۳۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83863398
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دو راهی انگلیس در روابط با چین؛ از تقابل تا تعامل

لندن – ایرنا– نخست وزیر انگلیس که ناگزیر از فشارهای رئیس جمهوری آمریکا، قرارداد همکاری تجاری با غول فنآوری هوآوی را در پروژه راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم متوقف کرد اذعان ‌می‌کند که چین عامل مهمی در تحولات ژئوپلیتیک است و به تعامل با این کشور ادامه می‌دهد.

«بوریس جانسون» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران تصریح کرد: باید در رابطه با چین تعادل را رعایت کرد و من هم نمی‌خواهم وادار به چین‌هراسی و اتخاذ مواضع ضد چینی شوم.  

وی افزود: البته ما درباره تحولات هنگ‌کنگ نگرانی‌های جدی داریم ولی سیاست تعامل با چین را متوقف نخواهیم کرد. چین عامل مهمی در تحولات ژئوپلیتیک، زندگی و نسل بعد از ما است و به همین خاطر باید سنجیده عمل کنیم.  

نخست وزیر انگلیس عنوان کرد که لندن نسبت به برخی سیاست‌های پکن سخت‌گیرانه خواهد بود اما به تعامل با این کشور ادامه می‌دهد.  

او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که هفته گذشته ناگزیر از فشارهای دونالد ترامپ به عقب نشینی از مشارکت هوآوی در پروژه عظیم راه اندازی اینترنت نسل پنجم تن داد و کشور را در سراشیبی روابط با پکن قرار داده است.

«اولیور داودن» وزیر فرهنگ، رسانه و امور دیجیتال انگلیس سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که در پی تحریم‌های آمریکا، هوآوی از مشارکت در طرح راه‌اندازی اینترنت نسل پنجم منع خواهد شد.     

وی افزود که از پایان امسال تمام خریدهای فنی از هواوی ممنوع و تجهیزات این شرکت باید تا سال ۲۰۲۷میلادی از زیرساخت‌های شبکه مخابراتی انگلیس حذف شود.

هرچند مقام‌های انگلیسی ادعا می‌کنند که این تصمیم ارتباطی با آمریکا ندارد اما دونالد ترامپ بلافاصله تصمیم انگلیس را مورد تحسین قرار داد و گفت: ما کشورهای بسیاری را قانع کردیم- و بیشتر این کار را خود من انجام دادم؛ از هوآوی استفاده نمی‌کنم چرا که فکر می‌کنم یک ریسک امنیتی ناایمن است.

در همین پیوند هفته‌نامه آبزرور دیروز گزارش داد که مقامات دولت انگلیس در گفت‌وگوهای پشت پرده با هوآوی اعتراف کرده‌اند که تصمیم لندن ناشی از فشارهای گسترده رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفته است.

براساس این گزارش، انگلیس به مدیران ارشد هوآوی گفته که مسائل ژئوپلیتیک در تصمیم اخیر لندن دخیل بوده و این احتمال وجود دارد نظر دولت در آینده تغییر کند. این بدین معناست که اگر دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر(آبان) پیروز نشود و موضع ضد چینی واشنگتن تعدیل کند، لندن همچنان تمایل دارد که دوباره به توافق با هوآوی بازگردد.   

این در حالیست که انگلیس برای دوره پسابرگزیت قصد داشت و همچنان هم دارد که به بزرگترین شریک تجاری چین در اروپا تبدیل شود. در جریان آخرین سفر رئیس جمهوری چین به انگلیس، یک بسته سرمایه گذاری به ارزش ۶۲ میلیارد دلار میان دو طرف تکمیل شد تا انگلیس به بزرگترین شریک تجاری اروپایی چین تبدیل شود.

یکی از آنها قرارداد ۱۸ میلیارد پوند ساخت نیروگاه هسته ای هینکلی پوینت واقع در منطقه سامرست در سواحل جنوب انگلیس است که برق شش میلیون خانوار انگلیسی را تامین می کند و بخش مهمی از فاینانس آن بر عهده چین است.  

ضمنا قراردادهایی میان دو کشور در بخش نفت و گاز امضا شده است که ارزش آن ۱۲ میلیارد پوند برآورد می شود.  

همچنین گفته شده قراردادهایی در عرصه های گسترده ای همچون بهداشت، امور مالی، خرده فروشی، صنایع، انرژی، فن آوری، هوا و فضا، آموزش و پرورش و خدمات بانکی به امضای طرفین رسید.  

چین و انگلیس پیش از اختلافات اخیر معتقد بودند که وارد عصر طلایی از روابط میان خود شده اند. بر همین اساس انگلیس ذخیره یوانی خود را به ۳۵ میلیارد دلار رساند تا با این ذخیره از فعالیت شرکت های خود در برنامه راه ابریشم چین حمایت کند.

با این حال سفیر چین در انگلیس هشدار داد که تصمیم دولت لندن درباره هوآوی به اعتماد دو کشور لطمه جدی زده است.

«لیو ژیاومنیگ» هفته گذشته با ایراد سخنانی در مرکز اصلاحات اروپایی، نخست وزیر انگلیس را شریک کوچک‌تر رئیس جمهوری آمریکا خواند که تسلیم فشارهای او و آنهایی شد که چین را دشمن خود می‌پندارند. وی گفت: آنهایی که چین را یک رقیب یا دشمن فرض می‌کنند در اشتباه هستند؛ هدف غلطی را انتخاب کرده‌ و مسیر اشتباهی را طی می‌کنند.

همچنین، تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کنگره چین هم به پاشنه‌آشیل اختلافات در مناسبات دیپلماتیک دو کشور تبدیل شده است.

انگلیس قرار است معاهده مشترک استرداد مجرمین بین این کشور و هنگ کنگ را که پیشتر مستعمره لندن بوده تعلیق کند. در مقابل سفیر چین هشدار داده که اقدام لندن را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

لندن تاکنون در برابر فشارها برای تحریم چین مقاومت کرده و همین مساله می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که ساکن شماره ۱۰ داونینگ استریت هم برای پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ روزشماری می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha