاره به اینکه مسوولان ادارات در برخی مواقع به دلیل مشغله کاری رسیدگی حضوری به مشکلات را فراموش می‌کنند، افزود: این دیدارها و ارتباط، سوتفاهم‌ها (مبنی بر اینکه مسوولان با مردم فاصله گرفته‌اند) را برطرف می‌کند و مردم متوجه می‌شوند که مسوولان در کنارشان هستند.

دولت با راه اندازی سامانه ارتباط مردمی (سامد) گوشی به دست است تا با راهی مناسب و کم هزینه با مردم ارتباط مستقیم برقرار کند و گام‌های بزرگ‌تری در راستای رفع مشکلات آنها بردارد.

در دولت تدبیر و امید با راه‌اندازی سامانه سامد، مردم بدون دغدغه، مشکلات، انتقادها، پیشنهادها و نظرات خود را به کارشناسان حاضر اعلام می‌کنند و تمامی آنها به دست مسوولان می‌رسد تا زمینه برطرف شدن این مشکلات و اجرای نظرات در صورت امکان فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha