۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83860962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سایه بحران کرونا بر اروپا سنگین‌تر می‌شود

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۶:۵۷
کد خبر: 83860962
سایه بحران کرونا بر اروپا سنگین‌تر می‌شود

تهران - ایرنا - پیامدهای ناشی از شیوع ویروس مرگبار کرونا که از اسفند ۹۸ همچون دیگر نقاط جهان سراسر اروپا را نیز فرا گرفته و نه تنها به بخش بهداشت و درمان زیان‌های گسترده‌ای وارد کرده، همچنین ورای تشدید بحران‌های اجتماعی، اقتصاد کشورهای اروپایی را نیز متزلزل کرده است.

از نگاه اروپا که رهبران آن پس از گذشت دو روز در اجلاس بروکسل هنوز به نتیجه موثری برای احیای اقتصادی و بودجه اروپا نرسیده‌اند، مقابله با کرونا را نیازمند دست‌یابی به یک توافقی سریع به سود همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌دانند.

 در شرایطی که کرونا همچنان در اروپا قربانی می‌گیرد رهبران اروپایی به تلاش‌های خود برای احیای اقتصادی به منظور مقابله با پیامدهای سنگین شیوع این ویروس مرگبار ادامه می‌دهند.

آسیب ویروس کرونا به اقتصاد اروپا

روزنامه «اسانسیل» فرانسه می‌نویسد: بیماری همه‌گیر ناشی از ویروس کرونا تمام بخش‌های اقتصادی اروپا را به لرزه درآورده است که احیای اقتصاد آسیب دیده از پیامدهای سنگین این ویروس، در قلب اجلاس پرتنش سران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا قرار دارد.

این رسانه فرانسوی می‌نویسد: کاهش اشتغال و ورشکستگی‌های اعلام شده در میان گروه‌های بزرگ تنها بخشی از پیامدهای ظهور این بحران است. این بحران همچنین بسیاری از شرکت‌های کوچکتر را با مشکل مواجه کرده و در سکوت بسیاری از مشاغل نابسامان را از بین می‌برد.

همه گیری گسترده ویروس مرگبار کرونا بسیاری از کسب و کارها به ویژه صنعت‌های گردشگری و هوانوردی را به کلی فلج کرده و موجب بیکاری گسترده در این حوزه ها شده است.

کدام شرکت‌های هواپیمایی خسارت دیده‌اند؟

شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تاکنون متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری شده‌اند؛ افت ناگهانی و بی‌سابقه مسافرت‌ها، صنعت تولید و بازار جهانی فروش هواپیما با بحرانی بی‌سابقه مواجه ساخته و شرکت‌های حمل و نقل هوایی ناچار به اخراج هزاران نفر از کارکنان خود شده اند.

اسانسیل می‌نویسد: در این میان چندین شرکت مانند فلای‌بی(Flybe ) انگلیس یا نمایندگی‌های اتریش و فرانسه شرکت هواپیمایی لول( Level ) از بحران خارج شده‌اند و برخی دیگر به قیمت کاهش شدید نیروی کار خود. لوفت‌هانزای آلمانی با ۲۲ هزار نفر، ایرویز(Airways) انگلیس با ۱۲ هزار نفر،  ایزی جت با ۴۵۰۰ نفر، ویرجین آتلانتیک Virgin Atlantic) ۱۵۰۳)، ایرفرانس۷هزار و ۵۰۰، هواپیمایی اسکاندیناوی  ۵هزار نفر، رایان‌ایر۳ هزار و ۲۵۰ نفر، ایر لینگاس(Aer Lingus) ایرلند ۹۰۰، ایسلند ایر(Icelandair) با ۲ هزار نفر، بروکسل ایرلاینز(Brussels Airlines )با ۱ هزار نفر و وایز ایر(Wizz Air) مجارستان با ۱ هزار نفر از جمله این شرکت های هوایی محسوب می شوند.

همچنین ایرباس قصد دارد ۱۵ هزار شغل خود را بکاهد در حالی که رولزرویس و ام. تی. یو(MTU ) آلمان به ترتیب ۹ هزار و بیش از ۱ هزار شغل خود را کاهش می‌دهند. گروه Swissport در خدمات هوایی بیش از ۴ هزار شغل را در انگلیس خواهد کاست.  

برای کاستن از میزان خسارات وارد آمده، آلمان به کمک لوفت‌هانزا و فرانسه و هلند به کمک ایرفرانس - ک. ال. ام شتافتند. ایتالیا و پرتغال هم تصمیم به ملی شدن شرکت‌های هواپیمایی آلیتالیا(Alitalia) و تی. ای. پی(TAP) گرفتند.
 

خسارت‌های کرونا به بخش گردشگری

در عین حال در بخش گردشگری که با مشکلات بسیاری مواجه است شرکت تی. یو. آی(TUI) پیشرو در صنعت گردشگری جهان ۸۰۰۰ شغل خود را کاهش می‌دهد.

صنعت گردشگری اروپا که ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و همچنین ۱۵ درصد فرصت‌های شغلی کشورهای عضو این اتحادیه را به خود اختصاص می‌دهد، به دنبال شیوع کرونا متحمل خسارت‌های بسیاری شده و دست کم ۷۵ میلیون شغل در آستانه نابودی قرار گرفته است.

به گفته گلوریا گوارا (Gloria Guevara۹) مدیرعامل سازمان جهانی گردشگری، براساس تحلیل‌ها، بخش توریسم و جهانگردی در تقویت اقتصاد اتحادیه اروپا، ایجاد مشاغل جدید و بازگرداندن بازدیدکنندگان، تاثیر مثبت دومینوگونه‌ای در سراسر این قاره از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. به گفته او، در زمان حاضر، ۷۵ میلیون شغل مرتبط با گردشگری در سطح جهان در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

آسیب کرونا به صنعت خودرو

روزنامه فرانسوی اسانسیل می‌نویسد: در بخش صنایع خودرو هم شرکت رنو با کاهش ۱۵ هزار نفری مهمترین شاخص بحران پیش رو در اروپاست. همچنین شرکت ب. ام. و ۶۰۰۰ مورد از مشاغل خود را کاهش می‌دهد. نیسان کارخانه‌ای را در بارسلونا با ۳۰۰۰ نفر نیروی انسانی تعطیل می‌کند.

ولوو ۱۳۰۰ نفر از مناصب اجرایی خود را در سوئد کاهش می‌دهد. در انگلستان ۶۰۰۰ کاهش شغل بویژه در جاگوار لند روور(  Jaguar Land Rover )، آستون مارتین(Aston Martin)، بنتلی (Bentley ) و مک لارن(McLaren) اعلام شده است. گروه ولوو سوئد تولیدکننده کامیون‌های سنگین هم ۴۱۰۰ نفر از مشاغل مدیریتی و اجرای خود در سراسر جهان را خواهد کاست.

پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا در مشاغل کوچکتر هم موجب تعطیلی بسیاری از آنها و نیز تعطیلی کسب و کارها اعم از رستوران‌ها شده است.

سازمان ملل متحد ۱۰ روز پیش به دنبال گزارش اخیر بانک جهانی مبنی بر این که بحران کرونا تا یکصد میلیون نفر در جهان را به فقر شدید دچار می‌کند، درباره تاثیر شیوع این ویروس بر روند پیشرفت جهان هشدار و ابراز نگرانی کرده است.

دبیرکل سازمان ملل گفت در پایان سال گذشته میلادی جهان از برداشتن گام‌هایی که لازمه رسیدن به اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰میلادی بود، عقب افتاده است. اما اکنون همه گیری کرونا بشریت را در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی با  بحرانی روبرو کرده که تا به حال سابقه نداشته است.
 

رایزنی بی نتیجه رهبران اروپا برای حل بحران اقتصادی

رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بار دیگر و این بار در نخستین جلسه غیرمجازی خود پس از پاندمی کرونا برای گفت‌وگو و رایزنی در خصوص برنامه بسته نجات اقتصادی ناشی از کرونا و همچنین بودجه آینده این اتحادیه در بروکسل گرد هم آمده‌اند. در حالی که دو روز متوالی است این نشست با ریاست «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا و «اورسولا فون‌در لاین» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا کار خود را آغاز کرده اما هنوز روسای دولت‌های اروپایی بر سر پیش‌نویس «چارچوب مالی چند ساله» با موضوع بودجه ۱.۱ تریلیون یورویی مربوط به سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ و برنامه بسته نجات اقتصادی به ارزش ۷۵۰ میلیارد یورو به منظور مقابله با تبعات سنگین اقتصادی ویروس کرونا به توافق نرسیده‌اند.

با توجه به پیشینه اروپایی‌ها در رسیدن به توافقی مشترک در بحران‌هایی نظیر آنچه امروز گریبان اروپایی‌ها را بیش از پیش می‌فشارد فرآیند دشواری برای این مرحله از گفت و گوها برای تغییر موضع چهار کشور به اصطلاح «مقتصد» و رسیدن به موضعی مشترک درمورد بسته نجات اقتصادی و بودجه آینده پیش بینی می‌شد.

رهبران اروپا که امروز سومین روز این گردهمایی را پشت سر می‌گذرانند، امیدوارند با جلب موافقت هلند، اتریش، دانمارک و سوئد، راه را برای پرداخت کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی به کشورهای عضو به منظور مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا هموار کنند.

یورونیوز می‌نویسد: سران اتحادیه اروپا روز گذشته پس از ساعت‌ها گفت‌وگو در حالی از یکدیگر جدا شدند که هیچ راه حلی برای حل و فصل اختلافاتشان نیافتند.

طرح احیای اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا، شامل اختصاص ۲۵۰ میلیارد یورو وام و در کنار آن اعطای ۵۰۰ میلیارد دلار کمک مالی به کشورهایی می‌شود که بیشترین آسیب را از شیوع ویروس مرگبار کرونا دیده‌اند. بر این اساس اصلی‌ترین ذی‌نفعان این طرح، ایتالیا و اسپانیا هستند.

در حالی که پاریس و برلین همچنان بر حفظ بسته کمک مالی ۵۰۰ میلیارد یورویی تاکید دارند، هلند خواستار کوچک شدن این بسته است.

برای «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان رسیدن به توافق بر سر ارائه کمک‌های مالی به کشورهای عضو این اتحادیه در عرصه مقابله با پیامدهای برخاسته از بحران کرونا حائز اهمیت بسیاری است. او به خبرنگاران گفت: کسب این توافق البته که مطلوب ماست اما نباید در این باره دچار خوش‌بینی شویم و واقعیت‌ها را از نظر دور بداریم.

اروپا این روزها بیشترین فشارهای ناشی از سایه سنگین کروتا بر بخش‌ های مختلف خود را تجربه میکند به گونه‌ای که پیامدهای سنگین ناشی از آن رهبران اروپایی را بیش از پیش نگران کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha