مذاکرات بروکسل برسر بزرگترین بسته مالی اتحادیه اروپا به شکست می‌انجامد؟

تهران - ایرنا - سران دولت‌های عضو اتحادیه اروپا از روز جمعه در تلاش برای تصویب بسته حمایتی۷۵۰ میلیارد یورویی برای بازسازی اقتصادی کشورهای این اتحادیه پس از بحران کرونا هستند اما بر اساس گزارش ها، اختلافات آنقدر بزرگ است که «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در مورد شکست این مذاکرات در بروکسل هشدار داد.این بزرگترین بسته مالی در تاریخ اتحادیه اروپا است.

 در دومین روز نشست ویژه اتحادیه اروپا در بروکسل ، مذاکرات کاملا گره خورده است به طوری که «شارل میشل» رئیس شورای اروپا، مذاکرات را اندکی پیش از نیمه شب بدون هیچ نتیجه ای قطع و اعلام کرد که رایزنی ها از یکشنبه ادامه می یابد. کشورهای عضو در حال مذاکره درباره یک برنامه ۷۵۰ میلیارد یورویی برای بازسازی اقتصادی اتحادیه اروپا پس از بحران کرونا و بودجه مشترک برای هفت سال آینده هستند که پیش بینی می شود چیزی افرزون بر یک تریلیون یورو باشد. 

صدراعظم آلمان در مورد شکست رایزنی‌های سران اتحادیه اروپا بر سر بسته حمایتی کرونا در سومین روز این مذاکرات در بروکسل هشدار داد.

به گزارش نشریه بیلد آلمان، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز (یکشنبه) طی گفت‌وگوی کوتاهی با رسانه ها به اختلافات گسترده در بین اعضای اتحادیه اروپا برای نحوه تخصیص بسته کمکی کرونا اذعان کرد و گفت: در این زمینه موضع گیری های مخالفی وجود دارد و نمی توان با اطمینان گفت که دستیابی به توافق نزدیک است و حتی شاید هیچ توافقی نیز حاصل نشود. مرکل با این حال از ادامه تلاش ها برای نزدیک کردن مواضع تمامی کشورها در این خصوص خبر داد.

به گفته وی هنوز نمی توان گفت آیا فردا راه حلی وجود دارد یا خیر. اما کار بیشتر ارزشمند است زیرا تمایل گسترده ای میان کشورهای عضو برای یافتن راه حل وجود دارد.

در حالی که مذاکرات سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا به روز سوم کشیده، منابع آگاه دیپلماتیک می گویند صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه آماده اند برای جلب نظر کشورهای مخالف بسته پیشنهادی کمیسیون اروپا، از میزان کمک اعطایی به کشورهای بحران زده بکاهند.
این در حالی است که رایزنی های سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا امروز (یکشنبه) بدون دستیابی به توافقی، وارد سومین روز خود شده است.

قرار بود طبق پیشنهاد کمیسیون اروپا که مورد حمایت آلمان و فرانسه نیز هست، از ۷۵۰ میلیارد یورو بسته کمکی حمایت از کشورهای بحران زده، ۵۰۰ میلیارد یورو برای کمک های بلاعوض و ۲۵۰ میلیارد یورو برای اعطای وام در نظر گرفته شود، اما بدلیل مخالفت ۴ کشور اتریش، هلند، دانمارک و سوئد، تصویب این بسته به بن بست خورده است.
 

مرکل و مکرون کوتاه می آیند

با این حال منابع آگاه می گویند به دلیل طولانی شدن مذاکرات و احتمال شکست آن در ساعات آینده، مرکل و مکرون قصد دارند از خواسته اولیه خود کوتاه آمده و میزان کمک های بلاعوض به کشورهای بحران زده را تا ۴۰۰ میلیارد یورو کاهش دهند. بر این اساس سران آلمان و فرانسه تاکید دارند که این کمک ها دیگر نمی تواند کمتر از این مقدار باشد.

دلیل اصلی اختلافات چیست؟

در همین حال از «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش نقل شده که وی این گام را بسیار مهم ارزیابی کرده و گفته است که با این حال چنین اقدامی کافی نیست. کشورهای مخالف طرح کمیسیون اروپا موسوم به «چهار کشور صرفه جو» معتقدند تمام کمک های نقدی باید به صورت وام باشد تا کشورهای دریافت کننده خود را ملزم به انجام اصلاحات مورد نظر اروپا بدانند.

یک دیپلمات آلمانی که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد گفت سران فرانسه، آلمان، هلند و ایتالیا دیشب جلسات دوجانبه‌ای را برای بررسی راه‌کارهای خروج از بن بست مذاکرات برگزار کردند.

گزارش‌ها حاکیست که برخی کشورهای مقتصد پیشنهاد کاهش سقف کمک‌های مالی و افزایش میزان وام را مطرح کرده‌اند. اما  «جوسپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا دیروز به خبرنگاران گفت: بسته پیشنهادی باید با سطح بحران و اثربخشی آن تناسب داشته باشد.

دیپلمات‌ها می‌گویند شارل میشل باید امروز طرح تازه‌ای را برای جلب نظر مخالفان ارائه و یا شکست مذاکرات را اعلام کند. بدیهی است نتیجه مذاکرات امروز می‌تواند بیانگر توانایی اتحادیه اروپا برای پاسخگویی به یکی از دشوارترین بحران‌های این منطقه پس از پایان جنگ‌جهانی دوم باشد.

به گزارش خبرگزاری د. پ. آ. «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و دیگر سران دولت های عضو اتحادیه اروپا از روز جمعه در تلاش برای تصویب برنامه توسعه کرونای میلیارد یورویی کورونا هستند.
بر این اساس در دومین روز نشست ویژه اتحادیه اروپا در بروکسل ، مذاکرات کاملا گره خورد به طوری که «شارل میشل» رئیس شورای اروپا، مذاکرات را اندکی پیش از نیمه شب بدون هیچ نتیجه ای قطع و اعلام کرد که رایزنی ها از یکشنبه ادامه می یابد.

مرکل صبح جمعه در ابتدای این نشست که نخستین گردهمایی فیزیکی سران کشورها و دولتها از زمان آغاز بحران کورنا تا کنون بود، خواست تا با این بسته موافقت کنند. آمارها نشان می دهد در نتیجه بحران کرونا ، اقتصاد اتحادیه اروپا با رکود ۸.۳ درصدی مواجه است، از  این رو کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در مورد بسته کمک مالی به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو م که برای کاهش پیامدهای این بحران در نظر گرفته شده، تصمیم گیری کنند.

مخالفان چه می گویند؟

طبق آخرین پیشنهادات ، ۵۰۰ میلیارد یورو از این مبلغ به عنوان کمک هزینه به کشورهای بحران زده و بقیه به عنوان وام اعطا می شود. علاوه بر این ، روسای دولت ها در مورد بودجه اتحادیه اروپا برای هفت سال آینده با دامنه بیش از یک تریلیون یورو رایزنی می کنند.

این در حالی است که حتی در حجم بسته ها ، کشورهای اتحادیه اروپا توافق ندارند. چهار کشور اتریش ، سوئد ، دانمارک و هلند می خواهند میزان این بودجه را کاهش دهند. به گفته منابع دیپلماتیک ، در مذاکرات روز جمعه ، این یکی از مسائل مورد اختلاف بود که اتریش از آن کوتاه نیامد. مخالفان می گویند پرداخت این مقدار از پول باید تحت شرایط خاصی باشد، اما چه کسی تعیین می کند که آیا این شرایط برآورده می شوند یا خیر؟ در این رابطه هلند می خواهد که همه ۲۷ کشور به اتفاق آرا تصمیم بگیرند.

همچنین این سوال مطرح است که بر چه مبنایی پول توزیع می شود؟ کمیسیون اتحادیه اروپا در پیشنهاد خود در درجه اول بیکاری بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ را ملاک قرار داده است. با این حال ، این ملاک، پیامدهای بحران کرونا را در نظر نمی گیرد. بنابراین رئیس شورای اروپا گزینه دیگری را پیشنهاد کرده که طبق آن ۳۰ درصد از این کمک برای بحران کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن در نظر گرفته می شود. این مدل نیز منجر به نارضایتی می شود ، زیرا امروز کشورهای اتحادیه اروپا هنوز نمی دانند که در نهایت چقدر پول بدست می آورند.

از سوی دیگر کشورهایی مانند آلمان و بلژیک می خواهند اعطای پول از بودجه بلند مدت را به پیروی از قانون در کشورهای گیرنده پیوند دهند و در مقابل کشورهایی مانند لهستان و مجارستان قاطعانه این امر را رد می کنند.

جدال بر سر تصویب بزرگترین بسته مالی تاریخ اروپا

نشریه اشپیگل در این خصوص می نویسد: این بزرگترین بسته مالی در تاریخ اتحادیه اروپا است. کشورهای عضو در حال مذاکره درباره یک برنامه ۷۵۰ میلیارد یورویی برای بازسازی اقتصادی اتحادیه اروپا پس از بحران کرونا و بودجه مشترک برای هفت سال آینده هستند که پیش بینی می شود چیزی بالغ بر یک تریلیون یورو باشد. با این حال اختلافات آنقدر بزرگ است که صدراعظم آلمان نیز نمی تواند توافق در این نشست را پیش بینی کند.

در همین رابطه یک دیپلمات به اشپیگل گفت: هنوز هیچ جزئیاتی اعلام نشده است، درخواستهای تغییر ارائه شده ، اما بحث ها در این مورد همچنان ادامه دارد.
در چنین شرایطی مرکل از همتایان خود خواسته که به مواضع یکدیگر نزدیک‌تر شوند. وی گفته است: ما احتیاج داریم که همه کشورها مایل به سازش باشند تا بتوانیم کاری را انجام دهیم که برای اروپا خوب باشد. همچنین «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه از لحظه حقیقت صحبت کرده و خواستار همبستگی و تعهد مقامات شده است.

«مارک روته» نخست وزیر هلند از وجود موانع بزرگ قبل از توافق سخن گفته و تاکید کرده ذینفعان این بسته پیشتر نیز اصلاحاتی را متعهد شده و برخی نیز آنها را قبلا اجرا کرده اند.

با این حال «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش با اشاره به وجود اختلافات مهم تاکید می کند: من فکر می کنم مشکلات حل نشدنی نیست و اگر بخواهید ، می توانید راه حلی پیدا کنید.

در این میان نخست وزیر چک خواسته تا از صنعت خودرو در بازسازی بیشتر حمایت شود و نخست وزیر لهستان نیز پیشنهاد پیوند وجوه اتحادیه اروپا با سیاست های اقلیمی یا قانونی را رد کرده است. مجارستان نیز موضع مشابهی دارد.
اما نقش صدراعظم آلمان از آنجا حائز اهمیت است که این کشور از ابتدای ماه جاری میلادی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha