تاکید استاندار خراسان شمالی بر پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه اجتماعی روستاییان 

بجنورد- ایرنا- استاندار خراسان شمالی گفت: موضوع بیمه اجتماعی روستاییان، باید فراتر از تمایل فرد، مورد توجه باشد، این قشر باید به صورت ۱۰۰ درصدی از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.  

محمدعلی شجاعی روز دوشنبه در نشست «هر دهیاری یک طرح» اظهار داشت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در استان باید برای زیرپوشش قرار دادن تمامی روستاییان تلاش کند.

وی با اشاره به پوشش حداکثری بیمه اجتماعی مددجویان نهادهای حمایتی و اقشار ضعیف افزود: رویکرد در بیمه مددجویان باید اجبار و الزام شدن آن برای این قشر باشد، این نیست که اگر فرد تمایل ندارد، به سراغش نرویم.  

وی اظهار داشت: در این زمینه نیاز است تا شمار کارگزاران افزایش یابد، اکنون تنها ۴۴ کارگزار در زمینه بیمه اجتماعی روستاییان و جذب این قشر در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر فعال هستند که این رقم باید دست کم به ۲۰۰ کارگزار افزایش یابد.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ اقدام تاثیرگذاری در زمینه توسعه فعالیت کارگزاری استان انجام نشده است.

شجاعی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به معرفی یک طرح از طرف هر دهیاری برای توسعه روستاها گفت: بیش از ۷۰۰ طرح اشتغال زا از طرف دهیاری ها مطرح و به وزارت کشور ارسال شده است.

وی افزود: برای توسعه روستاها،  باید از ظرفیت تعاونی ها استفاده شود، در این استان که نتوانسته ایم از ظرفیت بخش خصوصی و سرمایه های آن بخش استفاده کنیم، توجه به توان تعاونی ها می تواند رهگشا باشد.

وی تصریح کرد: فرمانداران تلاش کنند تا تعاونی ها در روستاها، فعال شوند، تا جایی که قانون اجازه می دهد، برای فعال شدن تعاونی ها اقدام شود.

استاندار خراسان شمالی گفت: با توجه به شرایط استان در جذب سرمایه گذار بخش خصوصی، توسعه تعاونی ها،  ضروری است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به ایجاد نیروگاه های کوچک مقیاس در روستاها گفت: این نیروگاه ها برای کمک به درآمدزایی خانوارها، خوب و مناسب است اما نمی تواند برای کمک به درآمد دهیاری ها خیلی موثر باشد، دهیاری نباید به این پروژه کوچک اکتفا کنند،  برای ورود دهیاری ها به ایجاد نیروگاه، باید فضای بیشتری تخصیص یابد تا سبب درآمد پایدار، ثابت و رو به افزایش برای این نهاد باشد.

استاندار خراسان شمالی افزود: یکی از پیشنهادها این است که از ظرفیت بازارچه های تجاری در این زمینه استفاده شود، فضای پشت بام این بازارچه می تواند برای اجرای نیروگاه خورشیدی مورد استفاده قرار گیرد.

شجاعی خاطرنشان کرد: ایجاد بازارچه های محلی، به عنوان مجموعه ای تجاری و تفریحی، برای توسعه گردشگری و اقتصادی استان در دستور کار است که با رویکرد ورود بخش خصوصی اجرایی می شود.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به مصوبه مبنی بر واگذاری اماکن تاریخی به دهیاری ها گفت: فرمانداران تا یک هفته دیگر، موضوع واگذاری این اماکن را تعیین تکلیف کنند.  

استان خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است، ۳۰ هزار نفر از جمعیت این استان نیز عشایری هستند.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha